Gå til innhold

[Løst]Driver JapanPhoto med lurepriser?


Anbefalte innlegg

Var innom JP en liten tur i dag for å investere i Nikkor 24-70/2.8

 

Kom opp til disken, fikk vite at de hadde varen, og av ren refleks spurte jeg om hva prisen var, selv om jeg visste det. Joda, den var ca 13k, nærmere sagt 12.8xx,-

 

Jeg var sikker på at det hadde stått 12.1xx på nett, men fikk opplyst at det var forskjellige priser. Joda, men 700,-?!

 

Nei hun sa at de var nødt å legge på frakt osv som ville blitt via nettbutikk, men den er da allikevel bare 150,- (Som ble det jeg betalte til slutt, 12.269,-) og jeg må si det er en smule skuffende, både at prisen skal variere såppas, og at de ikke kan gi etter ned til f.eks 12.000 på et slikt objektiv. Ikke ei krone kunne hun gi meg i rabatt, selv om hun dagen før sa at jeg handla så mye der at jeg kom opp på annenhvert søk. (Spøk, men med snev av sannhet)

 

Det endte da med at de medbrakte 12.300 spenna ble brukt opp på objektiv, og ikke mat som planlagt :p Godt over 24 timer siden jeg spiste nå, og utrolig nok er trangen etter å skrive her større enn å spise. (Ok da, sitter med 7 brødskiver ved sia her)

 

Spørsmålet er da som følger, er en prisforskjell på over 700kr forsvarlig? Selv syns jeg de burde reklamere for butikkpris og, for hadde jeg ikke tatt ut 300kr ekstra hadde jeg ikke fått kjøpt det i dag. 700,- er ikek så mye, men utrolig ergelig at prisen først skal øke fra butikk-prisen så mye, men også at de ansatte har så lite å gå på med tanke på rabatt. Jeg fikk et minnekort (699,-) og minnekortleser (799,-) til 1000,- fordi jeg kjøpte det sammen, men et par hundre av 12,5 tusen ble for mye, og da hadde jeg spurt pent først :innocent:

 

Å gårsdagens hendelse (Levere inn D300 for fabrikkfeil, fikk D70) gjør ikke underbevisstheten noe gladere med tanke på å bruke JP, selv om det egentlig ikke er deres feil med D300. Er jo mye mer å spare på å kjøpe fra USA å heller betale noen kroner om det må repareres, og med NPU-medlemskap vil det tar raskere enn 4-6 uker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noe som er et problem uansett hvem nett butikk man går til på store kjeder.

 

F.Eks kjøpte jeg meg en fly kontroll til pc på elkjoep

man kan til og med sjekke om de har det på lager på hjemme siden der og prisen står klart.

 

Ingen info om at dette er nett pris

 

Straber så ned på Elkjøpen dæven steike der skal de faen meg ha 699 i stede for 399 som var på nett.

 

Fikk pruta litt ned..

 

Dette at de hevder de betaler frakt så er jo det bare tull. Alle som driver foretning får frakt fritt levert over 8000 eller 10000 kr. Så det er så tull som det bare skulle ha sagt det...

 

Er bare skitt reklame det greiene der får å si det slik

Lenke til kommentar
Dette at de hevder de betaler frakt så er jo det bare tull. Alle som driver foretning får frakt fritt levert over 8000 eller 10000 kr. Så det er så tull som det bare skulle ha sagt det...

 

Akkurat dette er nok feil. En av de største utgiftene for leverandører og distributører er nettopp frakt, og ratene går stadig oppover fra transportørene.

 

Frakt må jo betales, ellers vil ikke transportør gjøre noen jobb. Om frakten synes som eget punkt på fakturaen er en annen sak, det spørs hvilken avtaler som er gjort mellom leverandør og butikk.

Endret av EspenE
Lenke til kommentar

Jeg er litt overrasked over sterk bruk av orden her. "lureri"?

 

Vi har en klar strategi: På butikknivå konkurrere vi med butikkene (altid beste pris uansett konkurrent) og på nett konkurrerer vi med andere nettbutikker (altid beste pris i samenlikning med seriøse norske webbutikker som har varer på lager). DVS i Trondheim`s butikk må vi har bedre priser enn Foto Schrøder, Elite, Elkjøp, Expert etc. men vi må (og kan) ikke konkurere med hver eneste nettbutikk. På nett må (og vil - og gjør) vi det. Så det er helt logisk som priser er ulike. Dette sier vi også på nett. Vi har aldri, aldri reklamert med "samme pris web og butikk" fordi det er selvmord for butikkene.

 

@ Dusk: Du snakker om transportkostnader fra leverandør till butikk. Det er helt riktig for frittsående forhandler som kjøper direkt og får levert direkte. Transport fra leverandør til Japan Photo hovedkontor er også gratis/billig, men vi må også leverer fra hovedkontor til butikk. Ingen leverandør som betaler dette til oss.

