Gå til innhold

Er Sparebank 1 Bra ? (Midt-Norge)


Strukt

Anbefalte innlegg

I dag har vi vårt boliglån (førstehjemslån) og billån i DnB NOR. Skandiabanken har vi også men mer som en bank der vi sparer penger i fond og litt diverse annet. Jeg vurderer å flytte fondsbeholdning over til Nordnet grunnet litt lavere gebyrer på enkelte fond, men har ikke tatt tak i det enda.

 

Så til saken:

 

Har i de siste dager hatt en diskussion med en kunderådgiver i Sparebank 1 Midt Norge, de vil gjerne at vi skal bli deres kunde. Det de argumenterer med er at de kan tilby bedre rente enn hva jeg kommer få i DNB når de setter opp renten snart. Hvis vi flytter over til Sparebank 1 vil de også betale tinglysningsgebyret og etableringsgebyret for oss.

 

Det forutsetter selvsagt at vi blir "fullpakke" kunder med alt hva det innebærer. Under praten jeg hadde sa jeg til han at jeg har konto i Skandiabanken og at jeg ikke kommer til å slutte å bruke den uansett. Mitt argument der til han var at Skandiabanken har bedre fondsutbud enn hva Sparebank 1 tilbyr. Han så det argumentet og mente at det var greit. Det eneste han ville var at vi oprettet en liten spareavtale i en eller annen ODIN fond hos dem slik at vi kunne få det beste tilbudet deres.

 

For og være helt ærlig gjør ikke det meg så mye, sparing i fond er noe vi allerede gjør og er fornøyde med. Trengte heller ikke å spare så mye hos dem, 300 kr i måneden eller noe sånt sa han.

 

Ellers mente han at vi hadde jernkontroll på vår økonomi og at det var bra. Vi har ikke en overdreven inntekt men vi har ca 630 000 sammenlagt / år.

 

Har sett litt på Sparebank 1 nettbank demoen, er den bra? Den virker litt... gammeldags. ? :)

 

Ellers, hvordan synes dere dette høres ut? Bare stil meg spørsmål hvis det er noe som er uklart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Googlet opp første og beste rentebarometer jeg kunne finne her, og SMN kommer særdeles dårlig ut vil jeg si. DNB er en av de veldig få bankene som kommer enda dårligere ut. Hvis du først skal bytte bank, så bytt til en av de som kommer god ut, ikke bytt til en annen dårlig bank.

 

Jeg ville også ha holdt meg unna banker som stiller betingelser om ting som ikke har med lånet å gjøre, slik som krav om fondsparing i fond man ikke nødvendigvis ønsker å benytte, kjøp av "pakker" med kort man ikke ønsker å bruke osv.

 

Videre så er det litt pussig at de velger å sammenligne dagens rente hos seg med fremtidig rente hos DNB.

 

 

Hadde selv et langvarig kundeforhold hos SMN, da det var min nærbank. Etter for mange episoder med dårlig behandling, så valgte jeg til slutt å ta pengene mine et annet sted. Jeg har med andre ord heller ikke noe spesielt positivt å si om den behandlingen man får som kunde hos dem.

 

Uansett så er mitt tips til deg at du flytter fondene dine dit som du får de beste fondene, pengene dit som du får best rente eller laveste gebyr, og lånet dit som du klarer å få lavest rente. Den eneste som tjener på noen slags "lojalitet" er banken, du får ikke et øre igjen for det.

Lenke til kommentar

De bankene på det rentebarometeret krever ofte at du bor i selve regionen. Det vil da ikke hjelpe meg så mye.

 

Husker en gang at Orkdal sparebank hadde fin rente, jeg ringte dem men de ville ikke tilby boliglån sånn uten videre. De så helst at jeg også bodde i Orkdal.

 

Sånn som renta vår i DNB Nor er nå ligger den på 6,95%. Om noen dager vil den gå opp med 0,3% som da gir 7,25%. Det er denne 7,25% renta Sparebank 1 mener de klarer å treffe. Når det gjelder DNB har jeg ikke så ekstremt god erfaring av kundebehandlingen der, den kunne vært bedre for å si det sånn.

 

Skandiabanken vil ikke tilby oss boliglån.

 

Noen fler som har erfaringer ?

Lenke til kommentar

Renta i DnB Nor vil ikke økes før 31. oktober 2008, så du har fortsatt litt tid på deg til å finne det beste tilbudet :)

Kilde: Renteheving

 

Som noen skriver over her, finn de bankene som gir best tilbud på hvert enkelt produkt, eventuelt ett par produkter, og for guds skyld hold deg unna de bankene som krever at du har full pakke hos de. Altså ikke bare konto, kort og lån, men fondssparing o.l. i tillegg. Vanskelig å komme seg ut av den suppa der hvis du i fremtiden vil bytte bank igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...