Gå til innhold

er dette god magetreninig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvorfor magemusklene skiller seg ut, men fakta er at de gjør det. Her har dere en link til et six-pack program hvor blant annet den lille fakta opplysningen står:

 

http://www.iform.no/pub/art.php?id=319

 

Ok, så bommet jeg på 5 reps på nedre magemuskler. Beklager.

 

EDIT: Er altfor rask å trykke på "lag innlegg" Jeg har dette med antall reps fra mange kilder, ikke bare denne, og kan sikkert finne flere hvis dere insisterer.

Endret av Kasparov
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvorfor magemusklene skiller seg ut, men fakta er at de gjør det.

Leser du i det hele tatt det du linker til? Brødteksten til artikkelen:

Først og fremst så må man huske på at magen er en muskel akkurat som andre muskelgrupper.
Hvorfor da artikkelforfatter foreslår annen trening av magen enn det som er "vanlig" for resten av musklene, er for meg uforståelig.

Og komme med et slikt program og legge det fram som en fasit, vitner også om null kildekritisk sans.

 

For meg virker det at man "må" ligge høyt på antall reps når det kommer til magetreningen som en myte av samme slaget som at musklene bare kan trenes èn gang i uken.

 

Til trådstarter: Om du skal trene mage helt uten å bruke andre ting enn deg selv, ville jeg tatt en kikk på denne artikkelen.

Lenke til kommentar
jeg bruker å ta fast 40 push ups/armhevninger morgen/kveld + at jeg trener situps og push ups på treningsstudio (tar pause fra full styrketrening)

vil dette være grei magetrening?

trener på studioet annenhver dag

Ønsker du å trene for å få sterke magemuskler, eller å få markerte magemuskler (six pack). OM du ønsker sistnevnte glemmer du en viktig ting. Veldig viktig å drive kardiotrening får å få fine markerte magemuskler. Kjør intervaller, jogging og spinning. Benytt deg av spinningtimene som er inkludert i prisen på de fleste treningssentre. Dette er beinharde kardioøkter som hvertfall jeg setter stor pris på.

Lenke til kommentar

Ok, jeg må vel komme med flere linker.. Og det artikkel forfatteren mente med at magen var en vanlig muskel er at du må utmatte den for at den skal vokse.

 

Tingen med magen er at den består hovesakelig av langsomme muskelfibre som kun blir trent på høy-repp trening. I alle fall over 10 reps må til. opptil 35 er greit det også. De fleste muskler = 6-12 reps, magen 12-35 (varierer litt ettersom hva slags program du bruker)

 

http://www.iform.no/pub/art.php?id=578 Legg merke til den korte hvilepausen som gjør at treningen ligner vanlig intervall trening.

 

Denne artikkelen her er forresten skrevet av en fyr som tar 160-180 i benk, så han vet hva han snakker om.

Lenke til kommentar
Ok, jeg må vel komme med flere linker.. Og det artikkel forfatteren mente med at magen var en vanlig muskel er at du må utmatte den for at den skal vokse.

Kan du være så snill å ikke snakke som om du vet fasiten når du tydeligvis ikke har lest annet enn noe på iform.no? For å få muskelen til å forbedre seg (både på størrelse og styrke) må du progressivt øke treningsvekten eller treningsvolumet. F.eks. øke treningsvekten med 2,5%-5% fra uke til uke.

Tingen med magen er at den består hovesakelig av langsomme muskelfibre som kun blir trent på høy-repp trening. I alle fall over 10 reps må til. opptil 35 er greit det også. De fleste muskler = 6-12 reps, magen 12-35 (varierer litt ettersom hva slags program du bruker)

1: Kilde på det du her sier?

2. Du skjønner at ikke alle program nødvendigvis er bra?

 

http://www.iform.no/pub/art.php?id=578 Legg merke til den korte hvilepausen som gjør at treningen ligner vanlig intervall trening.

Ok?

 

Denne artikkelen her er forresten skrevet av en fyr som tar 160-180 i benk, så han vet hva han snakker om.