 

@ marius: Beklager som du er skuffet over både, pris og service ("bare D70"), men fakt er som du har ikke rett på lånekamera i det hele tatt i første to uker. Så hvis du har fått lånekamera fra dag en, da er jeg sikkert på som du kan utvissler denn mot ett D300 i løpet av neste dagene når en D300 lånekamera kommer inn igjen. Har du spørt om dette?

 

Pris: Hvis du vil altid være sikkert som du får beste pris, så bestill da på nett, enten hos oss eller hoss andere. Men åpenbart vil du gjerne kjøpe i butikk (kanske fordi du vil har det med en gang eller prøve eller service), hvorfor er det da så rart som butikker må (ikke på alle produkter men noen gang)tå noen % mer? Jeg syns "lureri" er litt på overkant, synds du ikke :-)

 

Stephan

Endret av JPstoney
Lenke til kommentar
@ marius: Beklager som du er skuffet over både, pris og service ("bare D70"), men fakt er som du har ikke rett på lånekamera i det hele tatt i første to uker. Så hvis du har fått lånekamera fra dag en, da er jeg sikkert på som du kan utvissler denn mot ett D300 i løpet av neste dagene når en D300 lånekamera kommer inn igjen. Har du spørt om dette?

 

 

Stephan

 

 

Vil bare informere at det ikke er noen lov som sier at det må ha gått to uker før du har rett/krav på lånegjenstand.

 

Ref §30 - Forbrukerkjøpsloven: "Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

 

Brent meg på dette selv(jobber i bransjen) så greit å få "rettet" på dette.

 

Kunde må selv spørre om lånegjenstand, forhandler har ikke noe krav om å opplyse om dette.

 

Om forventet servicetid er over en uke, så kan man altså forlange lånegjenstand på dagen. Så Marius, stå på kravene:)

Lenke til kommentar

Ble litt overrasket før sommeren når jeg skulle kjøpe meg ett Canon 24-105 objektiv. På nettsiden til JP sto prisen til 78xx,-

Så jeg stakk innom butikken og tenkte å kjøpe hvis de hadde inne, selv om prisen kunne være litt høyere. Men da jeg kom i butikken skulle de ha 95xx,- og virket ikke så intressert i å gå ned, og refererte til nettbutikken om jeg ville ha lavere pris. Så da ble kortet i lommen, selv om de hadde en på lager.

Lenke til kommentar
@ marius: Beklager som du er skuffet over både, pris og service ("bare D70"), men fakt er som du har ikke rett på lånekamera i det hele tatt i første to uker. Så hvis du har fått lånekamera fra dag en, da er jeg sikkert på som du kan utvissler denn mot ett D300 i løpet av neste dagene når en D300 lånekamera kommer inn igjen. Har du spørt om dette?

 

 

Stephan

 

 

Vil bare informere at det ikke er noen lov som sier at det må ha gått to uker før du har rett/krav på lånegjenstand.

 

Ref §30 - Forbrukerkjøpsloven: "Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

 

Brent meg på dette selv(jobber i bransjen) så greit å få "rettet" på dette.

 

Kunde må selv spørre om lånegjenstand, forhandler har ikke noe krav om å opplyse om dette.

 

Om forventet servicetid er over en uke, så kan man altså forlange lånegjenstand på dagen. Så Marius, stå på kravene:)

Hei Alchemist,

 

da er du 100% rett og jeg er 100% feil! Da var jeg litt fort på aftrekkern, beklager dette :-(

Lenke til kommentar

Synes det er helt greit at prisen er ulik i butikk og på nett. Som forbruker, er det jo litt irriterende, men hos JapanPhoto er det ikke noe serlig mye. Har jeg først bestemt meg for å bruke en liten haug med penger på et kamera, ønsker jeg ofte å få det "NÅ!!" ... ikke måtte vente i 2-3 dager og følge pakkesporing med falkeblikk. Få varen der og da betyr ofte litt for folk, og så lenge prisforskjellen ikke er grådig, vil nok folk benytte seg av dette.

 

Angående erstatningsprodukt; Ble litt paff når jeg måtte levere mitt E-3 inn for en liten rep... som kom til å ta ca 1 mnd, og ikke kunne få tilsvarende... sa nei takk til tilbudet der pga det var betydelig dårligere enn det jeg hadde i bakhånd selv; Måtte bruke mitt E-500 i et bryllup igjen, noe som ikke akkurat tilsvarer det verktøyet som E-3 er.

 

På en annen side; Skulle JapanPhoto levert ut lånekameraer i i hytt og pine, hadde de jo måtte kvitte seg med disse kameraene etter en stund og kommentarer som dette dukker opp på forumet;

"Shutter counten på det nye kameraet mitt er 45!! ... Jeg trodde det var nytt!!" ... - ja, det er nytt, men det er prøvd et par ganger...

