Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

lånt vekk fake legg til kamerat og tatt


KarlToresen

Anbefalte innlegg

Jeg hadde sagt at jeg må ha mistet det kortet, og at han må ha funnet det eller stjelt det, og bare sagt at jeg ikke vet noe mer om det. De kan ikke bevise at du lånte det vekk til han, derfor kan de ikke ta deg for noe hvis du ikke inrømmer noe.

 

Problemet er at vis du lyver og blir tatt så kan du bli straffet for og lyve. Så hadde jeg vært deg så hadde jeg ventet og vis politiet ikke tar kontakt så bare glem det

 

 

Hvordan kan de bevise at du lyver?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hadde sagt at jeg må ha mistet det kortet, og at han må ha funnet det eller stjelt det, og bare sagt at jeg ikke vet noe mer om det. De kan ikke bevise at du lånte det vekk til han, derfor kan de ikke ta deg for noe hvis du ikke inrømmer noe.

 

Problemet er at vis du lyver og blir tatt så kan du bli straffet for og lyve. Så hadde jeg vært deg så hadde jeg ventet og vis politiet ikke tar kontakt så bare glem det

 

 

Hvordan kan de bevise at du lyver?

 

Som det har blidt sakt før så krever det mye for at man skal greie og lyve onkelig.

Politiet er spesielt trent i og hake på hul i historien

Eks vis han mistet det vor for har han ikke da rapportert det, vis det ble stålet vor for har han ikke melt det stålet

Så det er ikke så enkelt.

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig gidder ikke politiet å bry seg. De er bare ute etter voldtektssaker og dop, en kamerat av meg ble utsatt for blind vold, skjedde ikke noe mer enn politiavhør. Jeg og noen andre kamerater igjen ble truet på livet og ringte politiet etter at gjerningsmennene hadde knust inngangsdøren vår. Politiet dukket aldri opp, bare flaks at det gikk bra.

 

Tipper du ikke hører noe mer fra dem.

Lenke til kommentar

Har en litet spørsmål jeg som går på noe av det samme. Ble tatt med falskt legg i helga, og prata med politet med en gang. La meg flat og innrømte, og de snakka med kamraten min som lånte det til meg også. Fikk beskjed om at det ikke ville bli noen anmeldelse, og at jeg aldri måtte gjøre noe lignende igjen. Men i dag hørte jeg rykter om at utestedet skal anmelde det. Dette kan være usanne rykter eller ikke. Men politiet sa jo at jeg ikke ville bli det. Hva tror dere kommer til å skje?

Lenke til kommentar
Har en litet spørsmål jeg som går på noe av det samme. Ble tatt med falskt legg i helga, og prata med politet med en gang. La meg flat og innrømte, og de snakka med kamraten min som lånte det til meg også. Fikk beskjed om at det ikke ville bli noen anmeldelse, og at jeg aldri måtte gjøre noe lignende igjen. Men i dag hørte jeg rykter om at utestedet skal anmelde det. Dette kan være usanne rykter eller ikke. Men politiet sa jo at jeg ikke ville bli det. Hva tror dere kommer til å skje?

 

Det spørs politiet kan henlegge saken siden de har sakt at de ikke tar det lengre.

Men siden det er utestedet som anmelder deg så blir det en anen sak der en 3 part har anmeldt deg.

 

 

Har en litet spørsmål jeg som går på noe av det samme. Ble tatt med falskt legg i helga, og prata med politet med en gang. La meg flat og innrømte, og de snakka med kamraten min som lånte det til meg også. Fikk beskjed om at det ikke ville bli noen anmeldelse, og at jeg aldri måtte gjøre noe lignende igjen. Men i dag hørte jeg rykter om at utestedet skal anmelde det. Dette kan være usanne rykter eller ikke. Men politiet sa jo at jeg ikke ville bli det. Hva tror dere kommer til å skje?

 

Det spørs politiet kan henlegge saken siden de har sakt at de ikke tar det lengre.

Men siden det er utestedet som anmelder deg så blir det en anen sak der en 3 part har anmeldt deg.

 

 

Har en litet spørsmål jeg som går på noe av det samme. Ble tatt med falskt legg i helga, og prata med politet med en gang. La meg flat og innrømte, og de snakka med kamraten min som lånte det til meg også. Fikk beskjed om at det ikke ville bli noen anmeldelse, og at jeg aldri måtte gjøre noe lignende igjen. Men i dag hørte jeg rykter om at utestedet skal anmelde det. Dette kan være usanne rykter eller ikke. Men politiet sa jo at jeg ikke ville bli det. Hva tror dere kommer til å skje?

