Gå til innhold

Chrome slår Opera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Wooho:

 

De fleste bedrifter bruker IE (og da særlig IE6) fordi noen var så intelligente å kjøpe et webbasert internt system som ikke fungerer i andre nettlesere.

 

I tillegg er Group Policies noe enklere på IE.

 

De fleste av de jeg kjenner som jobber på IT-avdelingen i slike organisasjoner bruker faktisk Firefox eller Opera privat, og ville gjerne ha byttet ut IE over hele fjøla, men det er ikke økonomisk mulig.

Lenke til kommentar
For å synse litt så er det vel få som har prøvd Opera/Firefox skikkleig som bruker IE til vanlig, så tviler på at IE mister mange brukere. De som bruker IE er stort sett folk som ikke gidder å teste ut andre nettlesere eller de som ikke er datakyndige nok (à la mor og far).

 

Hva mener du, IE er jo en nettleser som alle de store bedriftene bruker som standard. Den påstanden din om at IE blir brukt kun av folk som ikke gidder å teste eller ikke er datakyndige er jo litt vel drøy.

 

At folk ikke tester en annen nettleser fordi de allerede er fornøyd med det de bruekr er jo opp til hver enkel det. Man skal ikke tvinge produktet på brukeren, ikke i denne IT jungelen.

 

Blir som å si at folk som ikke kjører BMW eller MB ikke har peil på bil....

 

Hva som er beste nettleser er faktisk opp til forbruker å bestemme, for det er de som skal bruke programvaren. Er de fornøyd med IE så gidder de jo ikke bytte.

At en nettleser er bra betyr ikke at folk velger det - og det er den største feilen med it folk. IT folk har en idiotisk tanke om at de vet hva som er best for brukeren. IE blir brukt av alle, men ikke en kjeft her på hw.no vil ta i sinn munn/finger at IE er bra.

 

Men det er også sant at IE er standard nettleser hos bedrifter, og er eneste nettleser det gis support på fra IT leverandører.

Bedrifter velger IE fordi den kommer med windows, og er grei nok. Ikke vits å installere FF når ie funker. Faktisk er mye internprogramvare IE only, og da installerer man hvertfall ikke noe alternativt. Ikke er man interessert i at ansatte skal installere ting av frykt for piratkopiering.

 

Fra support så er altid spørsmålet om å bruke IE. IE er på alle maskiner, det funker, og man kan forholde seg til det. Det tar tid om man skal forholde seg til flere.

 

Det er kun nerdsa som bruker noe annet enn IE.

 

Jo seff ... mac folka bruker kun safari. Men mye mac folk er på FF fordi IEmac og Safari har tidligere vært søppel. Og mange nørds har prakka på ff på kompiser, tanter, mor og barnebarn... har nørds barnebarn enda?????? hmm

 

FF er vel enklest å ty til om IE tryner .. og tryner kan den. For å fikse IE må man reinstallere ofte ... eller installere FF...

 

Men er vel enig med flere her at Chrome sin 1% kanskje er en døgnflue. Den er tross alt beta, ikke alt funker, men oss nerds må seff teste greia. La oss vente til den er ute av beta og så se. Men noen vil nok bli Chrome fanboys ... noen vil altid være annerledes.

Lenke til kommentar

Firefox er gratis, og det må da være mulig for noen admins å installere det på diverse datamaskiner i en bedrift. IE blir jo ikke avinstallert av den grunn.

 

Darkslayer: Det er en grunn til at så mange av dem som har vurdert alternativene har gått vekk fra IE.

 

Og Bolson har et godt poeng i det at et antall bedrifter er bundet til IE i den programvaren de bruker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tja... skeptisk.. skeptisk.. :)

 

Starter kjapt ja, men (som vanlig) er flash ett mindre problem.

Og Chrome.exe "spawner" flere subtrheads av seg selv, ifølge Task manager.

Og "thread" som håndterer Shockwave flash "looper" som bare det ved oppstart.

Drepe den prosessen, og det funker bedre etterpå (ny Chrome.exe "spawnes" for å håndtere denne *søpla* som alle sites inkl hw.no absolutt må "spamme" ned sidene med).

