ChazyChaz Skrevet 16. september 2008 Skrevet 16. september 2008 Var i ett festlig lag i helgen, og der var en venninne av meg uheldig å sølte ett glass hvitvin over laptopen min. Jeg var ikke tilstede akkurat når det skjedde, og laptopen ble vistnok ikke slått av med engang det skjedde. Dette resulterte i at den slo seg av selv ganske kjapt, eller med andre ord så kortsluttet den vell. Er det noe jeg kan gjøre nå? Kan det være bare strømforsyningen som har tatt kvelden? Eller er det bare å gi opp hele greia og kjøpe en ny? Jeg var forøvrig på besøk ett stykke unna hjemme, og det kan betegnes som en reise. Kan jeg da få erstattet dette på reiseforsikringen mon tro?
Shruggie Skrevet 16. september 2008 Skrevet 16. september 2008 Jeg vil faktisk tro at det kan dekkes av reiseforsikring, ja. I det minste verdt et forsøk.
nets Skrevet 16. september 2008 Skrevet 16. september 2008 Når jeg sølte vann på laptopen så lot jeg den stå på 50c i ovnen over natta, fungerte fint neste dag. Mulig jeg var heldig. Det som kan være litt kjipt med vithvin er at det ikke bare er vann, og kan være klebrige stoffer som ikke forsvinner så lett. Hadde dette vært en mobiltelefon vile jeg anbefalt et vannbad over natta + et døgn med tørking i ovnen, men har ikke noe erfaring med laptoper. Tipper skjermen vertfall kan gå føyka om den får seg et vannbad. Men du kan jo først og fremst vertfall prøve å tørke den da. Og om du skrur den på før den er tørr kan det hende du gjør ting værre. Anyways lykke til
dsgf Skrevet 16. september 2008 Skrevet 16. september 2008 Skikkelige laptoper har drenering av tastaturet, mulig din også har dette. I så fall er det ofte bare tastaturet som har kortsluttet, dette koster ikke mange hundrelappene å bytte.
MAndreas Skrevet 16. september 2008 Skrevet 16. september 2008 Jeg vil anbefale deg å stikke innom en bensinstasjon og kjøpe et par liter med destillert vann (batterivann), åpne laptopen og helle det ut på den, og så tørke den i ovnen over natten som nts nevner.
nets Skrevet 16. september 2008 Skrevet 16. september 2008 Jeg vil anbefale deg å stikke innom en bensinstasjon og kjøpe et par liter med destillert vann (batterivann), åpne laptopen og helle det ut på den, og så tørke den i ovnen over natten som nts nevner. Men hvordan vil en TFT/LCD skjerm reagere på vann? Det er jo ikke et helt vanlig PCB kort som kan vaskes rent av batterivann.
Pezo Skrevet 16. september 2008 Skrevet 16. september 2008 Husk at du som regel må ha en planlagt overnatting for å få igjen på reiseforsikring, om du har det så burde det ikke være noe problem å få ny.
neidustoreinternett Skrevet 16. september 2008 Skrevet 16. september 2008 greia med å helle destilert vann, og så 50c over natta i ovnen var ny for meg, haha!!
Pinkey Skrevet 16. september 2008 Skrevet 16. september 2008 (endret) Måtte le jeg også Synes det hørtes veldig brutalt ut. Men da lærte jeg noe nytt ihvertfall Kjekt å vite! Endret 16. september 2008 av Pinkey
Laurel26 Skrevet 18. september 2008 Skrevet 18. september 2008 Det lønner seg ikke å ta elektriske ting inne i ovnen. Har man sølt noe over så sett den vare til vanlig tørk, kanskje skru opp lukene, men ikke sett det i ovnen... Vin og andre drikk som sjokolademelk, brus osv. er som en sier over her, seigt når det tørker, dette er med på å øke faren for kortslutning. Trenger ikke komme med en gang, men etter litt og litt så kan dette være med på at de elektriske komponentene begynner å irre og tilslutt kortslutte. I forhold til forsikring så kan den gå på det, men forsikringsselskapene har blitt mer og mer strenge på det, er det vist uaktsomhet i skadeøyeblikket, så er det flere forsikringsselskap som ikke dekker det lenger. Et tips her er jo ikke å ta med laptop på fest da... Jeg har jobbet i et PC verksted og kjenner til akkurat dette. Altså det lønner seg ikke å sette maskina i ovnen. Mulig det fikser problemet kortsiktig men langsiktig så er ikke det løsningen.
-Perry- Skrevet 18. september 2008 Skrevet 18. september 2008 mista ipoden min i vann to ganger,ovnen har gjort susen hver gang,har dog ikke mistet den i noe klebrig da
nets Skrevet 21. september 2008 Skrevet 21. september 2008 Det lønner seg ikke å ta elektriske ting inne i ovnen. Har man sølt noe over så sett den vare til vanlig tørk, kanskje skru opp lukene, men ikke sett det i ovnen... Vin og andre drikk som sjokolademelk, brus osv. er som en sier over her, seigt når det tørker, dette er med på å øke faren for kortslutning. Trenger ikke komme med en gang, men etter litt og litt så kan dette være med på at de elektriske komponentene begynner å irre og tilslutt kortslutte. I forhold til forsikring så kan den gå på det, men forsikringsselskapene har blitt mer og mer strenge på det, er det vist uaktsomhet i skadeøyeblikket, så er det flere forsikringsselskap som ikke dekker det lenger. Et tips her er jo ikke å ta med laptop på fest da... Jeg har jobbet i et PC verksted og kjenner til akkurat dette. Altså det lønner seg ikke å sette maskina i ovnen. Mulig det fikser problemet kortsiktig men langsiktig så er ikke det løsningen. Laptoper er bygd for å tåle høye temperaturer, så 50c kan da umulig skade.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå