Gå til innhold

Tolkning av forbrukerkjøpslovens § 30


Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Forbrukerkjøpslovens § 30 sier blant annet følgende:

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Jeg har da følgende spørsmål: Når har egentlig kunden krav på låneproduktet? La oss si at jeg har en mobiltelefon som må sendes inn til service, og denne kommer til å bli borte i 3 uker. Har jeg da krav på å få en lånetelefon (sett at det ikke er en urimelig kostnad for selger, selvsagt) fra første dag, eller kan selger avvise meg og be meg komme tilbake etter én uke for å få lånetelefon da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Hei.

 

Dersom det er åpenbart at reparasjon vil ta mer enn en uke, har kjøper krav på erstatningsgjenstand fra dag 1.

 

I stedet for utvalgets uttrykk «medfører», har departementet valgt uttrykket «vil medføre», for å få klarere frem at plikten til å levere en erstatningsgjenstand også kan inntre før det er gått en uke, typisk ved at det allerede ved kjøperens henvendelse er klart at reparasjonen vil ta lengre tid.
Lenke til kommentar
Dersom butikken har xx antall utlånstelefoner og alle er utlånt, da vil det bli sett på som en urimelig kostnad for selger å ta en ny salgspakke som skal brukes til lånetelefon. Da har du igjen ikke krav på utlånstelefon.

 

Og ved vurderingen om reparasjon ikke førte til vesentlig ulempe eller skjedde innen rimelig tid vil det blir lagt vekt på om kunden fikk lånegjenstand eller ikke. Faktisk for noen produktgrupper kan uteblivelsen av lånegjenstand automatisk føre til hevingsgrunnlag, spesielt hvis varen har en sikringsfunksjon.

 

Men uansett synes jeg det er svakt å konstantere at det å åpne en ny salgspakke uansett er urimelig kostnad for forhandler uansett. Dette er vurderinger som skal tas i ihvert enkelt tilfelle.

Lenke til kommentar
Dersom butikken har xx antall utlånstelefoner og alle er utlånt, da vil det bli sett på som en urimelig kostnad for selger å ta en ny salgspakke som skal brukes til lånetelefon. Da har du igjen ikke krav på utlånstelefon.

 

Hei.

Jeg mener om selger ikke har et rimelig antall utlånsprodukter til ting de vet er mye feil med er det ikke en urimelig kostnad for selger og skaffe et nytt låne produkt.

Lenke til kommentar
Forbrukerkjøpslovens § 30 sier blant annet følgende:

 

Jeg har da følgende spørsmål: Når har egentlig kunden krav på låneproduktet? La oss si at jeg har en mobiltelefon som må sendes inn til service, og denne kommer til å bli borte i 3 uker. Har jeg da krav på å få en lånetelefon (sett at det ikke er en urimelig kostnad for selger, selvsagt) fra første dag, eller kan selger avvise meg og be meg komme tilbake etter én uke for å få lånetelefon da?

 

Om det er umulig at den kan bli ferdig før disse 7 dagene (som er 7 virkedager) er omme så ja, det skal du ha. Men det er igjen aldri en umulighet. I butikken jeg jobber er de fleste telefon servicer over på ca 3 uker, men vi har hatt de sakene som er enkle som løses innen en uke er ome, så man kan aldri i praksis kreve å få det med en gang.

 

De fleste vanlige butikker har en god del utlånsprodukter på lager. Værre med nettbutikkene...

 

Det er meget sant. Vi taper så mye på å måtte åpne pakker eller gi B-varer at det er til stor glede for både oss og kunden å kunne tilby slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...