Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Flyttebyrå tok over dobbel betaling pga kjøring til og fra! Lov?


myhken

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har flyttet i den siste tiden, og i går brukte jeg et flyttebyrå på de store møblene mine. Det var ikke så mange ting, rundt ti ting, men noen ting skulle behandles ekstra varsomt.

 

For over en måned siden sendte jeg ut en epost til fire flyttebyråer i området her jeg bor. To lokale, et i Sandefjord og et i Horten (ca en time fra Larvik).

 

Jeg fikk tre prisoverslag, og et avslag. De to første prisoverslagene var en total pris (hadde listet opp alle tingene som skulle flyttes, og avstand fra A til B (ca 3 KM).

Det siste, og det som jeg da valgte ga meg en times pris på 1200 kroner for 2 mann og en bil.

 

Både tilbudet og ordrebekreftelsen kan du se her:

http://myhken.info/div/kongstein1.jpg

http://myhken.info/div/kongstein2.jpg

 

Ut i fra disse opplysningene, og et ca estimat av hvor lang tid jeg regnet med at de ville bruke, så kom jeg til en total pris på 2400 kroner (2 timer). Og Kongstein ble derfor billigere, ca 600 kroner billigere enn neste mann på listen.

 

Etter at møblene ble flyttet og jeg skulle skrive under, så oppdaget jeg at de hadde skrevet timer fra 08.00 til 10.30, og ikke fra 09.00 som var da de kom. Jeg fikk beskjed om at de skulle ha betalt for en times kjøring fra Horten til Larvik. Sjåføren sa at slik var det, og jeg måtte skrive under.

 

Ringte så Kongstein for å høre om denne, siden jeg ikke finner en enste opplysning om at de skal ha betalt for kjøring til meg. Men fikk da beskjed om at de faktisk skulle ha betalt for både kjøring til meg og fra meg.

 

Så total prisen ble plutselig ikke 2400, men 4200 kroner.

Jobben tok en og en halv time, og så må jeg betale for 2 timer kjøring.

 

Har de lov til dette? Kan jeg nekte å betale for kjøring siden det hverken står på tilbudet, ordrebekreftelsen eller på hjemmesidene dems?

Eller må jeg bare betale?

Personen jeg snakket med på telefonen ville ikke slå av en krone, så kom ingen vei ved å ringe dem.

Noen tips og råd på hvordan jeg skal gå frem, eller skal jeg gi meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke tid til å vurdere dette noe nøye. Men jeg tror du har en god sak. Det som står, er "Flytting fra dør til dør." Da ville jeg se det slik at arbeidet kun omfatter tiden som kun går med til selve flyttingen. Ville de ha betalt for den øvrige kjøringen, burde de ha presisert dette i avtalen. At de ikke har gjort så, skal ikke gå ut over deg.

Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke tid til å vurdere dette noe nøye. Men jeg tror du har en god sak. Det som står, er "Flytting fra dør til dør." Da ville jeg se det slik at arbeidet kun omfatter tiden som kun går med til selve flyttingen. Ville de ha betalt for den øvrige kjøringen, burde de ha presisert dette i avtalen. At de ikke har gjort så, skal ikke gå ut over deg.

 

Men siden de ikke vil høre på meg, hva skjer om jeg da betaler kun for selve jobben, altså 1800 kroner ( de brukte en og en halv time). Kan de gå til inkasso på resten?

Og hvem/hvor skal jeg eventuelt søke hjelp hos hvis de fortsetter å kreve hele beløpet?

 

Brød: Det var det personen på telefonen sa også, men da burde de jo ha skrevet det i tilbudet/ordrebekreftelsen eller på nettsidene. Jeg valgte jo disse på grunn av pris, og var åpen på at jeg hadde forhørt meg med andre.

De nevnte det ikke en eneste gang, og jeg har også snakket med dem to ganger på telefonen før i går, ang endelig bekreftelse osv. Sendte de også en epost der jeg ba om et estimat på tidsforbruk ut i fra antall ting, og at begge steder var i 1. etasje, men fikk aldri noe svar.

Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke tid til å vurdere dette noe nøye. Men jeg tror du har en god sak. Det som står, er "Flytting fra dør til dør." Da ville jeg se det slik at arbeidet kun omfatter tiden som kun går med til selve flyttingen. Ville de ha betalt for den øvrige kjøringen, burde de ha presisert dette i avtalen. At de ikke har gjort så, skal ikke gå ut over deg.

 

Men siden de ikke vil høre på meg, hva skjer om jeg da betaler kun for selve jobben, altså 1800 kroner ( de brukte en og en halv time). Kan de gå til inkasso på resten?