Lenke til kommentar
Synes det er helt greit at prisen er ulik i butikk og på nett. Som forbruker, er det jo litt irriterende, men hos JapanPhoto er det ikke noe serlig mye. Har jeg først bestemt meg for å bruke en liten haug med penger på et kamera, ønsker jeg ofte å få det "NÅ!!" ... ikke måtte vente i 2-3 dager og følge pakkesporing med falkeblikk. Få varen der og da betyr ofte litt for folk, og så lenge prisforskjellen ikke er grådig, vil nok folk benytte seg av dette.
Dessuten ville jeg heller støttet JP med noen kroner ekstra enn å betale _noe_ til Posten (men det har kanskje mest med at jeg ikke har så mye til overs for Posten?) :-)
Lenke til kommentar

Stoney:

Saken er ikke i hovedsak at prisen er så mye høyere, men at det ikke er informert om det på hjemmesidene deres. Jeg må ta ut cash for å betale, for kortet mitt har sperring, så jeg har ikke med meg mye ekstra når jeg skal handle. At jeg da må gå tilbake til banken for å hente penger er en ting, men å kanskje måtte vente 1 mnd fordi jeg hadde planlagt å kun ha igjen eksakt beløp til objekivet, da får jeg en måned på meg til å bestille fra nett eller USA når jeg først skal bestille, å da taper butikken penger.

 

Ang kamera, jeg spurte om jeg kunne få et kamera i mellomtiden, og det eneste de hadde var D70, ikke noe D80 som jeg hadde sett på som worst case scenario. (Eller hvordan faen det skrives :p )

 

Med tanke på at jeg får igjen D200 i dag så ordner det seg, men jeg hadde tenkt å selge det til neste uke, aller helst i helga, men det får vente :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde bare sakt hade bra og gått hjem for å bestille via nettbutikken, betalt med kort og spart penger.

 

I mine øyne så synes jeg ikke 700kr er greit å betale mere for en vare bare fordi den er i en butikk og ekpeditøren bruker ca 4min deg.

Da klarer jeg det fint selv vi nettbutikk og sparer de pengene til noe annet ufornuftig :thumbup:

Lenke til kommentar

Største problemet med nettbutikker generelt sett er at det tar vanligvis minst et par dager før du får varen..

Da legger jeg heller på noen hundrelapper for å få varen der og da (selv om 700,- kanskje var litt stor forskjell når det er snakk om samme kjede).

 

 

Men kan jo nevne at vi "normale" ikke kjedebutikker betaler rett i overkant av 11000 for nevnte objektiv, så ikke mye å gå på for rabatter der i gården, ser for meg at dette ikke er et objektiv JP har tatt inn i så enorme mengder at de betaler så veldig mye mindre for det.

Lenke til kommentar

Å kjøpe over nett hos JP vil jeg aldri gjøre da jeg liker butikken, de ansatte og et mer personlig forhold ved kjøp i butikk. Det er ikke prisen som er det viktige, men prinsippet om at man ikke får god info om butikkpris, og at det i verste fall kan gjøre at jeg går en måned fri for normalzoom, hadde jeg bare hatt f.eks kun 12.119 som det koster på nett.

 

Det er tapte penger for meg...

Lenke til kommentar
Å kjøpe over nett hos JP vil jeg aldri gjøre da jeg liker butikken, de ansatte og et mer personlig forhold ved kjøp i butikk. Det er ikke prisen som er det viktige, men prinsippet om at man ikke får god info om butikkpris, og at det i verste fall kan gjøre at jeg går en måned fri for normalzoom, hadde jeg bare hatt f.eks kun 12.119 som det koster på nett.

 

Det er tapte penger for meg...

Ser absolut poenget her og jeg må også sier att 700,- er for mye, helt klart. Men alle kunde kan spørre om nettprisen, så får de nettpris plus 150,- Nok tilleg. Så egentlig snakke vi ikke om 700,- men om 150,-. Men bare hvis kundene spør eksplizit om dette og det kan diskuteres hvis dette systen er rettferdig eller ikke.

 

MEN: A informere om både, internett- og butikkpriser på nett er veldig vansklig, fordi pris kan også variere (litt) fra butikk till butikk hvis det handler seg ikke om en katalog produkt. Så i ekstremt fall (okay litt for ekstremt) så må vi der informere om 20 ulike butikkpriser og webpris. Og kanske også de svenske butikk- og webpriser i tilleg, fordi noen grænsegjenger kunne være irritiert? Nei beklager, dette blir for komplisert. Den som vil gjerne vite pris i lokale butikk kan ser i katalogen som er tilgjenmgelig på nett eller ringer eller mailer butikken direkte. Kanske ikke så popolært,men de eneste måte for drive business for oss....

 

TAkk for inspillet till alle :-)

 

Stephan

Lenke til kommentar

Aah, så det ikke helt fra den siden. Jeg er vant med lik pris over alle stasjoner, men om butikkprisen kan variere så er det greit.

 

Og nei, det ble ikke 700,- ekstra, men hadde jeg ikke sjekka nettpris først, og hatt over 12.900 så hadde de fått meg til å kjøpt det for den prisen (700,- +) som er litt kjipt, men jeg skjønner jo at dere driver butikk.

 

For å ikke få andre til å tro at JP lurer oss så får jeg den slettet, evt stengt :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...