 

Og det er jo så godt som ingen funksjonalitet. Ikke så rart at den da er rimelig kjapp.

Tror ikke Chrome har noen stor framtid, men vi får se. :)

Lenke til kommentar

Nettleseren er bra, den er rask, enkel og veldig ren for knapper og annet.

 

Savner dog mer funksjoner. Og jeg savner master passord for sikkerhet, ettersom at passord og slikt kan leses i klartekst om man ønsker det.

 

Kan også det i FF, men der kan man i det minste sette på et master passord slik at sånt er beskyttet, samt passord for nettsider som bruker lagrede passord.

 

Avinstallerte Chrome da jeg ble gjort klar over reglene for tut og kjør. Får vurdere den igjen, om funksjoner som å fjerne reklame, scripting etc også blir aktuelt.

Lenke til kommentar

Hvorfor tror folk blindt på tall fra Clicky, noen ingen har hørt om før? Alle burde dessuten vite at nettleserstatistikk er fullstendig ubrukelig. Det er ingen som måler markedsandel riktig.

 

Hva er denne Konqueror som står nederst på listen?

Konqueror bruker KHTML, som Apple brukte for å lage WebKit, som brukes i Chrome.

Lenke til kommentar

Heldigvis har jeg en paranoid mor, så jeg bare sa at explorer er "root to all evil", så fikk jeg henne og hele familien min til å bruke Firefox og openoffice.

 

Det gjelder å få mor og far vekk fra Explorer med en gang, lær dem å bruke maskin, og lær dem (dine valg settes inn her) før de blir vant til windows.

 

Skulle bare ønske jeg fikk de over på linux :no:

Lenke til kommentar

Jeg har aldrig brukt IE fast den brukes kun til Microsoft Update

 

1994 da brukte jeg Mozilla i en kort periode, den kom på en Disket

 

Det var på den tiden Bill Gates mente at Internet bara var en flopp

 

 

så begynte jeg å bruke Netscape

http://www.eskimo.net/~bloo/indexdot/history/netscape.htm

Netscape brukte jeg til og med versjon 4,75

 

Deretter ble det Opera

http://www.eskimo.net/~bloo/indexdot/history/opera.htm

 

Får se om jeg får testet Crome en dag.

Endret av Fumle
Lenke til kommentar
Jeg har aldrig brukt IE fast den brukes kun til Microsoft Update

 

1994 da brukte jeg Mozilla i en kort periode, den kom på en Disket

 

så begynte jeg å bruke Netscape

http://www.eskimo.net/~bloo/indexdot/history/netscape.htm

Netscape brukte jeg til og med versjon 4,75

 

Deretter ble det Opera

http://www.eskimo.net/~bloo/indexdot/history/opera.htm

 

Får se om jeg får testet Crome en dag.

Big deal med en nettleser..

Ie funker helt topp

Lenke til kommentar
Big deal med en nettleser..

Ie funker helt topp

Topp og topp. Av de mer populære nettleserne jeg har brukt, har IE vært mest buggy og treigest. For ikke å begynne å snakke om webstandarder.

 

Et annet problem er at flere og fler skaffer duppeditter hvor IE ikke er tilgjengelig, f.eks PCer med Linux eller MacOS X, eller PS3, Wii, iPhone eller min Symbian-mobil. Dette er bare en av grunnene til at det er dumt å standardisere på en såpass ekskluderende nettleser som IE, når det fins andre som er gratis tilgjengelig og portet til langt flere OS og embedded enheter. For ikke å snakke om bedre standardstøtte ;)

 

Så jo fortere alle utviklere tilrettelegger løsningene for webkit og gecko-enginene fremfor den proprietære Trident (MSIE), jo bedre :thumbup:

 

Det beste ville vel egentlig vært om MS la ned hele IE, men sånt kan jeg vel ikke si her på forumet - blir bare tatt for å være MS-hater og misunnelig på Bill Gates :roll: Men det sier jo litt at hovedargumentet for IE hele tiden er at det følger med windows. Hva om MS la ved f.eks. Firefox isteden. Fins det noe behov for IE da?

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...