Gå til innhold

SecuROM i Spore, hva mener du?


Anbefalte innlegg

Selv om dere her hyler og skriker om DRM og Securom og gudene vet hva så driter sikker 90% av kjøperene i hele greia. Om det nå er begrensning på 3 installasjoner så er det bare å ta en kjapp mail til forbrukerrådet eller no sånn og nevne hva du må gå med på. Kan aldri tenke meg at de vil godta noe slik. I så fall må det stå på esken og nevnes i reklamene.

Personlig bryr jeg meg ikke. Hadde samme problem med HL2 og Steam. Den epostadressa jeg hadde laget Steambrukeren ble sletta og jeg hadde glemt hele passordet. Tok bilde av originaleska og dagen etterpå fikset de passord og la inn ny epostadresse. Ingen problem, og det er nok ikke dette heller. Smaker heller av unnskyldning til å pirate litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smaker av unnskyldning for å piratkopiere? Vel, de som bruker argumentene i denne tråden som en unnskyldning for å piratkopiere, er isåfall ikke veldig gjennomtenkte. Grunnen til at EA Games fortsetter med SecuROM er jo fordi folk piratkopierer spillene de gir ut. Om man derimot faktisk ønsker å få slutt på SecuROM og DRM generelt, er løsningen å boikotte både den lovlige utgaven og piratkopien. Om ingen kjøper eller piratkopierer spillet, og folk i tillegg sender mail til utgiveren tar de kanskje poenget. Men hvis folk fortsetter å piratkopiere fyrer det jo bare opp under DRM-fanatismen til spillutgiverne.

 

Kan være enig i at pirater bruker DRM som en unskyldning for å piratkopiere. Men å piratkopiere for å få slutt på DRM fungerer dårlig. Hvis alle piratkopierer pc-spill vil utgivere i verste fall slutte å gi ut spill til PC, og heller gå over til konsollmarkedet hvor risikoen for storstilt piratkopiering er langt lavere.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Hvis spillselskapene hadde vært litt lurere, hadde de tilbydd spillene sine på lignende metoder som Valve med sin online-tjeneste Steam. Steam er ganske så greit. Logg inn, velg spill, kjøp, last ned, spill. Ikke noe mer dilldall enn det.

 

Men Steam må kjøre for at du skal spille spillene. Et program må altså kjøre i bakgrunnen for at du skal spille spillene. Hva om Steam serverene ikke er online. Like fucked da og. "Alle" hatet jo at du måtte ha Steam når HL2 kom ut. Hylekoret fikk det nesten til å virke som verdens undergang at du måtte være online for å autentisere.

Lenke til kommentar

At Steam kjører i bakgrunnen er ikke så farlig. Steam har jeg frivillig installert. Det er jeg som har bestemt at steam skal være der, og det er jeg som bestemmer når steam skal bort.

 

SecuROM installeres i bakgrunnen, uten din egen viten, uten du har sagt noe som helst, og det fjernes heller ikke når du fjerner spillet det kom i.

 

Steam har ikke "aktiverings-begrensning". Steam er Plug'n'play, mer eller mindre.

 

Å være online er ikke akkurat så vanskelig i vårt samfunn. De med modem/ISDN burde ha andre ting å drive på med enn nedlastning av spill.

Lenke til kommentar
Kan hende jeg blir å laste ned en piratkopiert versjon uten securom. Om de klarer å fjerne det da. Irriterer meg å ha Mass Effect med jævla securom på. Kommer aldri til å betale for det.

Det tror jeg ikke skjer.

 

Å innstallere mer en 3 ganger er ikke noe problem. Litt tungvint ja, men de kommer aldri til å nekte deg det. Akkurat som at Steam ikke er noe problem, serverene går aldri ned.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Steam er jo i bunn og grunn et DRM-program. Forskjellen mellom Steam og andre DRM-program er jo at Steam også tilbyr et system der brukere kan kjøpe og organisere sine spill og spillaktiviteter digitalt. Men fortsatt er det et DRM som krever online-sertifisering (slik som SecuROM) for at man skal få kjørt spillene man har kjøpt. Optimalt sett burde man kunne laste ned spill også via Steams nettsider, og ikke trenge å ha Steam innstallert (online-sertifisering). Så for meg fremstår egentlig Steam som et DRM-program i fåreklær. Valve har vært smarte nok til å bygge et godt brukergrensesnitt og miljø for forbrukerne som kjøper spill fra dem som utvikler og utgiver. Dermed er det få som egentlig tenker over de grunnleggende funksjonene til Steam.

 

Kan hende jeg blir å laste ned en piratkopiert versjon uten securom. Om de klarer å fjerne det da. Irriterer meg å ha Mass Effect med jævla securom på. Kommer aldri til å betale for det.

Det tror jeg ikke skjer.

Ikke jeg heller. Et av hovedargumentene (til EA Games) for hvorfor de ikke opplyser om SecuROM i EULA-en sin, er at siden SecuROM er så integrert i spillet (Spillkoden) som det er, kan det ikke betegnes/beskrives som et eget program. Det er dermed tydelig at det skal mye reverse-engineering til for å fjerne SecuROM fra spillene EA gir ut. Spesielt med tanke på hvor integrert SecuROM-koden er i spill-koden. Og sannsynligheten er da stor for at de ikke klarer å reverse-engineere så store deler av koden, at de kan skrive om de essensiele delene som integrerer SecuROM i spillet. Men de kan jo for all del prøve.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Personlig gir jeg langt faen i SecuROM. Tror neppe de ville gitt ut et spill som gjør at pc'en ikke klarer å kjøre spill. Jeg driter i om jeg får noen virus som ikke gjør noe, og hvis jeg ikke klarer å kjøre pirat kopierte spill, hva så? jeg har ikke noe planer for det. Så jeg kjøper det uansett, har jo Spore Creature Creator som skal inneholde SecuROM. Jeg har ikke hatt et eneste problem, selv.

