Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tror Girkassen er gåen, eller deler av den


Kimz88

Anbefalte innlegg

Hei

 

Tror girkassa eller deler av girkassa er røket. Var noen symptomer som feks at når jeg kjørte i 1. gir så hoppet den ut av giret til fri sånn plutslig, det samme skjedde i 3. giret. Så i dag skulle jeg kjøre til byen. Når jeg gidde gass kom den en skrape/knirkelyd. Når jeg slapp gassen forsvant lyden. Å i stad gav jeg litt på for å finne ut mer å da smalt det i girkassa. Den er hard å få i gir. Får kjørt men det er tungt å kjøre. Den akselrerte betydlig mindre. Når jeg setter den i revers så går den helt fint, men i de andre gira er den tung og det skraper/bråker når jeg kjørte.

 

Hva kan være problemet her? Jeg vet ikke om det kanskje har noe med simringene å gjøre? Skal ærlig innrømme at jeg har lite peil når det gjelder girkasse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilen er ikke tom for olje, det har jeg allerede skjekket. Om girkassen er kaputt hadde det ikke gått ann å kjørt den/fått den i gir. Men hvordan kan jeg skjekke om det er et lager i kassa som har gått feks da? Kanskje tappe den for girolje å se om jeg ser noe metallspon eventuelt? Og, eller er det noe jeg bør se etter om ejg stikker hode under bilen?

 

Hjelp meg litt her da.

Lenke til kommentar
Bilen er ikke tom for olje, det har jeg allerede skjekket. Om girkassen er kaputt hadde det ikke gått ann å kjørt den/fått den i gir. Men hvordan kan jeg skjekke om det er et lager i kassa som har gått feks da? Kanskje tappe den for girolje å se om jeg ser noe metallspon eventuelt? Og, eller er det noe jeg bør se etter om ejg stikker hode under bilen?

 

Hjelp meg litt her da.

 

Du finner ikke ut noe, uten å måtte ta ut girkassa og åpne den, med mindre du ser lekasjoer og den er tom for olje.

 

Synkroniseringen virker som har vært gåen en stund, iallefall på 1 og 3 gir.

 

Så her har du valget mellom å få tak i ei kasse på høggern (blir vel billigst) og evnt levere inn den du har og se om det kan lønne seg å fikse.

Lenke til kommentar

Om den er tom for olje, så ja, da er det problemet. Det første du merker er at den hopper ut av gir, dårlig synkronisering, osv. (dette er funksjoner som delvis girolja står for (i en manuell kasse også, selv om det ikke er noen hydraulikk slik det er i automatkasser), spesielt det med synkroniseringen). Siden girolja brukes til både smøring (som reduserer varmeutvikling), og til kjøling (spredning av varme), så vil varme i tannhjulene og akslingene gradvis destruere kassen innvendig. Når du har kjørt den såpass lenge at den slutter å fungere, så har du ødelagt den.

 

Det kan også være at olja har havnet i clutchen pga ødelagte simmeringer, så det du merker at den drar dårlig er clutchen som slipper.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Siden girkassa må ut uansett, så tror jeg det blir mer lønsomt å få tak i brukt kasse. Om du klarer det selv, eller må ha et verksted til å gjøre det vet ikke jeg, men det blir fort noen kroner om du ikke skrur selv her.

 

Prisen for ei brukt kasse, avhenger av hvor mye den er kjørt og kvalitet. Om du må bytte clutch også ser du først når kassa er tatt ut. Kanskje like greit å ta i samme slengen uansett? Det også koster fort 2000kr bare i deler.

 

Så, hvilken bil gjelder det? For er det en gammal bil uten noen større verdi er det ikke verdt jobben, med mindre du skrur en hel del selv, det blir for dyrt.

Lenke til kommentar

Du får nok kjørt, men spørsmålet er hvor lenge? Du må ikke bytte kassa. Den kan sikkert repareres. Alt er mulig, det er bare et spørsmål om pris. Ut må den uansett, med mindre et oljeskift løser problemene, men det er tvilsomt.

 

Siden dette er en 94 modell, så må du anse kjørelengde og ellers tilstand på den bilen, om du da ikke skrur selv. Du vil fort nærme deg 20 000kr inkl ei brukasse om du ikke fikser dette selv. Er bilen hel og ellers uten større feil og mangler så den kan fungere noen år til, må du selv angjøre om det er lønnsomt.

 

Gjør du det selv, slipper du unna kostandene til ei kasse fra høggern, evnt ei som er overhalt + evnt deler til clutch.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...