Gå til innhold

Thermaltake tar i bruk kompressorkjøling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ikke hele nyheten at dette er ettermonterbar kjøling basert på en veldig liten kompressor, mikrokompressor ? Altså ting som hverken Vapochill eller Prometeia har levert tidligere.

Hadde du fulgt linkene mine, hadde du sett at Asetek's løsning også er ettermonterbar. Prometeia er forresten også ettermonterbar. Begge benytter en svært liten kompressor, som også kan kalles en mikrokompressor. Begge har derimot den løsningen at systemet er montert i en egen modul som igjen skal monteres på utsiden av kabinettet. (Et kjølesystem av denne typen vil du aldri finne i løse deler, kjølemediumet (væsken/gassen) har ofte en tendens til å fordampe i romtemperatur... ;) )

 

Nyheten sier forresten at TT's løsning vil komme ferdig montert i et kabinett, ikke løst:

Xpressar blir solgt med kabinett, så det ikke skal være noe spørsmål om det får plass i ditt.

Dette er en løsning som Asetek hadde, med sin Vapochill XE II. Usikker på ECT (Prometeia)...

Endret av Mirandur
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
20 grader lavere enn "vanlig" vannkjøling er kanskje ikke stort bedre enn high-end vannkjøling. Høres ut som et tullete produkt, med mindre prisen er relativt lav.

Jeg har mine tvivler på om det slår et par-tre heatercores og kansje en peltier sammen med highend blokker og en kraftig pumpe.

 

Vel.

 

Jeg ser ikke hva slags kjølemedie som brukes her, men ved bruk av en standard Danfoss kompressor med R404a medie bør et slikt system fint klare en "kapasitet" på ca -37 grader.

Regner med artikkelen beskriver et system med R134a, som har mindre kjølekapasitet, men bør knuse vannkjøling så det holder!!! Problemet er kondens og frostoppbygging.

Det er mulig å bruke andre medier (ikke "fryse"-medier) også (kanskje det er en slik løsning de bruker her), men da er nok resultatet mer likt ordinær high-end vannkjøling.

 

Kombinert med en brukbar peltier bør det være mulig med temperaturer rundt -60 for et r404a system -da før kjølehode er koblet mot prosessoren. Firmaet jeg jobber for leverer instrumenter som har en lignende løsning som sist beskrevet, der kjølehodet er beregnet på nedkjøling av lab-prøver. Peltier er noe jeg ikke vil anbefale over mange års bruk da de har begrenset levetid. Peltier-effekten degraderes over tid. Den slutter faktisk helt å virke etter en stund, selv om de drar flere ampere. (Det er noe dritt, det er det eneste jeg kan si).

 

Jeg har tilfeldigvis et lite kjølesystem fra et defekt instrument liggende, dette bør klare ca -20 grader (r134a, systemet er på størrelse med en middels gymbag).

En måte å få det til å fungere på er å kveile opp en masse slanger i kjølekammeret før så å koble disse til cpu-blokken via en akvariepumpe. På denne måten økes kjølekapasiteten betraktelig. (For å sammenligne med noe annet: Tenk på en fryser fylt med glykol, med tur/retur gjennom veggen på fryseren. Som kobles til CPU/GPU blokk(er). Det må da selvfølgelig være en pumpe montert på innsiden av fryseren for sirkulasjon).

 

Ingen dårlig ide, men problemet er kondens og ising, selv om tubingen på utsiden og mot CPU/GPU-hodene er isolert, vil det være store sjanser for ising.

 

Vært moro å prøvd på en gammel PC da.

(Har 12 peltier liggende, så jeg kunne strengt tatt slengt på en slik og for å leke litt).

 

Hoi, der fikk jeg plutselig et prosjekt på gang! :cry:

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Som foregående poster sier, TermalTake var overhodet ikke først i verden med et slikt system.

 

Asetek Vapochill-serien har eksistert lenge (faktisk siden 1997!) og er fortsatt i salg. Jeg tror andre produsenter også har prøvd seg med lignende løsninger.

 

Asetek hadde et kabinett med kjøleløsningen ferdig innebygget, men ser ut som om de har sluttet med det. Finner det i alle fall ikke på hjemmesiden deres.

 

[edit]Etter litt lesing hos TermalTake, og et raskt søk etter info om Vapochill, ser det ut som om TermalTake kan være først i verden med en 12 volt kompressor. Altså ikke selve systemet, men en mikrokompressor... [/edit]

 

De gamle Vapochill gikk på 12V. Det var Vapochill LS som var det første systemet fra Asetek som gikk på 12V. Jeg har selv hatt Vapochill orginal , Vapochill PE og Vapochill XE og disse gikk på 12V og hadde egne kontrollenheter for å kontrollere kompressoren. Jeg har faktisk en Vapochill PE inkl kabinett stående å støve vekk et sted. Jeg husker jeg hadde legendariske 8938 i 3dmark2001, noe som kvalifiserte meg i toppen på de fleste benchmarks for en liten stund. Fikk også kort fra det første partiet Radeon 8500 som kom til Norge.

 

Nå er slikt blitt for enkelt og kjedelig og gevinstene er mindre. Man kunne kjøpe en Celeron/Duron til under 1000kr og 6000kr på kjølesystemet og alikevell komme ut omtrent likt som en P3 / K7 som kostet rundt 7000kr. Idag er det ikke like mye å tjene og prisforskjellene er vesentlig mindre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Virker som et interresant produkt, men som Big Sturl påpeker, så har det sine svakheter. En fleksibel stålslange hadde vært kjekt, trenger ikke nødvendigvis å være så lang.

 

Så på spesifikasjonene og den skal trekke max. 50W strøm. Dette inkluderer såvidt jeg forstår det viften på kondensatoren og da har vel kompressoren en motoreffekt på mellom 1/15 HK og 1/20 HK. Til sammenligning har Vapochill LS 1/4 HK kompressor.

 

Tror også det finnes bedre alternativer til kuldemediet som skal brukes (R134a) sammen med en så svak kompressor. F.eks. Isobutan (R600a) krever lavere trykk for å kondensere og har høyere kokepunkt (rundt -11*C under atmosfærisk trykk såvidt jeg kan huske, R134a har kokepunkt på -26*C). Det er uansett ikke aktuelt med minusgrader fra en kompressor på denne størrelsen. Isobutan er mer miljøvennlig og blir brukt i mange nyere kjøleskap/frysere.

 

Jeg kan ikke tenke meg at denne kjøleren vil klare å holde en varm quad core på en fin temperatur.

 

Edit: Tror spenningen til kompressoren styres etter temperaturen og at temperaturen holdes stabil på den måten.

Endret av Økonom
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...