Gå til innhold

Tråden med hukommelsesteknikker


WD-

Anbefalte innlegg

Har lett, men finner ingen tråd som dekker dette emnet, så her er en liten begynnelse for de som er interesserte i å bedre sin hukommelse. Finnes flere forfattere av bøker innenfor temaet, men selv synes jeg slik kunnskap burde være tilgjengelig gratis, tatt i betraktning nytteverdien. :yes: Er ganske ny på alt dette selv, så er ikke sikkert alle forklaringene er helt topp. :blush:

 

Lenkemetoden/Linkmetoden

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Lenkemetoden er en av de enkleste teknikkene for å huske en liste av ting eller nøkkelord. Som navnet tilsier, kobler man sammen hvert nøkkelord med det neste vha. assosiasjon. For eksempel en handleliste: brød, melk, egg, sukker, pizza og VG. Til å begynne med er det lurt å koble den første tingen i lista opp mot et sted i tankene som vil bringe lista opp i hukommelsen. F.eks. kjøleskapet. Assosier kjøleskapet med brød ved å se for deg f.eks. at i stedet for et kjøleskap, står det et stort brød der kjøleskapet bruker å stå.

 

På den måten kan man fortsette:

melk - du skjærer en brødskive, men av en eller annen merkelig grunn begynner det å fosse melk ut av brødet der du skar.

egg - du åpner en melkepakke og heller et glass, men i stedet for melk kommer det masse eggeplommer.

sukker - en kylling begynner å hakke seg ut av et egg, men når den kommer ut ser du at den er laget av sukker.

pizza - en pizza av sukker smelter i ovnen og blir til en brun, klissete smørje.

VG - Du åpner pizza-eska, og det kommer flaksende massevis av aviser ut som flyr rundt på kjøkkenet.

 

For å huske på lista, trenger man bare å se for seg kjøleskapet, så vil man huske den første assosiasjonen, som minner en på den neste, og så den neste osv. Å beskrive bildene i tekst tar tid, men å komme opp med dem selv og se dem for seg tar bare et øyeblikk, og det er som regel alt som trengs. Noen prinsipper man kan holde seg til, som er enkle å huske:

 

-Viktigst: Prøv å lage latterlige, komiske, uvanlige bilder. Jo merkeligere det er, jo enklere er det å huske

 

Supplementerende prinsipper:

-Se for deg en ting i stedet for en annen ting. F.eks. assosiere fisk til telefon ved å se for seg at man ringer i en fisk.

-Proporsjoner: Se for deg ting mye større enn i virkeligheten. F.eks. en gigantisk fisk sitter på fjellet og snakker i telefonen.

-Overdrivelse: Millioner av fisk flyr ut av telefonrøret

-Handling: En fisk tygger og knasker på en mobil.

 

Finnes mange flere tips man kan følge, men hvis man skal huske på og bruke alle så blir man fort bare distrahert. Best å holde ting enkelt. Det er ikke alltid man husker alt på første forsøk når man er nybegynner. Isåfall er det bare å prøve å forsterke assosiasjonen, eller prøve å finne et bedre bilde å se for seg.

 

Noen av bakdelene med denne metoden er at hvis man glemmer ett ledd, kan man ende opp med å glemme hele resten av lista. Samtidig har man ikke mulighet til å i full fart gå rett inn i et tilfeldig punkt i lista og ta ting derfra. I tillegg kan man oppleve at listene liksom "henger" ute i løse luften, man kan ikke enkelt lete den fram fra hukommelsen om man ikke husker minst ett av punktene i lista. Disse problemene løses i stor grad av reiserutemetoden (se lenger ned).

 

Substitusjonsord - for abstrakte ord og konsepter, gloser

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Lenkemetoden er veldig enkel og grei når man skal huske helt konkrete ting. Det blir værre når man derimot skal huske en liste av mer abstrakte ting. Som f.eks. kjærlighet, språk, religion, eller navn og fremmedord og slikt som ikke umiddelbart fremkaller konkrete bilder. Nøkkelen er da å finne et bilde som minner en om det abstrakte ordet eller konseptet. For kjærlighet kan man f.eks. se for seg et hjerte, for religion en kirke, for språk en ordbok. Hvis det er veldig vanskelig å finne et symbol på den måten, kan man prøve å finne erstatningsord, ord som ligner, men som har konkrete betydninger eller er lette å huske. Dette er spesielt nyttig for navn, fremmedspråklige ord osv.

