Gå til innhold

OC og Temp på Q9550


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurte på om noen av dere visste hva som er en OK load temp på Q9550 cpu'en, og hva dere, utfra erfaring eller ikke, tror er maksimal overklokkingsmuligheter med stock vifta?

 

Jeg prøvde en OC igår fra 333FSB(stock) til 400FSB, som da gav 3.4Ghz, og da jeg kjørte "Hot CPU Tester" som kjører CPUen på 100%, viste Speedfan mellom 60-70grader på alle kjernene, mens CPU temp var mellom 40-50. Er dette for varmt? Har planer om å skaffe meg en TRUE kjøler i nærmeste framtid forresten :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

stock-vifte er aldri det beste å klokke med selvsagt. fra 2,83-3,40 er en ganske god oc på stock-kjøler altså. 70c syns JEG er litt vel høy temp etter MIN smak. men funker det for deg så er det greit.

 

cpu temp 40-50c er normalt.

 

men det forskjellig hva cpu'ene takler av klokking, min nyinnkjøpte q9650 krangler dersom jeg passerer 3,30ghz bare:( (men tror det kan ha noe med vifta ikke sitter riktig på hos meg)

 

men en ny kjøler med ny grease er alltid et steg i den riktige retningen:)

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
er ikke helt sikker selv,men steppingen har ihvertfall noe å si for hvor klokkevillig din cpu er. og E0 stepping ska være av det bedre slik jeg har forstått.

 

cpu stepping kan du finne ut av ved å skaffe programmet cpu-z som leser av info om din cpu.

last ned cpu-z pg les av steppingen.

 

Har det programmet, og infoen jeg får er: stepping: 7 - revision: C1...

 

Så det er vel C1 stepping på min da :/

Lenke til kommentar

Tja, 3,5GHz skal gå fint uansett. I de fleste tilfeller er det hovedkortet det kommer an på, men 411 mhz fsb er som regel ikke noe problem på quad.

 

Mitt forslag er å sette nb, fsb, minne og cpu spenning til manuell, og prøve deg frem derfra.

 

Vet ikke hvilket hk du har, men GTL REF innstillinger er alfa og omega på høye hastigheter, og kan med rette innstillinger kjøre cpu på lav spenning.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen som kan si meg om man får noe utbytte fra Asus P5Q Pro Asus P5Q Deluxe?

(med Q9550 og ram Mushkin 4gig)

Sitter og skal kjøpe det systemet nå og lurer på hvilket HK jeg skal ta...

 

Har også en 1000W PSU, så det skal ikke vøre noen problemer med strømmen :)

 

Takker for all hjelp

 

PS: en guide for overklokking på HK'et som er best? ville vært veldig taknemlig :p

 

-Gernia-

Lenke til kommentar

Gå for Deluxe versjonen, det har flere fortrinn i forhold til Pro.

Mushkin minnet du linker til fungerer helt utmerket på Deluxe.

 

Jeg kjører P5Q Deluxe, 8GB Mushkin, [email protected] 24/7 og tempen er under 40C idle med en TRUE kjøler.

 

Det er et meget stabilt kort.

 

Mht overklokking så er tråden på XS som det er linket til over det eneste du trenger.

Lenke til kommentar

Hei...

 

Jeg kjører 3,1ghz på min q9550

Har kunn økt FSB, og ikke endret noe på volten, til noen av komponentene.

C1 stepping...

Bruker Thermalthake Sonic Tower, med 2 monterte vifter.

Normalt ligger CPU en på en ca 20-25 celsius, og en ca 40-50 celsius i kjernene...

Når jeg kjører Everest`s Stabilitetstest, fyker temperaturene opp i rundt 70 celsius på kjernene, og en ca 60 på CPUen... Det samme skjer vis jeg bruker OCCT, bare 10 grader høyere...

Når jeg kjører standar frekvenser er bare temperaturen ca 1-2 grader lavere...

Bruker Arctic Diamond 7 carat kjølepasta...

 

Er noe galt?

 

Er det forresten noen som har noen gode klokker på prosessoren, der man også endrer V-coren litt?

Vil ikke ha en slik ekstrem klokk, men en helt grei 24/7 klokk...

 

Takker for svar...

 

PS: Må si det var noen nice klokker endel folk kjørte her :thumbup:

Lenke til kommentar

oppdate! Kjører maskinen min på 3,5ghz, men jeg får BSOD når jeg prøver meg med 3,6ghz...

Temperaturen er den samme, og maskinen krasjer ikke når det står på som verst i crysis, men OCCT får feilmelding 1 etter ca 5 min i stresstest.... Trenger jo ikke å ha de 100% stabilt når maskinen sjeldent kommer utfor noe så krevende at den krsjer :p

Har kun økt FSB (412)

Ingen voltendringer :new_woot:

post-151641-1224422543_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...