Lenke til kommentar
Å bare kunne aktivere ett produkt tre ganger kan ikke være tilatt av den Norske loven?

 

Tenk om du kjøpte en bil og bare fikk startet den tre ganger og etterpå kommer det en stemme og sier: vil du kjøpe en til?

 

et produkt er et produkt.. når man er lovlig eier så skal det jo ikke være sperrer for brukeren?

 

sitat fra Digi.no

 

"brudd på markedsføringslovens bestemmelser om såkalt "tilgift".?

 

Dette fordi kunden må laste ned programvare for å kunne bruke CD-en riktig."

 

nesten som dette... man MÅ ha internett for å få det på spore platen til å fungere?

 

Ikke vet jeg...

 

noen som vet?

 

Hei, unger :)

 

Hvis dere hadde fulgt med spillet så hadde du kansje sett at det ikke er sånn lenger på CD versjon. Bare på digital versjon.

Lenke til kommentar

Først var jeg innstillt på å kjøpe Spore under forutsetning av at jeg fant en workaround som ga meg muligheten til å spille uten SecuROM.

 

Men, etter litt ettertanke, så har jeg bestemt meg for at siden jeg er prinsippiell motstander av SecuROM, så vil jeg heller ikke kjøpe et produkt som i bunn og grunn er med på å gi SecuROM finansiellt livsgrunnlag.

 

Derfor blir det ikke noe Spore på meg.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Banner tubbiewubbie fo... nei vent, feil tråd.

 

Fremtiden vil ikke bestå BARE av MMO-spill, det kommer til å avta nå som Blizzard vil fortsatt stå som herskeren av alle MMO-spill.

 

Det er vel bare å starte brev/forum-arbeid mot denne slags møl, egentlig. Bioware, Take2(??) og en drøss med andre spilldesigner har mottatt en storm av forumposter og eposter angående akkurat SecuROM. Snart vil de nok skjønne poenget, og fjerne det helt, permanent...

... om de får lov av EA Games.

Lenke til kommentar

Jeg regner egentlig med at brorparten av kommersielle spill etterhvert vil hostes og kjøres fra tilbyderen i fremtiden. Altså at man kommer til å kjøre spill over tynne klienter og dermed ikke lagre kode på klienten i det hele tatt. Slik stenger man for mye av muligheten for å piratkopiere.

 

Det høres kanskje veldig begrensende ut, siden man vil bli helt avhengig av å spille via nett. Men, det gir også enorme muligheter. For eksempel vil brukeren ikke trenge å investere i noe særlig annet enn skjerm og kontrollenheter.

 

 

OT: for dem som er interessert i mer om gaming på tynne klienter: http://www.techcrunch.com/2008/07/09/otoy-...ing-technology/

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Først leste jeg om spore, ikke noe særlig tenkte jeg.

Så idag leste jeg mer, og synes det høres kult ut, kanskje jeg skulle kjøpe det tenkte jeg. Siden jeg nå har penger, i forhold til tidligere, da jeg har stått mellom piratkopiering eller ikke noe spill.

 

Men nå som jeg betaler for å få med noe dritt jeg er sterkt imot, så gidder jeg ikke å kjøpe det. Venter jeg det til er borte, eller så blir jeg foruten. Finner meg heller et annet spill...

Lenke til kommentar
Jeg skal ikke kjøpe det på DVD i hvert fall. Kommer det SecuROM over EA Store også? Hvis det er tilfellet holder jeg fingrene av fatet.

 

Hørte noen advarte mot det også, fordi det var begrensning på hvor lenge spillet var tilgjengelig for nedlasting online for deg etter at du har kjøpt spillet.

Vet ingenting med sikkerhet, men tviler på at det blir noe bedre online

Lenke til kommentar

Saksa fra Mass Infect's EULA:

 

Quote: 4. Consent to Use of Data. You agree that EA may collect, use, store and transmit technical

and related information that identifies your computer (including the Internet Protocol Address),

operating system and application software and peripheral hardware, that may be gathered

periodically to facilitate the provision of software updates, dynamically served content, product

support and other services to you, including online play. EA may also use this information in the

aggregate, and in a form which does not personally identify you, to improve our products and

services. IF YOU DO NOT WANT EA TO COLLECT, USE, STORE, TRANSMIT OR DISPLAY

THE DATA DESCRIBED IN THIS SECTION, PLEASE DO NOT INSTALL OR USE THE

SOFTWARE.

 

 

OK. Can do.

 

Her har vi en til, som er litt annerledes, men same shit, different wrapping:

http://www.ebgames.com/gs/content/download...t/me_manual.pdf

 

4. Consent to Public Display of Data. If you participate in online services, such as multiplayer games, EA and its affiliates may also collect, use, store, transmit and publicly display statistical data regarding game play (including scores, rankings and achievements), or identify content that is created and shared by you with other players. Data that personally identifies you is collected, used, stored and transmitted in accordance with EA's Privacy Policy located at [www.ea.com].

 

 

Fucktards.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...