Gå til innhold

OC og Temp på Q9550


Anbefalte innlegg

Heigren,

 

Du bør definitivt sette deg litt mere inn i overklokkingens verden.

Man *bør* ikke klokke på auto verdier, spesielt ikke vcore da denne kan bli svært høy.

 

Sjekk med CPU-Z hva vcore blir satt til og finn manuelt (i bios) hvilke verdier som trenges for din klokk.

 

At temperaturen din raskt går opp i 70C er enten et tegn på høy VCore eller at kjøleren ikke er riktig installert.

 

Disse prosessorene kan bli varme men 70C er i høyeste laget.

Min Q9550 hadde rundt 70C på 4GHz med full belastning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvorfor blir maskinen like varm, når de står på stander frekvenser?

Og vis prosessor kjøleren er montert feil, hvordan klarer den da å holde CPU en så kald når den ikke stresstester.... Den er jo under romtemperatur, og kropstemperatur i kjernene, noe som jeg anser som bitende kaldt!

 

Har laget meg en hypotese:

 

En gang for ca 1mnd siden, så vridde jeg litt på prosessorkjøleren, og temperaturene steg med opptil 15 grader. Vridde den tilbake igjen og temperaturen sank ned ca 10 grader. Med andre ord tapte jeg 5 grader på "stuntet" mitt...

Har en misstanke om at kjølepastaen klompet seg sammen slik at bare en eller 2 kjerner blir skikkelig kjølt ned, og den/dei siste kjernene blir kjølt ned av de to andre som er i kontakt med kjøleren. Når derimot temperaturen på de ikke kjølte kjernene stiger litt kraftig, så klarer de ikke å bli kjølt, og varmer også dermed opp de to kjølte kjernen...

Guide me if im wrong....

 

 

Vcoren er 1,15 til 1,27Volt (eller er det watt, sitter på den bærbare... så jeg kan ikke se nå...)

Endret av Heigren
Lenke til kommentar
Men hvorfor blir maskinen like varm, når de står på stander frekvenser?

Og vis prosessor kjøleren er montert feil, hvordan klarer den da å holde CPU en så kald når den ikke stresstester.... Den er jo under romtemperatur, og kropstemperatur i kjernene, noe som jeg anser som bitende kaldt!

 

...

 

Vcoren er 1,15 til 1,27Volt (eller er det watt, sitter på den bærbare... så jeg kan ikke se nå...)

 

Vcore ser grei ut, jeg sjekket opp kjøleren din og den ser ikke ut til å være egnet til klokking av quad. Link

 

TRUE eller Noctua er gode alternativer for Quad's.

(de yter bedre enn vinneren i den testen)

Lenke til kommentar
Mye lesestoff her

C1 Q9550

C1 Q9550

Og den nye steppinga

E0 Q9550

E0 Q9550

Er det noen som vet om norske nettbutikker har fått inn E0 Q9550 SLB8V versjonen?

 

Slenger meg på den. Jeg vet PS.no kan være behjelpelig med å opplyse revisjon før en bestiller. Send en mail til salgsavd. og spør om de har fått inn E0.

 

Q9550 har gått opp noen hundre i pris den senere tida. Om grunnen til det er den nye rev, eller dollarprisen lurer jeg litt på.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...