_tHokA_ Skrevet 20. september 2008 Skrevet 20. september 2008 Hva sier reglene om bruk av kjørelys på bil? Kan man f.eks kjøre med parklys om parklyset er i samme hovedlykt som kjørelyset? I bilen min da, så er eneste forskjellen at lyset blir svakere. Lyset kommer ifra samme "lyskaster". Sånn som jeg ser det da så er det mer behagelig å møte en bil med parklysene på, enn kjørelys.
Lefse Skrevet 20. september 2008 Skrevet 20. september 2008 Parklys og grøftelys\tåkelys, er en lovlig kombinasjon, så vidt jeg vet, men er ganske sikker på at det ikke er lov å kjøre med bare parklys.
Rebel-Rider Skrevet 20. september 2008 Skrevet 20. september 2008 Nei biler med rene parklys kan ikke brukes alene med mindre du står parkert. Det finnes dog biler der parklyktene også fungerer som kjørelyktes, eldre Mazda og Volvo har bla dette der det er en pære med dobbel glødetråd (2 styrker) 5w for praklys og 21w for kjørelys (disse er særskilt godkjente lykter). kjøretøyforskriften: Kap. 28. Lys, lyssignal, refleks sier følgende. KJØRELYS11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. september 2008 Skrevet 21. september 2008 Hva sier reglene om bruk av kjørelys på bil? Kan man f.eks kjøre med parklys om parklyset er i samme hovedlykt som kjørelyset? I bilen min da, så er eneste forskjellen at lyset blir svakere. Lyset kommer ifra samme "lyskaster". Sånn som jeg ser det da så er det mer behagelig å møte en bil med parklysene på, enn kjørelys. Dessverre er det ikke slik at det er hva vi oppfatter som behagelig som gjelder. Enkel variant: - Parkert bil: Kun parkeringslys - Under kjøring: Parkeringslys og nærlys - Under kjøring på dagtid/når det er lyst: Parkeringslys og ENTEN nærlys ELLER tåkelys/grøftelys ELLER annet godkjent kjørelys (for eks Mazda/Volvo-varianten, eller gule "80-tallslys").
Marvil Skrevet 21. september 2008 Skrevet 21. september 2008 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=728075
Anbefalte innlegg