Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man bli gravid når man har mensen?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å bli gravid må man ha eggløsning, og som hovedregel skjer den ca 14 dager før neste mens, men her er det jo individuelle forskjeller. Avhengig blant annet av lengden på menssyklus. Sædceller kan dessuten overleve opptil flere dager, slik at man kan bli gravid dersom man har hatt sex også noen dager før eggløsningen skjer.

Det kan "lekke" sæd også før utløsningen, slik at han ikke nødvendigvis må komme for at man skal kunne bli gravid av det.. men det får vel være måte på uflaks/flaks (alt etter som) :D

 

Et alternativ er jo å ta angrepillen hvis man har slurvet med prevensjon og man ikke vil ha noen følger av det. Den kan kjøpes på apotek og tas vel innen de første 72 timene hvis jeg ikke husker feil. Ellers gjenstår det bare å vente og se og teste når det har gått en tid.. :)

Lenke til kommentar

Nei, man kan ikke bli gravid mens man har mensen.

 

Og sædceller kan overleve i EGGLEDERNE i 2-3 dager. I livmoren (hvor den kan ligge og "vente" på eggløsning) kan den faktisk overleve i 10+ dager, statistisk sett.

 

Edit: At de derimot skal komme seg fra livmoren og opp i egglederen etter 2-3 dager er fullstendig usannsynlig.

Endret av Eplefe
Lenke til kommentar
Jepp, jeg og vil tro at det kun er en liiiten mulighet for å bli gravid, men den er der, og jeg vil ikke at uerfarne fjortiser skal tro det er trygt.

Fjortiser er mer erfarne enn det du tror på det området. Det interesserer dem vet du! ;)

Så dessuten tror jeg deg fleste tar forbehold om slike ting. De fleste vil nok ikke bli mor og far i den tiden! :)

Lenke til kommentar

De fleste fjortiser er nok interessert ja, men ikke før de står oppe i situasjonen selv, og da kan det være for seint. og de har ikke erfaring og rutine med prevensjon og sykluser. Dessuten er de i en situasjon der de trenger å lære, derfor er ikke svaret: -nei du kan ikke bli gravid når du har mensen, bra nok. For muligheten er der, selv om sansynligheten er liten..

Lenke til kommentar
Jepp, jeg og vil tro at det kun er en liiiten mulighet for å bli gravid, men den er der, og jeg vil ikke at uerfarne fjortiser skal tro det er trygt.

Fjortiser er mer erfarne enn det du tror på det området. Det interesserer dem vet du! ;)

Så dessuten tror jeg deg fleste tar forbehold om slike ting. De fleste vil nok ikke bli mor og far i den tiden! :)

Ja, det er derfor vi daglig ser disse trådene om og om igjen!

 

Og til trådstarter: Bruk prevensjon. Puler du uten, blir du bare litt gravid. Lykke til.

Endret av MRN
Lenke til kommentar
Jepp, jeg og vil tro at det kun er en liiiten mulighet for å bli gravid, men den er der, og jeg vil ikke at uerfarne fjortiser skal tro det er trygt.

Fjortiser er mer erfarne enn det du tror på det området. Det interesserer dem vet du! ;)

Så dessuten tror jeg deg fleste tar forbehold om slike ting. De fleste vil nok ikke bli mor og far i den tiden! :)

Ja, det er derfor vi daglig ser disse trådene om og om igjen!

 

Og til trådstarter: Bruk prevensjon. Puler du uten, blir du bare litt gravid. Lykke til.

Pul uten prevensjon og du blir litt gravid?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...