Gå til innhold

Strekk i baklåret - What to do?


TTomas

Anbefalte innlegg

Pådro meg en strekk på baksida av venstre lår litt før sommerferien. Var forsiktig med uttøyninga de siste treningene før sommerferien, og tøyde ikke i det hele tatt i selve ferien. Men på første treninga etter sommerferien kjente jeg at strekken var på vei tilbake. Jeg har vært forsiktig med tøyinga nå, men er no forbanna drit for jeg blir så vanvittig stiv og får ikke gjort spark og forskjellig ordentlig. (går på Taekwondo)

 

Burde jeg prøve å tøye forsiktig og riktig og se om det gir seg eller burde jeg slutte og tøye i det hele tatt fram til det gir seg?

 

Siden det har vart så lenge ser det ikke ut som det kommer til å gi seg med det første :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 8 måneder senere...

Myk opp. Tøy ut, ta ett varmt bad, tøy igjen. Du kan prøve arnika. (se arnika.no) Finn den med høyest prosent av arnika, ca 20 eller mer burde holde. (kan kjøpes på helsekost eller apotek)

Det som mest sansynlig er tilfellet er at du har trent for mye eller at muskelen og senene har trukket seg for mye sammen. Eneste måten å fikse det på er å myke det opp, strekke og tøye på det.

Hvis det ikke hjelper anbefaler jeg at du kontakter lege, fysioterapaut eller mesteren din.

Men hvis du er usikker søker du profesjonell hjel før du gjør noe annet.

lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Han som vet alt har gode forslag. Jeg har hatt en strekk, eller muskelbrist på baksiden av låret selv. Dette svaret er hentet fra diskusjonformumet på VG, men det er omtrent det samme som fysioen fortalte meg:

 

En strekk innebærer ofte at muskelhinnen som omslutter muskelen får en brist, da den er mye mindre elastisk enn muskelen selv, eller at muskelfibrene selv blir revet over. I ditt tilfelel, siden du sier det ligger langt ned mot kneleddet, kan det være en sene som har fått seg en strekk.

 

Uansett hvordan skade du har, er fremgangsmåten du bør velge relativt lik. Første råd er å høre på kroppen din. Når det er snakk om strekkskader, er smerte et godt signalø å tolke. Gjør det vondt, er det feil. Her må vi selvsagt begrense litt, men du skjønner selv hva som er farlig vondt og hva som bare er småvondt. Belast beinet innenfor smerteterskelen. Gå forsiktig/småjogg på mykt underlag, alt etter hva som gjør vondt. Svømming er også finfint.

 

Det er også viktig å strekke forsiktig på det skadde området. Også her holder du deg innenfor smertegrensa og unngå rykk-og-napp-tøying, hold et jevnt strekk. Grunnen til at vi tøyer er at når det dannes arrvev, vil fibrene ligge på kryss og tvers i alle retninger. Utsetter du skadestedet for forsiktig strekkbelastning vil fibrene ornde seg mer i strekkretningen og være mer hardføre mot nye skader. Å "slå opp igjen" strekkskader er veldig vanlig, uttøying i rehabiliteringsperioden kan hjelpe mye på dette.

 

Når du skal drive med aktivitet er det viktig å varme godt opp og følg gjerne opp med litt bevegelighetstrening for å unngå nye skader.

Lenke til kommentar

En kinesisk munk fortalte til meg en gang for lenge siden: at alt jeg trenger og vite, vet jeg og TAO best selv, ut ifra egne erfaringer, meditasjon, og trening!.......

 

- I all kampkunst så er hovedmålet å trene opp leddene, senene, og muskulaturens utholdenhet, styrke og smidighet, så vel som spenst, hurtighet og timing. Som i prinsippet går ut på å innøve, og lære seg og balansere ekstreme motsetninger, slik at det blir en slags underbevisst refleks, eller en intuitiv handling og gjøre akkurat den blokkeringen, den kontringen, eller det angrepet! Eller det som i det litt større perspektiv alltid vil være en mer fornuftig og riktig måte å se ting på, lærer vi oss gjennom tao`s gode ord og visdom, og ved intrigering av prinsipper som Yin & Yang og De fem elementene!

… som blir klar via indre søken, eller rettere sagt; ved og finne sin fullstendige ro og stillhet, det som ofte blir referert til som `Tomhetens rom`! ......sug rolig opp frisk luft inn via nesen og ned gjennom lungene, fyll opp hele magen med frisk og revitaliserende oksygen slik at den kan bytte ut og fornye ubegrenset etter kroppens eget behov….når det føles naturlig så lar du det brukte oksygenet dyttes rolig ut igjen, sammen med eventuelle rester av fysisk og mentalt avfall…..

 

Dr.KeyKnob

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...