Gå til innhold

Noen som studere Juss her?


germ

Anbefalte innlegg

  • 2 år senere...
Videoannonse
Annonse
Driver å funderer på hva jeg skal ta meg til her i livet. Har alltid hatt lyst til å ta juss men har et par spørsmål jeg gjerne skulle ha stilt stilt til noen med erfaring fra studiet. Anyone?

 

mvh

Nicolai Nielsen

Jeg studerer andre semestret mitt ved UiO. Sitter nå å bearbeider bøkene i familie og arverett :p

 

Første semestret har du:

 

Kjøps- og avtalerett

Erstatningsrett

Ex.phil\ Husleie- og seksjonseierrett

 

Mer info:

 

www.jus.uio.no (juridisk fakultet).

 

MVH

 

KVTL :w00t:

Lenke til kommentar
Jeg studerer andre semestret mitt ved UiO.

Er jus kjedelig?

Er jus et altomfattende tema som du aldri blir "sikker på"?

Er jus slik at du stadig må videreutdanne deg selv for å henge med?

Er det mulig å spesialisere seg slik at man slipper å jobbe med kriminaljus, men heller noe mer "glamorøst" :cool: som forretningsjus? :D

Er jus noe spennende?

Er arbeidsbyrden forferdelig?

Er det stressende?

Har du noen gang FRI? (komme hjem fra jobb etter 8 timer og tenker: Hva vil jeg gjøre nå?)

+++++++++

Lenke til kommentar

Er det mulig å spesialisere seg slik at man slipper å jobbe med kriminaljus, men heller noe mer "glamorøst" :cool: som forretningsjus? :D

Er jus noe spennende?

Er arbeidsbyrden forferdelig?

Er det stressende?

Har du noen gang FRI? (komme hjem fra jobb etter 8 timer og tenker: Hva vil jeg gjøre nå?)

Har du tenkt til å bli godt betalt forretningsadvokat må du være villig til å lese mye.

Lenke til kommentar

Men forretningsadvokatene finnes. Men laud og sånn er sikkert en fordel...

 

Når det gjelder arbeidsbyrden har vel dette mye med hva du er vant til. Er jo ikke umulig å bli jurist/advokat. Og tror nok du har fri også, om du er effektiv... Og effektivitet er jo noe en jurist bør ha som mål?

 

Pappa er faktisk mentor på en av de små studierettningene på UiO, så jeg har hørt litt. Riktignok er det ikke hvert år det er nye studenter som tar det faget men. :p

Lenke til kommentar

Er jus kjedelig?

 

Nei så absolutt ikke, synes det er gøy jeg :love:

 

Er jus et altomfattende tema som du aldri blir "sikker på"?

 

Kommer anpå, mange som spesialiserer seg innenfor visse områder.

 

Er jus slik at du stadig må videreutdanne deg selv for å henge med?

 

Kommer anpå åssen jobb du har, hvis du er advokat i WR eller Selmer må du nok ha kurs hvert år ja. Dessuten er det jo hele tiden oppdateringer og nye avgjørelser i retten. Men som sagt, kommer anpå hva du vil bli.

 

Er det mulig å spesialisere seg slik at man slipper å jobbe med kriminaljus, men heller noe mer "glamorøst" cool.gif som forretningsjus? inv_biggrin.gif

 

Jeg synes strafferett høres gøy ut, gleder meg til vi skal ha det :D om et par- tre år. En jurist er som poteten, den kan brukes til alt. Du trenger ikke å bli advokat i det hele tatt.

 

Visste du at sjefen for Nye Kripos er jurist?

 

Er jus noe spennende?

Ja så absolutt er det spennende :love:

 

Er arbeidsbyrden forferdelig?

Det kommer anpå, noe ganger er det kjempe mye mens andre ganger er det litt mer å gjøre.

 

Er det stressende?

Kommer anpå type menneske du er. Jeg stresser i grunn ikke.

 

Har du noen gang FRI?

Ja, det har du. Er på lesesalen fra 0900 til ca. 1700- 1800 hver dag ( har forelesing i mellom), men har vinterferie fra 22 november da :tease:

Lenke til kommentar
Men forretningsadvokatene finnes. Men laud og sånn er sikkert en fordel...

 

Når det gjelder arbeidsbyrden har vel dette mye med hva du er vant til. Er jo ikke umulig å bli jurist/advokat. Og tror nok du har fri også, om du er effektiv... Og effektivitet er jo noe en jurist bør ha som mål?

 

Pappa er faktisk mentor på en av de små studierettningene på UiO, så jeg har hørt litt. Riktignok er det ikke hvert år det er nye studenter som tar det faget men. :p

Laud og haud finnes ikke mer ettersom bokstav karakterene har tatt over (gjelder nye studenter).

Lenke til kommentar
Det kommer anpå, noe ganger er det kjempe mye mens andre ganger er det litt mer å gjøre.

:wee: Haha

 

Har lyst til å studere juss. Høres spennende ut, men sikkert masse vanskelig teori da :dontgetit:

Menmen, jeg har lyst til å prøve. :)

Tja, vil du så prøv. Det er gøy og intressant. Læringskurven er sånn passe bratt..

 

Man starter forsiktig med fadderuka (party party :p:p ) og deretter rettskilder til fots ( bøker må man ha, dessuten blir man kjent med kollokviegruppa si).

 

Anbefaler deg å få kollokviegruppa de til å samarbeide, dessuten er det viktig å gjøre innleveringer og oppgaver. Samarbeid med de andre på kollokviegruppa er et must da går det så mye bedre..

 

Teorien er det mest av, lese bøker og huske på gyldne korn i rettspraksisen som man kan ha bruk for på eksamen. Når det gjelder lesing leser alle ulikt, noen sitter bare 2-3 timer på lesesalen med effektiv lesing. Jeg skriver notater og bearbeider boken også (blir mindre fett å lese til på eksamen også) og bruker da selvfølgelig litt mer på det). Skriver nå oppgave om Peder Ås (han blir du garantert kjent med).

 

Jus anbefales på det varmeste, man får igjen når man er ferdig. Synes forrige halvår gikk kjempefort, er snart eksamen ( 18 og 21 november *grue seg litt til*). I Januar skl jeg allerede opp i 2. avdeling he he.

 

P.S Jeg gjorde nesten ikke noe lekser på VGS og grunnskolen, noe som definitivt ikke hjelper her. På høyskoler og universitet så lurer man bare seg selv, foreleserene gir blaffen i hva du kan og ikke har lest for å si det slikt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...