 

Det spørs politiet kan henlegge saken siden de har sakt at de ikke tar det lengre.

Men siden det er utestedet som anmelder deg så blir det en anen sak der en 3 part har anmeldt deg.

Lenke til kommentar

Storape har rett, at politiet selv ikke vil bruke ressurser på å anmelde deg, betyr ikke at utestedet er forhindret fra å anmelde deg på eget initiativ. Da spiller det ingen rolle hva politiet sa, de må behandle denne anmeldelsen på lik linje med alle andre saker. Jeg jobber selv som dørvakt og ville vanligvis ikke brukt tid på å anmelde en slik sak siden jeg går ut fra at politiet tar saken videre, men om jeg hadde hatt en spesielt god grunn ville jeg ikke nølt med å anmelde forholdet.

 

Det kan virke som en filleting for mange, men om skjenkekontrollen finner mindreårige i lokalet ved inspeksjon kan dette få svært alvorlige forhold for utestedet. Det er derfor viktig at slike saker blir slått strengt ned på, med tanke på den videre driften og for å sikre arbeidsplassene på stedet. En midlertidig inndragelse av skjenkebevilgningen på et nyoppstartet utested kan lett bety kroken på døren.

Lenke til kommentar

Å bli annmeldt på dokumentforfalskning er ikke så veldig kult det heller... Synes det beste en dørvakt kan gjøre er å skremme skikkelig, true med anmeldelse feks, eller å bare sende dem bort, men å faktisk anmelde det synes jeg er litt drøyt, politiet er somregel ganske kjipe, og det kan få konsekvenser lenge i ettertid. Ingen utesteder klarer å holde mindreårige unna uansett, har du et brukbart legg er sjansen for å bli tatt ikke så stor og veit om maaaaaaange som er på utesteder nesten hver helg og ikke er eldre en 17 år, både med lånt og fakelegg.

Lenke til kommentar
Å bli annmeldt på dokumentforfalskning er ikke så veldig kult det heller... Synes det beste en dørvakt kan gjøre er å skremme skikkelig, true med anmeldelse feks, eller å bare sende dem bort, men å faktisk anmelde det synes jeg er litt drøyt, politiet er somregel ganske kjipe, og det kan få konsekvenser lenge i ettertid. Ingen utesteder klarer å holde mindreårige unna uansett, har du et brukbart legg er sjansen for å bli tatt ikke så stor og veit om maaaaaaange som er på utesteder nesten hver helg og ikke er eldre en 17 år, både med lånt og fakelegg.

 

Ja men selv om du er 17 eller 80 burde du ha nok respekt for loven at du ikke bryter den.

Og det at barer kan miste skjenke bevilgningen er også noe man burde respektere.

Lenke til kommentar

Sant nok det, men alle kan drite seg ut engang, derfor synes jeg ikke det å anmelde det er noe særlig, greit nok at du får svi og en bot er kanskje på sin plass, men dette ses på som en såppass alvorlig straffbar handling at det bare er drittsekk gjort og anmelde det. Tror ikke det er mange som holder alle lover til enhver tid.. masse som ikke er lovlig som mange gjør men nesten ingen blir tatt, feks kjøre for fort, drikke offentlig, hasj, svartjobber. Greit nok at dette kan gå utover andre en deg selv but still....

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hør her... Jeg har sagt det jeg skal om bruk av fake leg tidligere, men det er tydeligvis mange "grønne" folk der ute.

1 - Utsagn som "alle kan drite seg ut en gang" er barnslig.

2 - Blir du tatt med fake leg., har du brutt deg mot loven. I og med at et utested er et privatoffentlig sted, må man føye seg etter Norges lover samt de lokale kodene på stedet. Som oftest gjelder dette at man ikke skal ta dørvakta for å være en idiot som får betalt for å stå der og flekse musklene. Mange gjør nok det, men her snakker vi om de seriøse folka.

3 - Skal du prøve å lyve deg ut av en situasjon så anbefaler jeg at du gjør det på stedet, og ikke lete etter tips på internett en time etter at du har lagt det bak deg, for så å gå tilbake på det som har blitt sagt under gjerningsøyeblikket.

