Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliter med å få sove!


konglehelten

Anbefalte innlegg

For altfor mange måneder har jeg hatt søvnproblemer. Selv om jeg er kjempe trøtt når jeg legger meg, ligger jeg som oftest våken i mange timer før jeg endelig sovner. Dette sliter veldig mye på meg og det er lenge siden jeg var ordentlig opplagt.

 

Er det noen som har tips for hva som kanskje kan være problemet eller har noen ideer for hvordan jeg kan få sove? :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rutine, rutine og rutine.

- legg deg til faste tider. hver kveld.

- stå opp til faste tider. hver morgen.

- unngå å spise før du legger deg, eller innta noen form for sukker eller koffein.

- ikke legg deg med bekymringer.

- ikke tenk så mye når du ligger.

- sørg for å få nok fysisk aktivitet om dagen.

- ta en liten spasertur for frisk luft. for noen kan dette hjelpe.

 

Dette er tipsene eg bruker. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hei Kongehelten, har hatt samme problemer som deg stort sett hele livet, men en ting som hjelper veldig er rutine som nomore sier, men ikke legg deg til faste tider. Sett heller en fast tid du står opp også legger du deg når du føler deg trøtt, om man legger seg uten og være trøtt vil man bli liggende våken, og når man ligger våken begynner man og tenke og når man tenker bekymrer man seg.

 

Noen har ett litt annet døgn enn andre, men det beste du kan gjøre er og stimulere kroppen din til og trenge søvn, begynn og tren litt hardt, gå deg en tur før du hopper i køys.

 

Lær deg og finn ut når du er trøtt nok til og legge deg, jeg bruker og sitte og lese litt i sofaen på slutten av dagen, eller holde på med ett eller annet på dataen, men ikke spill, det blir man bare mer våken av. Når du kjenner du er litt trøtt gå og legg deg med en gang, ikke vent til du blir våken igjen.

Lenke til kommentar
Jeg sliter med at jeg ofte har en sang på hjernenXD...

Da tar det som regel litt tid å sovne:/

 

Det problemet pleier jeg heldigvis ikke å ha når jeg legger meg, men har ofte ellers om dagen. Så prøver jeg for harde livet å la være å synge den :roll:

 

 

Mitt råd:

Sov når du er trøtt

Våkne når du må

 

Jeg prøver som oftest å legge meg når jeg føler meg trøtt, men når jeg er kommet meg under dyna så klarer jeg ikke å sovne uansett hvor trøtt og sliten jeg er :ermm:

Endret av konglehelten
Lenke til kommentar

WTF?

Gå på do gjør nummer en og to

Se på TV

Les bok

Legg deg i venstre stilling i ca 5-10 min - Så bytt om side til høyre stilling

Tren så du har sunn helse

 

Her er mat som sier "God natt" altså mat som får deg til å sove :)

 

Bananer

Varm melk

Honning

Havremel

Grovt Brød

Mandler

Poteter

Linfrø

Kalkun

 

Mat du bør unngå før leggetid:

 

For mye krydret mat

For mye væske

Alkohol - bør unngås for hele livet

Koffein

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...