Og hvem/hvor skal jeg eventuelt søke hjelp hos hvis de fortsetter å kreve hele beløpet?

 

Husk at det er DE som vil ha penger fra DEG. Du kan rett og slett la være å betale det de krever, og så blir det deres problem å forsøke å få tak i resten. Om de truer med inkasso, kan du le av dem og si at du bestrider fordringen.

Lenke til kommentar
Jeg kan heller ikke se at det er en selvfølge at du skal betale for transport til og fra. Bestiller du for eksempel en taxi, betaler man da ikke for den tiden det tar å komme seg fra taxisentralen og hjem til deg.

 

Synes du skal kontakte forbrukerrådet om denne praksisen.

 

Strengt tatt så gjør man vel det, oppmøte takst har vi i alle fall her i Larvik. Takstametret begynner aldri på null.

 

Men, i dette tilfellet så står det ingen info om det hverken på tilbudet eller ordrebekreftelsen, og jeg ble nokså satt ut.

 

Skal sende en epost til forbrukerrådet og se hva de sier.

 

Men helt seriøst, har jeg en god sak her, eller driter jeg meg ut om jeg nekter å betale alt over selve tidsforbruket ( en og en halv time). Har ikke hatt en eneste betalingsanmerkning i livet mitt, og vil ikke få min første nå.

Lenke til kommentar

Jeg oppdaget da jeg så gjennom e-posten min at jeg faktisk hadde sendt dem en epost den 19 august, der jeg spør om hvor lang tid de regner med å bruke på selve jobben.

Her hadde de hatt en fin mulighet til å opplyse om at de ville bruke en time hver vei i kjøring. Men jeg fikk aldri noe svar på denne e-posten:

 

From: [email protected]

Sent: Tue, August 19, 2008 13:29

Subject: Re: Tilbud fra Kongstein & Sønn AS

 

Takker for tilbudet. Hvor mange timer regner dere med at jobben vil ta?

 

mvh

 

Kenneth

 

Har nå sendt en e-post til Forbrukerrådet, samt en e-post til Kongstein, der jeg nok en gang gir informasjon om mitt syn på saken, og at jeg ikke kommer til å betale mer enn 1800 kroner, frem til jeg har fått svar fra Forbrukerrådet eller andre som kan uttale seg om saken.

Så får jeg se om jeg får noe svar.

Lenke til kommentar
Jeg kan heller ikke se at det er en selvfølge at du skal betale for transport til og fra. Bestiller du for eksempel en taxi, betaler man da ikke for den tiden det tar å komme seg fra taxisentralen og hjem til deg.

 

Synes du skal kontakte forbrukerrådet om denne praksisen.

Det blir mer som om du bestiller flyplasstaxi der det har fast pris og de krever mer enn den faste prisen.

Lenke til kommentar

Myhken: Når man har inngått en avtale om å gjøre noe arbeid mot vederlag, er det avtalen som bestemmer hva man kan kreve vederlag for og dessuten hvor stort dette skal være. Hva flyttebyrået kan kreve, beror altså på det som følger av avtalen de inngikk med deg. Og som nevnt vil jeg nok tolke avtalen dit hen at de ikke kan kreve penger for annen kjøring enn den som direkte gjelder flyttingen. Hvis de trodde at også denne kjøringen var omfattet av avtalen, burde de som sagt ha presisert dette.

 

Du kan derfor ta det med ro. Betal det du er forpliktet å betale, men ikke noe mer enn det. Forklar firmaet at de ikke har krav på noe mer, og vis til avtalen. Dersom de ikke gir seg, er det evt. DE som må bringe saken inn for FR eller hva det nå måtte være.

Lenke til kommentar

frevild: Ok, da satser jeg på det, så ser vi hvor langt de vil gå på denne saken. Har nå informert dem skriftlig per e-post, og regner vel med at de svarer. Uansett betaler jeg for en og en halv times arbeid (og da betaler jeg for 20 minutter mer enn de faktisk brukte).

 

Så blir det spennende å se hva som skjer. Skal selvsagt oppdatere tråden med info om det som skjer videre.

Lenke til kommentar

Om de bruker 1 time til deg så er det 1 time uten fortjeneste for bedriften, driver bedriften veldedighet? Mennene i bilen koster likefult for bedriften.

 

Om man bestiller en elektriker og du bor i hutta heita ja så må du betale en takst for at elektrikeren skal komme til deg, og komme seg tilbake til bedriften.

 

Hvis de ikke tar betalt for tiden de bruker på å kjøre til og fra så er fortjeneste spist opp for bedriften, det koster for dem selv om de bare sitter i den bilen og ikke gjør noen ting. At du bor 1 time fra selskapets lokaler er ikke noe de skal betale for.