4 - Hvis du er den som har lånt bort legget ditt til noen som prøver å komme seg inn et sted på falsk grunnlag, er du medskyldig. Punktum. Dette må dog bevises av vaktene/politiet, men ettersom du er dum nok til å komme på nett timen etter at dette skjedde og skrive om det - når det er sannsynlig at spanere også overvåker internettfora - kan du like gjerne bøye deg frem og ta imot balltreet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil bare påpeke en liten tankevekker her. Ser at denne personen er litt nervøs for det han har gjort.

Men synes alikevel folk bør være så okey at man innrømmer hva man har gjort. Det er en grunn til at det er Aldersgrenser på forskjellige ting. Selv om noen synes kanskje disse aldersgrensene er dumme, så er dem til for å holdes. Fake ID er og blir ulovlig. Jeg synes ikke det er særlig å sitte her å lese at dere oppfordrer personen til å lyve og bygge opp andre historier å fortelle.

 

Synes folk skal ta ansvar for hva dem gjør og deretter fortelle det som er sant når dem er blitt tatt.

Av hensyn til andre som leser her er det dårlige verdier man lærer bort ved å fortelle og oppfordre til løyn for å ro seg ut av situasjoner der man har brutt loven.

 

Det er ihvertfall min mening.

Endret av BehindGreenEyes
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hør her... Jeg har sagt det jeg skal om bruk av fake leg tidligere, men det er tydeligvis mange "grønne" folk der ute.

1 - Utsagn som "alle kan drite seg ut en gang" er barnslig.

2 - Blir du tatt med fake leg., har du brutt deg mot loven. I og med at et utested er et privatoffentlig sted, må man føye seg etter Norges lover samt de lokale kodene på stedet. Som oftest gjelder dette at man ikke skal ta dørvakta for å være en idiot som får betalt for å stå der og flekse musklene. Mange gjør nok det, men her snakker vi om de seriøse folka.

3 - Skal du prøve å lyve deg ut av en situasjon så anbefaler jeg at du gjør det på stedet, og ikke lete etter tips på internett en time etter at du har lagt det bak deg, for så å gå tilbake på det som har blitt sagt under gjerningsøyeblikket.

4 - Hvis du er den som har lånt bort legget ditt til noen som prøver å komme seg inn et sted på falsk grunnlag, er du medskyldig. Punktum. Dette må dog bevises av vaktene/politiet, men ettersom du er dum nok til å komme på nett timen etter at dette skjedde og skrive om det - når det er sannsynlig at spanere også overvåker internettfora - kan du like gjerne bøye deg frem og ta imot balltreet.

Ja blir sikkert full etterforskning i denne saken her, herregud tenk litt a.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Det tok kansje litt tid, men kan ta å fortelle hva som virkelig skjedde i tilfelle noen ender i samme situasjon og leter her på forumet. Det hele ordnet seg. Fikk et brev en uke i etterkant av situasjonen, hvor jeg ble opplyst at bankkortet var på politistasjonen. Møtte opp og viste legimitasjon og fikk deretter kortet i hånden uten noen spørsmål. Der endte også hele saken for både meg og min kompis.

 

Det jeg vil påstå er at det som oftest er best å lyve i slike situasjoner om det er mulig. Hadde vi lagt oss langflate der, kan jeg nesten garanterer vi hadde endt opp med bøter begge to. Nå skal ikke jeg oppfordre folk til å lyve for politiet, men å se situasjonen ann. Basert på andre erfaringer nå (med tanke på at det er over 3 år siden dette skjedde) har jeg reddet meg ut av de fleste situasjoner med en løgn.

 

Med en helt "ok" løgn og politiet kan være meget sikre på at du lyver vil de som oftest la deg gå om det er på byen dette skjer. På en lørdagskveld har de ikke kapasitet til å nøste opp i slike situasjoner, men om mannen legger seg langflat har de også en plikt til å arrestere eller å gi bot til vedkommende.

Men altså anbefaler deg ikke lyve, men vurder situasjonen ;)

Endret av h1ry
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går vel også en god del på at det er ord mot ord. Har vennen og den andre laget seg en enkel historie og holder på den så gidder ikke politiet å bruke for mye tid og energi på å avsløre den ettersom de ikke har fysiske bevis annet enn en legitimasjon på avveie og muntlige forklaringer. Dog, det er litt rart at ikke vennen likevel fikk en bot for å ha brukt falsk legitimasjon, selv om ikke det kunne bevises at du hadde gitt den bort i og med at dere ble innkalt til politiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...