Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brudd på bruktbilkontrakt, hva nå?


hallojs

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Volvo 240 her i vår som ikke var EU-godkjent. Vi skrev kontrakt og ble enige om at selger skulle betale alle utgifter som måtte komme for å få bilen EU-godkjent, for han påsto at den kom til å gå rett gjennom kontrollen. Det gjorde det altså ikke, så her sitter jeg med et utlegg på 3500 som jeg gjerne skulle fått igjen. Selgeren tar ikke telefonen, men jeg har snakket med foreldrene og de sier at han ikke er hjemme, men at de skal snakke til han når han kommer hjem. Dette har skjedd 4 ganger nå og flere ganger får jeg ikke kontakt med dem i det hele tatt. 

 

Hva kan jeg gjøre? Kan jeg ved hjelp av kontrakten kreve inn pengene på noen måte? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjøpte en Volvo 240 her i vår som ikke var EU-godkjent. Vi skrev kontrakt og ble enige om at selger skulle betale alle utgifter som måtte komme for å få bilen EU-godkjent, for han påsto at den kom til å gå rett gjennom kontrollen. Det gjorde det altså ikke, så her sitter jeg med et utlegg på 3500 som jeg gjerne skulle fått igjen. Selgeren tar ikke telefonen, men jeg har snakket med foreldrene og de sier at han ikke er hjemme, men at de skal snakke til han når han kommer hjem. Dette har skjedd 4 ganger nå og flere ganger får jeg ikke kontakt med dem i det hele tatt. 

 

Hva kan jeg gjøre? Kan jeg ved hjelp av kontrakten kreve inn pengene på noen måte? 

 

Det er vel vanskelig å få gjort stort med et såpass lite beløp, annet enn å prøve selv. Om det står i kontrakten har du en god sak, og selger burde da etterkomme den. Advokat er en mulighet, men om det vil lønne seg overhode i en slik sak er annen ting. Prøv igjen å få kontakt. Prøv på en forhandling om f.eks 50%. Det er bedre enn ikke noe.

 

Det beste er, at man kan ta PKK kontrollen de 4 foregående månedene også, så om det er kort tid til at bruktbilen skal på kontroll, kan det være lurt å si du tar den om den godkjennes først. Det er nok litt sent nå, men til alle andre som skal ut å handle nå :-)

Lenke til kommentar

Alt står i kontrakten, så jeg har jo en god sak. Foreldrene sier at jeg skal få pengene mine, men det blir liksom ikke noe av det. I tillegg så er de ganske vanskelig å treffe på telefon. 

 

Er det noe alternativ å gå til forliksrådet? Evt andre instanser? Hvilke utgifter må man da påregne?

Lenke til kommentar
Alt står i kontrakten, så jeg har jo en god sak. Foreldrene sier at jeg skal få pengene mine, men det blir liksom ikke noe av det. I tillegg så er de ganske vanskelig å treffe på telefon. 

 

Er det noe alternativ å gå til forliksrådet? Evt andre instanser? Hvilke utgifter må man da påregne?

 

Du kan ta det litt mer formelt, å skrive et brev, med kopi av kostnader osv som beviser dette. I brevet skriver du også en frist for at pengene skal være innbetalt.

Lenke til kommentar

Siden du har al skriftlig i kontrakten, har du en utrolig god sak.

 

Rådet mitt er at du tar kontakt med forbrukerrådet og hører med de. De vil nok kreve at du sender motparten noe skriftlig ala. rekommandert brev eller en mail. (Mail er lettest).

 

Når det har gått x antall daer, sender du inn en klage til forbrukerrådet der du krysser av for at du vil ha saken inn for FTU hvis dere ikke kommer til en løsning.

 

Går det så langt at det kommer til FTU, og du får en avgjørelse der de står at du får mehold så er dette som en dom. Med mindre vedkommende ikke anker det inn for tingretten, noe som er usannsynlig pga. lavt beløp.

 

Med avgjørelsen i FTU får du også et tvangsgrunnlag hvis vedkommende ikke betaler frivillig. Husk bare å krev renter, og å ha dokumentasjon for dine krav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...