Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hjelp, får ikke sove!


marishu

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg sliter med å få sove. Har sovet dårlig de to siste nettene, og nå får jeg ikke sove igjen. Jeg legger meg tidlig og er trøtt, men har tanker i hodet som sier " jeg får ikke sove" og da får jeg jo selvsagt ikke sove. Har hatt disse problemene før, men de har forsvunnet. Har nå fått et tilbakefall og vet ikke hva jeg skal gjøre for å bli kvitt det. Jeg trener og spiser sunt. Ettersom jeg trener så tar det ekstra på når jeg ikke får sove. Dette er fryktelig plagsomt og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre:((( Jeg er redd jeg ikke skal få sove og da får jeg selvsagt heller ikke sove. Har sovet godt nå i flere år, og at dette skjer igjen er derfor fryktelig plagsomt. Blir skikkelig frustrert! Noen som har noen råd??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, men hvis det er noen trøst så får ikke jeg sove heller. Det har vært sånn i noen dager for meg nå også så jeg skjønner godt hva du mener. Det har kanskje med stress å gjøre, man blir jo enda mer stresset og urolig når man tenker på at man ikke får sove, og så ender man på en måte i en ond sirkel. Det er veldig vondt å ikke få sove altså. :(

Lenke til kommentar

Takk for tips og svar:) godt å vite at man ikke er alene. Er bare så utrolig kjipt å få tilbakefall når man hver gang blir redd for at det skal gå over til å bli helt permanent. Kjenner kroppen er veldig sliten, men får selvfølgelig ikke sove! Frister å kanksje gå til psykolog for å bli kvitt problemet hvis det er mulig da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om du må tenke når du skal sove, så ikkje tenk om deg sjølv. Da begynner det å klø her og der, og du blir liggande utan at du klarer å sove.

Det finnes mange ting som skal hjelpe for å få sove som f.eks grønn te og melk, men eg trur ikkje det er det viktigaste.

Sjølv ligger eg jævla lenge før eg får sove i perioder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP

Er det ikke sånn at hvis du ikke får sove så skal man bare sette på tv'en eller lese en bok til man blir trøtt. Man skal liksom ikke tvinge seg til søvne?

 

Sliter noen ganger med søvn selv.

Lenke til kommentar

Var mye plaget med samme problemet selv en stund til en kamerat viste meg et program som heter iDoser. Programmet lager lydbølger som lurer hodet til å tro at du er påvirket av en eller annen form for medikament som du velger selv. "Insomiac" er et lydprogram på rundt 30 min, som er designet for folk som har problemer med å sove og jeg har store problemer med å holde meg våken gjennom hele "dosen". Hvis du er interessert kan jeg sikkert sende det som en mp3 fil slik at du kan prøve det ut =)

 

www.idoser.com

Lenke til kommentar
Har hørt at hvis du ikke får sove og bare ligger i sengen i timesvis er det bedere å ta en liten "pause" se på tv en halvtime og så prøve og sove igjen.

 

Den funker faktisk. Eller for eksempel sett på en film, og sei til deg selv at du skal klare å se hele(for vist du tenker "sovner jeg ikke snart?", så gjør du ikke det), imens du legger deg godt til i en ligge stilling. Hver gang jeg har prøvd dette hvertfall så sovner jeg før halve filmen er ferdig :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Guest_hmm_*
Har hørt at hvis du ikke får sove og bare ligger i sengen i timesvis er det bedere å ta en liten "pause" se på tv en halvtime og så prøve og sove igjen.

 

Den funker faktisk. Eller for eksempel sett på en film, og sei til deg selv at du skal klare å se hele(for vist du tenker "sovner jeg ikke snart?", så gjør du ikke det), imens du legger deg godt til i en ligge stilling. Hver gang jeg har prøvd dette hvertfall så sovner jeg før halve filmen er ferdig :)

 

 

yes da, ligger jeg også her, er sliten så det holder, vondt bak øyet, sliten i hodet, liggi her siden halv 11, nå er kl 03:00, og skal ta et fly 7 timer, jævlig morro må jeg si, :( noen som har noen forslag på åssen jeg skal greie å motarbeide denne tanken "får ikke sove!, skal jeg bare stå opp"?

Lenke til kommentar
Høre på musikk hjelper mye for min del. Ikke alltid like gøy å bråvåkne av høylytte introer utover natten da :D

 

Ellers så kan det jo være snakk om noe psykisk, er det noe spesielt du tenker på når du ligger i sengen, problemer, ting som bekymrer deg?

 

Hører på "chillout" musikk, fungerer normalt, men ikke idag, er sliten, veldig veldig sliten, men allsa når jeg gjesper, greier jeg ikke engang fullføre den :p stopper lissm midt i :p

 

nei, allsa ikke i starten, nå så er det jo rett og slett det om, vis jeg sovner, forsover jeg meg rekker jeg ikke flyet, får jeg ikke sove blir turen et rent helvete :p

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...