Gled deg til du får om kildekritikk på videregående. Ja, en som tar 160-180 i benk har en del peiling, men er på ingen måte en fasit.

Og såklart drar du frem hvor mye han benker :roll:

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det et poeng hvor mye han benker, det har litt med hvorvidt jeg tror han har peiling eller ikke. Jeg stoler faktisk på at en som er sterk har peiling på trening. Og jeg er ganske sikker på at program han mener er bra er greie.

 

Tingen med korte pauser er at du seff ikke kan kjøre deg til maks hvert sett hvis du bare har kort pause. Det gjør at treningen blir mer kondisjons rettet, som er slik magen bør trenes.

 

Det med progresjon er jo en selvfølge når det er meningen du skal utmatte deg selv hver trening..

 

Dette med muskelfibre gidder jeg ikke å lete opp linker til. Hvis du ikke tror på høy-reps trening med magen så ta en titt på treningsdagbøker på treningsforum.no eller iform.no

 

Her har du en liten hemmelighet: Det finnes ingen fasit på hvordan du bør trene..

 

Har du forresten noe som støtter at magen skal trenes med like lange pauser og reps som andre muskel grupper? At det er effektivt altså?

Endret av Kasparov
Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det et poeng hvor mye han benker, det har litt med hvorvidt jeg tror han har peiling eller ikke. Jeg stoler faktisk på at en som er sterk har peiling på trening. Og jeg er ganske sikker på at program han mener er bra er greie.

Teoretisk sett: Om jeg har bra gener og propper meg med så mye preparater at jeg øker i styrke uansett hva jeg bedriver på gymmet, så har jeg altså peiling når jeg kommer høyt opp i vekter?

Kom med ordentlige kilder som folk med faglig utdanning etc.

 

Tingen med korte pauser er at du seff ikke kan kjøre deg til maks hvert sett hvis du bare har kort pause. Det gjør at treningen blir mer kondisjons rettet, som er slik magen bør trenes.

Magen bør ha god utholdenhet ja. Men hva skal du med utholdende magemuskel om den ikke er sterk nok til å stabilisere under feks tung knebøy og markløft.

 

Det med progresjon er jo en selvfølge når det er meningen du skal utmatte deg selv hver trening..

Tenker du over hva du skriver egentlig? Om du trener med så tunge vekter at du utmatter deg selv på en trening, er det ikke stor sannsynlighet for at du kan øke vekten enda mer neste økt. Restitusjonstiden bli også lenger om du trener til utmattelse.

 

Dette med muskelfibre gidder jeg ikke å lete opp linker til. Hvis du ikke tror på høy-reps trening med magen så ta en titt på treningsdagbøker på treningsforum.no eller iform.no

Det jeg vil vite er hvorfor magen skiller seg fra resten av kroppen. Logisk tenkning sier meg at magen ikke skal være anderledes enn resten av kroppen, så da vil jeg at du beviser det du påstår. Og linke til treningsdagbøker er også helt latterlig. Det beviser ingenting med mindre det er treningsdagboka til en med ekspertise på området.

 

Her har du en liten hemmelighet: Det finnes ingen fasit på hvordan du bør trene..

Her skyter du deg selv i foten og tar delvis feil samtidig. Om man skal trene for å oppnå styrke trener man med lavt antall repetisjoner (1-6) og hvis man skal bygge trener man (6-12). Akkurat hva som fungerer best på hver person er det ingen fasit på nei, men det jeg nevnte er så godt som fasiter.

 

Har du forresten noe som støtter at magen skal trenes med like lange pauser og reps som andre muskel grupper? At det er effektivt altså?
Clicky
Lenke til kommentar

Det blir den linken der mot Geir Tverdal. Om han doper seg eller ikke vet du ingenting om. Du kan faktisk komme dit han er uten steroider. Det var dårlig formulert av meg å si at du skal utmatte deg selv hver trening..Jeg mente utmatte på den måten at du ikke skal kunne ha kjørt hardere alt i alt i løpet av treningen.