 

Noen eksempler

 

takadiastase - takke (celine) dion (for all) stasen

manyinzama - (er man grei i engelsk kan man bruke engelske erstatningsord) many in (the) same (boat, f.eks.)

oomisillecootsi - åh, mi sild er kuttet, sier (jeg)

 

Noen ord kan være veldig vanskelige, men med litt tankearbeid kan man så og si alltid finne en erstatning. Man bruker som regel uansett mye mindre tid enn om man skulle ha husket med ren terping. Nøkkelen er at man skal bli minnet på det riktige ordet, ikke nødvendigvis at man har "kodet" hele ordet nøyaktig vha. erstatningsord.

 

Reiserutemetoden

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
En av de tryggeste måtene å lagre informasjon i hukommelsen er reiserutemetoden. Metoden går i prinsipp ut på at man på forhånd lager seg en rute av steder man er godt kjent med (f.eks. en rute fra rom til rom hjemme hos seg selv, eller veien fra skolen/jobben og hjem etc.). Når man på forhånd har valgt ut en rekke steder, kan man enkelt "lagre" ting og ord (også abstrakte vha. substitusjonsord) på disse stedene ved å se dem for seg der. Når man så vil huske disse tingene, kan man bare se for seg at man går gjennom ruten, og man vil fort huske på hva man hadde sett for seg tidligere på hver plass. Man kan evt. også bruke prinsippene i lenkemetoden og assosiere det man vil huske med ting og tang (trær, hus etc., eller sofa, tv hvis man har en rute innendørs) langs ruten. Man kan øke "oppløsningen" i ruten ved å bruke hver eneste småting på hver plass som et punkt å assosiere med, på bekostning av hastighet.

 

Fordelene med reiserutemetoden er at man lett kan bevege seg fram og tilbake i en liste, eller hoppe inn hvor som helst i lista uten å gå gjennom hvert punkt. Man risikerer heller ikke å glemme en hel liste fordi man glemte et enkelt nøkkelord. I tillegg er ting veldig oversiktlig lagret, sånn at man lett kan gå inn og repetere før man glemmer ting. Bakdelen er ekstra-arbeidet med å lage reiseruter, og problemet med at det kan være vanskelig å bruke en rute om igjen mer enn en håndfull ganger uten å glemme tidligere informasjon som var lagret der.

 

Andre navn for reiserutemetoden (og varianter derav) er Roman Room metoden, loci metoden, hukommelsespalass, ars memorativa etc.

 

En tilleggsmulighet, hvis man er veldig kreativ, er å bygge sine egne ruter og steder (hukommelsespalass) helt og holdent i fantasien og befolke dem med ting og tang (og folk). På den måten er der ingen begrensninger på hvor mange steder man kan benytte seg av for lagring av ting.

 

Har man lite plass kan man også bruke lenkemetoden til å lagre hele lister på hvert sted i ruta.

 

Med disse tre metodene kan man lære utenat så og si alt som kan gjøres til nøkkelord. Finnes utallige teknikker for tall og bokstaver, men disse tar litt lengre tid å lære (og å forklare), så jeg orker ikke ta dem med her. Kort sagt går de alle ut på å finne måter å gjøre tall til konkrete, visualiserbare ting, folk, adjektiver etc.

 

 

Et par bruksområder:

 

Taler

Skal man lære en tale, kan man selvfølgelig lære den ord for ord med metodene over, men ideelt sett bryter man talen ned til nøkkelord/tanker/konsepter som minner en på de tingene en skal ta med (og linker dem sammen, eller putter dem i en reiserute). Hvis man vet hva man snakker om så vil dette være nok, da nøkkelordene er med å utløse ens faktiske kunnskaper. Kan bruke så mange eller så få nøkkelord som man føler er nødvendig.

