Gå til innhold

Skal kjøpe ny Spill-PC 10.000-14.000, trenger hjelp.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

4870x2 yter bedre (i de fleste tilfeller) enn 2 stk GTX280. Gå for ett X38 og ddr2 (minst 6400) og en e8500/8600 evt q9450/9550. Du bør bytte ut den blueorb kjøleren med gå for noctua: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343837, evt shycthe katana 2 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335080 viss du ikke vil bruke så mye penger på kjøler, jeg mener det ikke er noe vits å sparepenger der. Velg heller en av de nye Raptor diskene, mer stillegående, større kapasitet og ca samme ytelse.

 

Med x38 har du mulighet til å sette inn et til 4870(x2) og få utnyttet 2 stk 16x pcie2. (det har ikke p45)

 

EDIT : Håper du skal overklokke! Det må du!

Endret av anordne
Lenke til kommentar

nå har jeg bytta ut litt av hvert her, og nå blir det for veldig mye dyre, er oppe i nesten 17k.

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...FF-0B49EAB17C04

men jeg har kanskje gjort feil, trenger jeg bare kjøpe et eksemplar av det skjermkortet fordi det er 2 i 1 eller tar jeg grådig feil her nå?

 

virka liksom litt rart om det var dårligere med 2x280 når de kosta 3.250 hver og denne koster i underkant av 4...

Lenke til kommentar
hmm, vil det da si at det foreløpig ikke lønner seg å kjøre SLI 2x pci express, eller er det andre alternativer?

Dessverre så lønner ikke det seg, nei. Tidligere var dette et stort ankepunkt, hvor Sli og nVidia GPU's hadde vanvittig mye bedre ytelse enn CF og Ati. Nå finnes ikke dette problemet lengre. :)

 

Gå for et intel-basert Hovedkort, og et Ati Skjermkort. :)

 

Edit: Det er Ikke mulig å se en slik handlevogn fra Komplett eller NetShop (Kun prisguiden som det kan vises i). :)

 

Evt. Screenshot. :)

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar

2 x GTX 280 er greit, men ABIT IP35 PRO kan ikke kjøre SLI heller.

 

Jeg har ikke erfaring med nForce, men ifølge Giallorossi nForce 780i skal være bedre, og her har du liste av 780i kortene som kan velge en. Jeg har hørt at Asus Striker II Formula er et bra hovedkort, men jeg har ikke følgt med disse HK. Andre som har erfaring med dette kortet bør gi deg litt mer info om dette te er ok.

Lenke til kommentar
2 x GTX 280 er greit, men ABIT IP35 PRO kan ikke kjøre SLI heller.

 

Jeg har ikke erfaring med nForce, men ifølge Giallorossi nForce 780i skal være bedre, og her har du liste av 780i kortene som kan velge en. Jeg har hørt at Asus Striker II Formula er et bra hovedkort, men jeg har ikke følgt med disse HK. Andre som har erfaring med dette kortet bør gi deg litt mer info om dette te er ok.

Har eller ingen erfaring med 780i og 790i HK'ene (kun 680i), men utifra testene og brukerene så er ikke nForce veien å gå, 790i sliter med det meste som går an å slite med - Er du heldig funker det ordentlig, og 780i HK'ene sliter med disse varmeproblemene. :)

Lenke til kommentar
nå har jeg bytta ut litt av hvert her, og nå blir det for veldig mye dyre, er oppe i nesten 17k.

<a href="http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...FF-0B49EAB17C04" target="_blank">http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...FF-0B49EAB17C04</a>

men jeg har kanskje gjort feil, trenger jeg bare kjøpe et eksemplar av det skjermkortet fordi det er 2 i 1 eller tar jeg grådig feil her nå?

 

virka liksom litt rart om det var dårligere med 2x280 når de kosta 3.250 hver og denne koster i underkant av 4...