 

Når det gjelder muskelfibrene så er det fordi du bruker magen mest i sammenhenger der utholdenhet er viktig. Som løping og slikt. Samme gjelder leggene, bare i litt mindre grad tror jeg. I alle tar har jeg hørt at optill 20 reps på leggene er helt greit. Magen brukes som du har sagt i knebøy og slikt og får nok lavrepp trening der. Og angående dagbøker er det mange sterke som skriver.

 

Og jeg står fortsatt på mitt angående fasiter:P

Lenke til kommentar

Slutt å unngå å svare på spørsmålene mine. Jeg skrev ikke noe om at artikkelforfatteren har dopet seg, jeg stilte deg et teoretisk spørsmål.

 

"Løping og slikt"? Tror ikke det finnes særlig mange som trenger å trene magen for å klare å stabilisere overkroppen når man løper. De samme personene vil jo da feks ha store problemer med å bære sekker o.l. på ryggen.

 

Så du mener at det jeg skrev er feil og at det er en, liten sådann, mulighet for at 15 repetisjoner kan være det beste for meg for å få maksimal styrke?

Og at magen for nok styrke av å kjøre knebøy, markløft osv. kan i mange tilfeller ikke stemme.

 

Det du skriver om utmattelse er også denne gangen er feil. F.eks trener styrkeløftere både lette og harde økter.

 

 

Og for siste gang; SETT DEG INN I KILDEKRITIKK. Du skal ikke ta alt du leser som god fisk automatisk.

Lenke til kommentar

Hehe, skjønner ikke hva du mener med kildekritikk. Hvorfor er din link bedre enn min?:p

 

Joda, for makstyrke er det sikkert best med få reps siden det skjerper nervesystemet best. Men jeg regner med at trådstarter er ute etter six-pack. Og det holder å trene magen litt utenom bøy og mark før den er langt fra svakeste ledd i de øvelsene.

 

Styrkeløftere trener så tungt som de tåler, har de trent mange tunge sett en periode som sliter mye på sentralnervesystemet tar de en periode med lettere sett dvs flere reps. Bygge sett altså. Men strengt tatt så synes jeg 6-12 reps er tyngre enn 1-5.

Lenke til kommentar
Hehe, skjønner ikke hva du mener med kildekritikk. Hvorfor er din link bedre enn min?:p

 

Joda, for makstyrke er det sikkert best med få reps siden det skjerper nervesystemet best. Men jeg regner med at trådstarter er ute etter six-pack. Og det holder å trene magen litt utenom bøy og mark før den er langt fra svakeste ledd i de øvelsene.

 

Styrkeløftere trener så tungt som de tåler, har de trent mange tunge sett en periode som sliter mye på sentralnervesystemet tar de en periode med lettere sett dvs flere reps. Bygge sett altså. Men strengt tatt så synes jeg 6-12 reps er tyngre enn 1-5.

 

kommer jo helt ann på, kjører du 3x6-12 reps med vekter så er det såklart mye tyngre enn om du kjører 3x5 med vekter.. men når du tar 5 reps så kjører du ikke serier på 3, da er man ofte oppe på 5x5... og grunnen til at folk kjører mindre reps i perioder, f.eks deff, er at ved høyere reps tømmer man glykogen lagrene i musklene og har større sjanse for å forbrenne muskler enn å bygge..

Lenke til kommentar
Joda, flere sett er tyngre enn færre.

captain_obvious.jpg

 

 

Jeg skjønte ikke helt hva trådstarter mener med at han tar pushups. Du bygger ikke magemuskler når du tar den øvelsen. En annen ting for å få sixpack er det ideelt med en lav fettprosent ergo burde man jogge veldig mye i tillegg til at man kjører på med flere sett

med situps. Jeg brueker selv å ta 30 situps x 4 serier, med 1 minutts pauser imellom. Dette

syns jeg funker bra for meg, men som nevnt tidligere er det forskjellig fra person til person, og hvor godt trent man er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...