 

Navn og ansikter

Ansikter har vi mennesker som regel ikke noe problem med å huske, er som oftest navnene som skaper problemer. Men dette løses stort sett av substitusjonsordmetoden. Det som gjenstår da er bare å finne en måte å assosiere navnet til ansiktet. For å gjøre dette, må man prøve å finne noe definerende med den personen man vil huske, f.eks. stor panne, bestemt form på nesa etc. Deretter kobler man nøkkelordet til dette ansiktstrekket. F.eks. hvis du møter en person som heter Stein, og du legger merke til at han har litt oppoverpekende nese, kan du se for deg en stor stein som ruller ned nesen hans som om den var en hoppbakke. Har du problemer med å finne definerende ansiktstrekk, så er det bare å velge noe tilfeldig. Det at man i det hele tatt gjør et forsøk med slike metoder vil alene betydelig øke sjansene for at man husker.

 

Mentale notater

Når man blir litt dreven med disse teknikkene, er det fort gjort å "ta notater" fra f.eks. forelesninger, mens man leser, ser på tv etc. ved å putte dem inn i reiseruter eller lage lenkede lister. Får man en idé som man ønsker å huske til senere, vips så har man den fint plassert i f.eks. reiseruten for idéer.

 

 

Forfattere jeg vet om som har skrevet flere bøker om temaet:

 

Harry Lorayne - amerikansk hukommelseskjendis

Dominic O'Brien - flergangsvinner av verdensmesterskap i hukommelse

Oddbjørn By - vårt norske hukommelsestalent, holdt en tidligere verdensrekord i memorering av tall

 

Interessante nettsider:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Art_of_memory litt historie rundt emnet

http://www.ludism.org/mentat/MemoryTechnique har også beskrivelser av flere systemer for å huske tall

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ungdomsskolelæreren vår lærte oss en slik for å huske feks en handleliste, den fungerte overraskende bra.

 

Fordeler:

-Man kan hoppe inn hvor som helst i listen

-Man husker ting like godt dagen etter

 

Ulemper:

Man er litt begrenset i hvor mange ting man kan ha på listen, men egentlig så er det bare fantasien som setter grenser.

Man kan bare ha en liste om gangen

 

Den minner litt om den første metoden ovenfor, men istedenfor å henvise til forrige ting henviser man til en fast ting som er den samme hver gang.

 

Du må ha en utgangsliste som er lett å huske, feks vil min være:

 

1 - Pen

2 - Do

3 - Tre

4 - Fire (engelsk)

5 - Hjem

6 - Sex

7 - Tyv

8 - Rotte

9 - Vi

10 - Politi

11 - Skjelve

12 - Troll

osv.

 

Deretter er handlelisten: Tannkrem, melk, brød, sukker, kanel, ris, brus, bolle, snop, smør, papir, is

 

Jeg ser for meg kjæresten min, hun er pen, hun bruker tannkrem når hun pusser tennene

Jeg ser for meg en melkekartong sitte på do

Jeg ser et tre, i treet henger det et brød

Jeg ser en pakke sukker som brenner

Jeg ser for meg en boks kanel på toppen av huset mitt

Jeg ser for meg en assosiasjon her uten å gå i detalj

Jeg ser for meg en tyv som stjeler en brus

Jeg ser for meg en rotte som spiser en bolle

Jeg ser for meg meg og kjæresten som spiser snop (henger jo bra sammen med hvorfor hun trenger tannkrem forresten)

Jeg ser for meg poilti som får penger, de blir smurt med smør eller bare en politi som holder en smørpakke

Jeg ser noen som skjelver med et papir i hånden

Et troll som spiser is.

 

 

 

Det impnerende med denne teknikken e at man kan lese en liste på 10 ting på 30sek-1min, legge den bort og hente frem et vilkårlig nummer. Og tingene henger overraskende lenge, jeg har kunne hente frem en slik liste flere uker senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...