Gå til innhold

Betale moms og toll fra usa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei! reiser til usa om noen dager og tenkte å handle litt objektiver og sånt... mitt spørsmål er da om man er nødt til å betale moms/toll for dette? hørte et sted at man ikke trengte å betale noe for elektronikk opp til 6000 kroner?

noen som kan hjelpe med å klare litt opp i dette? har vært inne å sett på toll.no men forstår ikke så mye....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt over kr. 200,- med unntak av bøker/aviser er moms pliktig når det taes med fra utlandet som nytt. Toll avhenger av type produkter da noen produkter som feks klær har toll.

Skrevet
Alt over kr. 200,- med unntak av bøker/aviser er moms pliktig når det taes med fra utlandet som nytt. Toll avhenger av type produkter da noen produkter som feks klær har toll.

Dette gjelder ved pakke/brev, grensen er 6000 hvis man reiser selv (og er borte over 24t?) og tar med seg varer hjem til Norge.

Skrevet

okay! er dere sikre på dette? det er i såfall nice om man kan ta med seg varer opptil 6000 :) Noen som har efaring om man ør deklarere kameraet jeg har med meg til nyc? eller er ikke dette noe problem hvis man skulle bli stoppet i tollen?

Skrevet
Noen som har efaring om man bør deklarere kameraet jeg har med meg til nyc? eller er ikke dette noe problem hvis man skulle bli stoppet i tollen?

Det kan by på store problemer i tollen hvis dem ikke tror på deg,da er du nødt til og fremlegge bevis på at du har kjøpt kameraet i norge.

Hvis du tar med deg fotoutstyr ut av Norge er det greit og få ordnet med et Legitimasjonsbevis for reise-/yrkesutstyr medbrakt av reisende til midlertidig bruk i utlandet, RD 0031

http://toll.no/templates_TAD/Article.aspx?...;parentid=44789

Bare og føre inn nøye alt fotoutstyr du har og dra til et tollsted og få godkjent dokumentet.

Er dere flere så kan alle ta med seg varer/fotoutstyr for 6000.- hver.

Skrevet
Hvis du tar med deg fotoutstyr ut av Norge er det greit og få ordnet med et Legitimasjonsbevis for reise-/yrkesutstyr medbrakt av reisende til midlertidig bruk i utlandet, RD 0031

http://toll.no/templates_TAD/Article.aspx?...;parentid=44789

Bare og føre inn nøye alt fotoutstyr du har og dra til et tollsted og få godkjent dokumentet.

Er dere flere så kan alle ta med seg varer/fotoutstyr for 6000.- hver.

Rart at det står maksimumsverdi NOK 5000, det er jo veldig lavt i og med at man kan ta med seg varer for NOK 6000.

Skrevet
Rart at det står maksimumsverdi NOK 5000, det er jo veldig lavt i og med at man kan ta med seg varer for NOK 6000.

Det er for yrkesutstyr,hvis du bruker "verktøy" i profesjonell sammenheng.

Er det private ting så er det ingen grense,har selv over 50.000.- påført dokumentet "2 stk".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...