Gå til innhold

HK som tar to Intel CPU-er


jorbje

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har tenkt å oppgradere PCen min med HK som tar to Intel Xeon-prosessorer, og trenger derfor litt kunnskap om slike kort. Har alltid holdt meg til kort som kun tar én prosessor, og har nå en følelse av at jeg beveger meg over i en litt annen verden. F.eks.: Det er ikke Asus og co. som regjerer denne verden. Riktig? Men Supermicro og Tyan. Riktig?

 

Jeg skal bruke PCen som arbeidsstasjon (workstation) ikke som server. Skal sitte hjemme og leke meg med videoredigering i HD og 3DS Max eller Maya. Jeg har fra før:

- Full Tower kasse

- 500W strømforsyner

- RAM (gammel, må nok skiftes ut)

- Skjerm, tastatur og mus

- Diverse USB-ting som scannere og skriver

- Diverse SATA-disker + én PATA-disk

- BluRay-brenner (SATA)

- 2 stk. PCI-kort som jeg fortsatt trenger.

- WinXP 32 Pro

 

Så det eneste jeg skal kjøpe (håper jeg) er HK, 2 stk. CPU og RAM.

 

Jeg har skjønt at forskjellene mellom 2-cpu-kort og 1-cpu-kort er:

- De er større (E-ATX) og at jeg derfor trenger en full size kasse (noe jeg har).

- De har som regel plass til mer RAM.

- De tar bare fullbufret RAM (noe jeg ikke trenger. Finnes det kort som tar ubufret?)

- Annet chipset (naturlig nok. Det må jo takle to prosessorer. Men er det andre forskjeller jeg bør være klar over?)

 

Jeg vil ha denne PCen så stille som mulig, og ønsker derfor støysvake CPU-vifter. Men har en følelse av at disse monsterviftene (les: Zalman & co.) er så digre at det ikke er plass til to stk. ved siden av hverandre. Noen som har noe erfaring med dette?

 

Jeg har et budsjett på ca. 20000,- for HK, CPUer og RAM. HK-anbefalinger? Merke? På forhånd takk for all hjelp!

Endret av jorbje
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hk med 2 cpu socket'er? er vel ikke skulltrail hk du tenker på, den har ihvertfall 2 cpu socket'er.

 

skulltrail er mer sett på som ett vidunder hk som støtter både SLI og CROSSFIRE +mye mer og den er heller ikke billig.

 

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx...;Tpk=Skulltrail

 

skulltrail er det eneste hk jeg kjenner til som har 2 cpu socket'er

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Ikke mange som har erfaring med dobbel-CPU-PCer her på forumet, nei... Vel, da er jeg med i gjengen...

 

Skulltrail-kortet så ganske digg ut. Takk for tipset. Der ser det f.eks. ut til å være god plass til monsterekjølere på begge prosessorene, noe det ser ut til at ikke er plass til på mange andre kort.

Endret av jorbje
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da er HK kjøpt. Det ble en Supermicro X7DWA-N. Jeg fant fram til nettbutikken nextron.no og sendte dem en mail med mine ønsker. Jeg skulle ha HK, RAM, CPUer (2 stk. Intel Xeon Quad-core) og skjermkort. De svarte meget kjapt med et forslag til kombinasjon som skulle spille godt sammen.

 

Vil bare skryte noe hemningsløst av Nextron. Makan til u-norsk service skal du lete lenge etter (jeg skriver u-norsk, for det finnes knapt service i Norge). Svarer kjapt på mail, tar telefonen. Ringer tilbake, til og med uoppfordret for å følge opp. De ytet til og med topp service ETTER at alt var betalt. Når ting ikke gikk som det skulle, beklaget de og sendte manglende deler med budbil med en gang.

 

De skulle skaffe Windows Vista. Den skulle de sende i posten når den var kommet. Jeg ringte dem en fredag og fikk vite at den var kommet. Jeg dro da direkte til dem for å plukke den opp så jeg fikk satt i sving PCen for helgen (hadde fri mandag og tirsdag også). Da jeg kom var den allerede sendt med posten. De beklaget og ringte og styrte noe enormt med Posten for å få pakken tilbake. Da de omsider fikk orden på saken, dro en av dem hjem til meg fredag kveld med Windowsen siden han likevel skulle forbi meg på vei hjem fra jobben.

 

KNALLBRA! http://NEXTRON.NO altså. Ikke de billigste, men har spesialisert seg på proff-PCer. Fikk til og med prutta endel der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...