 

Nei altså ett stk 4870x2 (til rundt 3600kr)slår to stk gtx280(til i overkant av 6000) i de aller fleste tilfeller. Egentlig får du jo mest kraft med to stk i SLI, men nvidia gidder ikke styre så mye med driverne. Dette fordi 280 yter nok uansett, ingen som "trenger" to til spill. Som det nevnes her er det veldig mange som plages og må styre mye med sine nvidia hovedkort får å få de stabile. Kjør på med x38 eller p45 er min anbefaling og drit i SLI.

Lenke til kommentar

Da har jeg jobbet en del timer med å finne ut av diverse.

 

Skjermkort:

Jeg har kommet fram til at jeg vil satse på ATI og kjøre 4870x2.

 

Hovedkort:

Tror dette hovedkortet fra Asus skal kunne gjøre oppgaven, men jeg kan jo ta feil.

 

Minne:

Når det kommer til minnet så ble det da DDR2, jeg er litt usikker på hva jeg skulle velge av hastigheter siden jeg ikke vet helt hva som er best, lav CL eller høy frekvens.

Lurer også på om det er bedre med 4x1GB med pc8500 og CL4, eller 2x2GB med pc6400 og CL4, eller om jeg bare skal drite i å tenke på catche latencyen.

 

PSU:

Angående strømforsyninga så er jeg ikke helt sikker. Jeg tror 850W skal holde, og denne har fått mange anbefalinger. Tror den skal ha alle koblingene jeg trenger.

 

Harddisk:

Satt en stund og lurte på om jeg skulle gå for en raptordisk, eller om jeg skulle gå vanlig 7200 med 32mb. Her trenger jeg litt veiledning på hva som faktisk lønner seg, er egentlig ikke plassen det går på med 300gb er litt dyr og 150gb blir litt lite.

 

Tower:

Kabinettet har jeg egentlig ikke brukt så mye tid på for å være ærlig, men jeg vet at jeg vil ha et som gir god kjøling, har godt med plass, og ikke bråker alt for mye. Det er vel et pluss om det ser bra ut også, men det er ikke første pri.

 

Her er en link til handlelista mi på, tror den skal funke nå :)

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...f2-a621f992723a

 

Takk for all hjelpen jeg har fått til nå, og håper dere kan hjelpe meg litt til.

 

PS: Hvis du syns det er dumt av meg å se etter data 2 måneder før jeg skal kjøpe, greit nok, men jeg prøver å sette meg inn i det i god tid. Pluss at hvis jeg er heldig så går prisen ned litt før jeg skal ha den, eller noe jeg kan bytte ut kommer til en billigere pris e.l.

Lenke til kommentar

Det er ikke bedre plass i et slikt kabinett. Begge er Midi-towers. Men det som er så genialt med et P182 er at det er et av de (Om ikke det) mest støyisolerende kabinettet på markedet, dessuten hvis du monterer en kjøler i fronten av kabinettet så blir det en vanvittig god kjøling samtidig som du ikke hører noe lyd - kommer selvsagt an på hvilke andre komponenter du har i kabinettet.

Lenke til kommentar

Ok, takk for at du forklarte. Da skjønner jeg hvorfor, jeg trodde det var større plass siden det kunne ta eATX. :new_woot:

Støy er ikke like viktig som kjøling for meg, selv om jeg skrev det på pri lista så var det 3. pri. Ser ut som jeg kanskje skal gå for nine hundred :S

Endret av Tangier
Lenke til kommentar

Har testet den tidligere Raptor disken flere ganger (altså ikke Veloci), 10 000 rpm og hele pakka - Men ytelsen var ikke mye over en 7200 rpm HD. Absolutt ikke verdt det (Heldigvis kjøpte jeg min, brukt, for 400 kroner!) :)

Kjøp deg en Samsung 750 Gb F1 32 Mb Cache Harddisk - den er en vinner på Pris/Ytelse segmentet.

 

Skal du ha en harddisk som også har en ekstrem ytelse, har du selvsagt SSD disker, OCZ SSD disker koster rundt 13000 kroner (For en 32 gig, men husk at på slike disker skal du bare ha OS'et og evt. Spill). Men det skal også nevnes at OCZ ikke er Problemfrie disker, utrolig mange som klager om at deres disker ikke funker osv (på OCZ sitt forum). :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...