 

Slik jeg kjenner det er det slik med alle selskaper som sender ut personalet. Hadde en lignende sak for en stund siden der noen nektet å betale for den tiden elektrikeren brukte på å komme seg til personen. Han nektet selvfølgelig å betale hele beløpet, regnet ut et beløp han mente han skulle betale, betalte det og endte med purring på det resterende beløpet. En klage dømte til fordel for elektrikerselskapet.

Lenke til kommentar

Jeg er selv elektrikker. Vi skriver timer på kjøringen. Det er vanlig skikk i fleste yrker. Tror ikke du kommer langt med saken.

 

Det står jo klinkende klart i annbudet:

Overnevnte pris gjelder flyttebil med 2mann pr. time.

 

En bil i fra Horten vil jo aldrig kunne kjøre til deg på 1 sekund. Hvis de hadde annet erend i ditt området, da skulle man ha trukket vekk kjøringen til deg.

 

Både bilen og to mann er i tjeneste for deg hele den tiden, og man skal betale for den tjenesten man leier.

 

Offtopic:

Anngående drosjer (som nevnt tidligere): Bestiller man drosje, så betaler man drosje til henteplassen, og fra stopplassen og sentralen!

Er man to stk i drosjen som skal betale, så kan de kreve at han ene sitter på på returen til sentralen.

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar
Det står jo klinkende klart i annbudet:

Overnevnte pris gjelder flyttebil med 2mann pr. time.

Det står flytting fra dør til dør med bil og 2 mann per time.. Ingenting tilsier at til og fra kjøring er med regnet. Man kan ta det som en selvfølge at de fleste oppererer med slikt, men det er ikke alle som kjenner til denne praksisen og handler i god tro (som trådstarter har gjort). Hadde han visst det, kunne han valgt et av de andre firmaene som hadde gjort det klart for seg hva det kom til å koste totalt sett.

 

Og dessuten er det ikke er KRAV på at firma skal fakturere kjøring. Hva om de gjør det for servicen sin skyld? Får man et anbud på noe, så skal man gå ut i fra det som står der.

Endret av Brød
Lenke til kommentar

1200 ,- for 2 mann i timen er farsken meg ikke ille heller. 600 kr timen per mann, ikke den værste prisen heller. Tviler du hadde fått det noe billigere fra andre aktører.

 

Edit:

 

Det står og i merknaden at det gjelder for flyttebil og 2 menn per time. Tolker det som per brukte time på det oppdraget, noe som innebærer kjøringen de bruker til og fra kunden.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar
Det står og i merknaden at det gjelder for flyttebil og 2 menn per time. Tolker det som per brukte time på det oppdraget, noe som innebærer kjøringen de bruker til og fra kunden.

Vel.. hva skal man tro, når det står noe annet rett ovenfor? Kan ikke de bare skrive det svart på hvitt at kjøretid også går på timepris, eller er de redd for å miste kunder fordi det virker dyrere?

Lenke til kommentar

Da jeg sendte eposten til Kongstein og de andre, var jeg åpen på at jeg sendte en forespørsel til flere enn ett selskap. De to andre fikk jeg en total pris av, mens hos Kongstein fikk jeg en timepris.

Jeg søkte på flyttebyrå i Larvik, og fikk Kongstein på en av de første plassene.

 

http://www.nettkatalogen.no/bransjelist/fl...%20larvik/1.htm

 

Og da jeg i tillegg sender en e-post og spør om hvor mange timer de regner på oppdraget, og ikke fikk noe svar, regnet jeg med at de kom til å bruke max to timer. (var jo bare ti ting)

 

Den neste på listen tok 3000 for samme jobb, og hadde jeg visst at de tok betalt for kjøring frem og tilbake, ville jeg jo valgt nr to på listen, og spart 1200 kroner.

 

Og de skriver jo kjøring fra DØR til DØR, samt LARVIK til LARVIK. Ikke ett eneste sted står det at de kjører fra Horten. Greit nok at firmaet holder til i Horten, men de kunne jo ha en bil i Larvik for alt jeg visste.

 

Sist jeg brukte flyttebyrå, da fra Sandefjord, kostet det ingen ting for kjøring. Dessverre kunne ikke de flytte for meg før i oktober, så de falt bort denne gangen.

 

Skjønner ikke hvordan dette er mitt problem, siden de helt klart ikke skriver noe sted at de tar for kjøring, og siden de visste at jeg skulle flytte i Larvik, burde de jo kanskje vært ekstra nøye med å presisere i tilbudet at de tar betalt for kjøring til og fra....men det er bare min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...