Gå til innhold

Blir man mindre smart av boksing?


Silfsurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
jeg har fått mange slag på hodet på boksinga men er likke smart som før, hehe;)

 

Da har du ikke fått slag av meg enda.. for å si det sånn ;)

 

 

hmm, oida lurer jeg på hva som har skjedd med de stakkarene som har fått slag av deg;)

 

men jeg må også si t jeg har fått slag av voksne på 120 kilo mens jeg veier bare 75 er ikke det nok for å gjøre meg

 

usmart?

Lenke til kommentar

hahahA:P.. ingen som har fått slag av meg:P (faktisk ingen:S )

 

Har du noe bevis på at du er smart da?:p etter at 120kilokladden slo deg?:p hehe

[/quote

 

 

ufff, det var bare at ingen har fått slag av deg ennå, håper ikke at noen gjør det heller for da ligger de tynt ann:(

 

tja...jeg vet ikke hvordan jeg skal bevise det, kansje du kan spørre meg om noe? hjelper det å si at min IQ er

'

87,5 tror jeg?

Lenke til kommentar
Snittet er 100, så det var et dårlig bevis

 

 

uff da, da er jeg kansje ikke den som jeg tror jeg er

 

du er nok smart!:p du får meg til å le!:D og det krever smarthet!:p(ja vet, dårlig ord.. jeg er ikke så smart:P)

 

 

så bra, nå holdt jeg på å miste selvtilitten hadde du sagt det her litt seinere så var det ikke sikker om jeg kunne få selvtilliten tilbake;D

Lenke til kommentar

Jeg svarte på noe liknende i kampsporttråden:

 

Er enig med deg at litt bank bare er sunt, men ikke hodet. Hjernecellene bør få være i fred, de kommer nemmelig aldri tilbake hvis de blir leiseg eller skadet

Vel, for det første er det sånn at når en liten del av hjernen blir skadet, så er det mye hjerne igjen som kan ta over for den hjernedelen som er skadet. I tillegg så har forskere funnet ut at vi faktisk kan få nye hjerneceller (http://www.princeton.edu/pr/news/99/q4/1014-brain.htm), men det er ikke noe man burde avhenge av hvis man skal bestemme seg for boksing eller ikke.

 

Det som har blitt forsket mye på er amatørboksing vs. proffboksing. Proffboksing er da boksing i mange runder i strekk uten hodebeskyttelse. Dette er farlig for hodet. Mange tenker at det da er mangelen på hodebeskyttelse som er det største faremomentet, men det er faktisk lengden kampene varer. Hvis kampen varer i et kort tidspunkt, så blir det skader på hjernen, men risikoen for at det skal påvirke deg er liten. Det som skjedde med Muhammad Ali var at han slet seg fullstendig ut i kampene mot Joe Frazier (The Fight of the Century og Thrilla in Manila, spesielt sistnevnte), i 15 og 14 runder. Etter Thrilla sa han at var det nærmeste døden han noensinne hadde vært. Etter en lang og hard boksekarriere pensjonerte han seg, og kom deretter tilbake.

 

Ali's retirement was short lived, many speculate because of the money offered in a comeback bout, and he returned to face new champion Larry Holmes in 1980. Due to increasing media pressure who by now were questioning Ali’s health, The Nevada State Athletic Commission had Ali examined at Minnesota’s Mayo Clinic as a prerequisite to being granted a boxing license. An examination of Ali’s speech detected a mild ataxic dysarthia (difficulty in coordinating the muscles used in speaking). In physical testing it was noted that Ali did not hop with expected agility and in a finger to nose test he showed a slight degree of missing his target, motor skills that were more pronounced with fatigue. Despite these warning signs that Ali was perhaps showing early signs of brain damage, Dr. Howard felt there were no specific findings to prohibit him from fighting. Tests also revealed that Ali actually had a hole in his membrane, however Don King allowed the fight to go on. Despite Ali's claim that Holmes would be "mine in nine" he was soundly defeated by Holmes. Ali, though looking fit and trim, was already on medication for what developed into Parkinsons syndrome, but was misdiagnosed as a Thyroid condition. Ali as a result was unable to recover his former skills or stamina and was left dehydrated and weak. Two days before the fight Ali was physically unable to run half a mile. With all the warning signs ignored and the fight allowed to go on, Holmes dominated a nearly motionless Ali throughout the fight in a brutal beating, speculated to have done more damage to Ali's already questionable health. Despite his taunts and posturing Ali rarely threw a punch. Sylvester Stallone, speaking of the fight compared it to "an autopsy on a man who's still alive."

 

Så det forklarer Alis tilfelle tror nå jeg. Han kunne klart seg greit i mange år hadde det ikke vært for at han ikke ga seg når leken var god, før Thrilla in Manila.

 

Så det jeg prøver å si er at om du bokser på fritida her i Norge, uten å nærme deg proffboksing, så er skadene du kan få veldig små og ikke noe vits i å bekymre seg for. På trening bruker man i tillegg ofte tunge hansker, så når man slåss i kamper så blir man kjappere fordi man er vant med å slåss med tyngre hansker. Mange boksere påstår at å slåss med de tyngste hanskene kan beskrives mer som en putekrig enn en sparringskamp, har ikke selv prøvd dette så jeg veit ikke hvordan det er. Med hjelm på i tillegg, som er et krav på mange bokseklubber i Norge, så er de potensielle skadene nesten ikke-eksisterende. Husk på at en amatørbokser her i Norge bokser kanskje en eller to ganger i uken, så jeg tør nesten påstå at skadene en aktiv hobbyfotballspiller pådrar seg ved headinger er like store om ikke større.

Lenke til kommentar

Her skal dere få svar om blir mindre smart av boksing:

 

Når du får slag mister du hjerne celler, og men hjernen din har millioner av hjerne celler, og den produseres helt til du er 20 år, men proffe boksere som har bokset lenge, de har ikke blitt dumme nei, men om du spør dem et spørsmål, så bruker de litt tid på å svare, altså spørsmålet går ikke rett i hjernen!

 

Fått svar? =) Lykke til med boksing!

Lenke til kommentar
Her skal dere få svar om blir mindre smart av boksing:

 

Når du får slag mister du hjerne celler, og men hjernen din har millioner av hjerne celler, og den produseres helt til du er 20 år, men proffe boksere som har bokset lenge, de har ikke blitt dumme nei, men om du spør dem et spørsmål, så bruker de litt tid på å svare, altså spørsmålet går ikke rett i hjernen!

 

Fått svar? =) Lykke til med boksing!

HAHAHAHA!

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Alle trenerne mine er ganske trege i samtaler og ikke de mest intelektuelle, men jeg vet ikke hvordan de var før de begynte å bokse.

 

Har også merket at de alle fleste unge og ca alle voksne der utdanner seg eller har utdannelse innen byggebransjen. Eller ingen utdannelse i det hele tatt.

 

Er det slik i deres klubb?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...