Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man bli gravid når man har mensen?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aner rett og slett ikke. Alltid tenkt om andre at "det er jo bare å ta abort", men det føles bare feil nå.. når det gjelder meg selv. Men greia er at den evt. faren er en jeg helst vil bli kvitt fortest mulig..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Vel, ikke hver gang.. hatt det et par ganger til nå, både med og uten, og testen var negativ (tok den onsdag)... hatt mensen 1 dag eller 2 nå og. Er jeg helt sikkert ikke gravid da, eller bør jeg ta en til test om et par uker?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Guest_Gullet_*
Enkelte kan ha eggløsning samtidig med menstasjon, da kan man bil gravid. Mens er ikke prevansjon.

Nei, mens er nok ikke like sikkert som prevensjon, men jeg tror nok det er ganske liten sannsynlighet for å bli gravid during mens.

 

Vel, jeg har hatt mensen noen ganger med 2 ukers mellomrom. Så teoretisk sett da kan man bli gravid under menstruasjonen. Min mor hadde også en slik syklus iblandt da hun var yngre...

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Gjest spørremus

heisann å håppsan :)

 

fant ut for ei lita stund sinen att jeg er gravid..

hadde mensen i 10 dager i strekk, med lite blødning..

var litt brun aktig blødning, å ble ferdig med det i går.

har hatt litt små ont på ene siden av magen, men ikke skikkelig ont, kjenntes mere ut som sting elr noe sånn :p

 

Så kan noen svare meg om dem tror det kunne ha vært en abort såm pågikk, eller om det er normalt når man er gravid ? :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest angelfly

jeg har ei venninne som har blødd vanlig mens blødning i alle sine 3 svangerskap,,,så tror nok ungen din er der fortsatt,,,nå er det juni så er du gravid eller?

Lenke til kommentar

Det har vært gode svar tidligere, men utdyper litt allikevel: Som tidligere skrevet, er det kun rundt eggløsning man er fertil, og i første omgang kun ca 24 timer etter eggløsning, da egget må være ute av eggstokken før den kan bli befruktet (duh). Egget kan ta imot en sædcelle i ca 24 timer etter eggløsningen. Som også tidligere skrevet, kan sædcellen leve en stund i jenta, opp til fem dager. Det vil si at "fertilitetsvinduet" er fra 5 dager før og til én dag etter eggløsning.

 

Jenter har forskjellig menstruasjonssyklus, noen har 20 dager, og andre har 40 dager. Eggløsning skjer dog alltid 13-15 dager før menstruasjonen starter. Da kan man selv regne seg frem til at om man har en syklus på 20 dager, har man eggløsning på dag (20-14) 6. Ettersom sædceller kan leve opp til fem dager, kan man bli gravid om man har sex på dag 1. Dag 1 er første dag med menstruasjon! = ikke sikkert i det hele tatt... Andre har en syklus på 40 dager og da har man eggløsning på dag (40-14) 26. Trekk fra dagene sædcellen kan leve, kan man i teorien ha sex de 21 første dagene uten at man vil bli gravid.

 

DETTE ER KUN TEORI OG MÅ IKKE BRUKES SOM PREVANSJON! Du er advart.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Gjest Guest_Heiaa_*

Jeg går på p-piller, men hare bare mensen i 3 dager da de egentlig skal vare 7 dager. kan jeg bli gravid i de resterende dagene når jeg ikke går på annet enn sukkerpillene? Trenger svar fort!!!

Lenke til kommentar
Jeg går på p-piller, men hare bare mensen i 3 dager da de egentlig skal vare 7 dager. kan jeg bli gravid i de resterende dagene når jeg ikke går på annet enn sukkerpillene? Trenger svar fort!!!

 

Korrekt bruk av P-piller gir en fertilitetssjanse som er utrolig lav (p-piller er vel 99.9% trygge hvis brukt korrekt). I ditt tilfelle er sjansen utrolig liten. Se teoribiten over.

Lenke til kommentar

Det finnes en teoretisk liten mulighet for å bli gravid når man har mensen, les f.eks her. Bruk prevensjon uansett, så slipper du å tenke noe mer på det enkelt og greit.

 

Jeg går på p-piller, men hare bare mensen i 3 dager da de egentlig skal vare 7 dager. kan jeg bli gravid i de resterende dagene når jeg ikke går på annet enn sukkerpillene? Trenger svar fort!!!

 

Nei, du er fremdeles beskyttet selv om du ikke opplever blødning de dagene du tar sukkerpiller. Les pakningsvedlegget nøye, det bør stå slike ting der.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Når e dæ størst sjanse før å bi gravid?

 

Vist man har samleie med noen og man får mensen når vi liksom er ferdige, kan det være sjanse for at man kan bli gravid da?

 

Hva burde man gjøre hvis dette skjer å man er ganske usikker?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Henny Karina Øie

jeg er vell litt treg med denne,men jeg må bare si at dere som sier at man "ikke" kan bli gravid under menstrasjon,ikke vet hva dere snakker om!!

Jeg har 3 barn,og alle 3 er unnfanget under di siste dagene jeg har hatt menstruasjon!

Så sjangsene er vell ikke så liten vell??

Dette avhenger jo selvfølgelig av når man har eggløsning,åalle er forskjellige,så "fasit" svar er d vell egentlig vanskellig å ha :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg hadde sex i natt med en fyr i fylla. Jeg har mensen, men jeg er ikke sikker på om han kom inni meg eller om han tok den ut før han kom.. Er det, eller er det ikke sjans for å bli gravid når man har mensen?

Om jeg kjøper meg angrepille i morgen, har det da gått for lang tid? Fra lørdagsnatt til mandag..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...