Galexon Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 Hei. Jeg har skrevet mange tråder, rundt et PC-kjøp jeg skal gjøre nå i nærmeste fremtid. Grunnen er enkelt og greit at jeg aldri har bygget PC selv før, så jeg har hatt behov for mye hjelp. Nå ser det omsider ut som at jeg har et oppsett ferdig! Jeg tenker å begynne på bestilling av deler i neste uke, og trenger derfor hjelp til siste "finpuss" på oppsettet. Oppsettet kan du se her ! - Er det noe som bør byttes ut av ytelses- eller økonomimessige hensyn? - Er det noen deler som ikke passer inn i resten av oppsettet? - Har jeg nok kraft til å takle de nyeste spillene med "smooth" grafikk? - Har jeg et fremtidig oppgraderingspotensiale i forhold til GPU, RAM osv.? - Hvordan måler mitt oppsett seg med et nVidia-oppsett med f.eks GTX 280 GPU? Mange spørsmål, men du trenger ikke bruke disse som en "ramme". Dette er spørsmål som er eksempler på hva jeg lurer på. Som sagt er dette siste "finpussen" før jeg setter igang med bestilling av komponenter. Til dere som har besvart mine tidligere tråder: Dette blir den siste og gjeldende tråden rundt mitt PC-kjøp. Håper at mange som har erfaring eller generell peiling på dette kan hjelpe meg, slik at jeg får en svært god PC, som skal takle f.eks Crysis og CoD4 med høye instillinger. På forhånd takk for alle svar, og takk til alle som har hjulpet meg både her og på andre tråder. hilsen galexon
meeg Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 Det ser bra ut dette, både kraftig og fremtidsrettet. Problemet blir nå å finne en nettbutikk som har alt på lager.
Galexon Skrevet 28. august 2008 Forfatter Skrevet 28. august 2008 (endret) Det ser bra ut dette, både kraftig og fremtidsrettet. Problemet blir nå å finne en nettbutikk som har alt på lager. Ja det var det:P Får nok gjøre som en kamerat av meg, kjøpe litt spredt... Jeg kommer nok til å kjøpe fra de nettbutikkene som prisguide har funnet lavest pris hos. EDIT: Netshop.no har de fleste varene, unntagen DVD/CD-skuffen... Hvor mye ville dere si jeg må regne i frakt- og ekspederingskostnader? Mer enn 1000 kr? Endret 28. august 2008 av galexon
newman221 Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 Porto pleier ikke være mer enn 100-150 for en pakke... Så skal du opp i 1000kr i porto må du bestille fra mange nettbutikker...
Galexon Skrevet 28. august 2008 Forfatter Skrevet 28. august 2008 Porto pleier ikke være mer enn 100-150 for en pakke... Så skal du opp i 1000kr i porto må du bestille fra mange nettbutikker... Om jeg bestiller alt utenom DVD/CD-leseren på Netshop, betaler jeg porto for alle varene samlet?
newman221 Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 (endret) Har de seriøst ikke en billig Nec-brenner eller annet merke på Netshop? Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7200S til 195kr kan da ikke være sååå ille Og ja, du betaler porto for hele pakken. Vil tippe at du må ut med under 200kr i porto for en komplett pc i smådeler Endret 28. august 2008 av newman221
Galexon Skrevet 28. august 2008 Forfatter Skrevet 28. august 2008 Har de seriøst ikke en billig Nec-brenner eller annet merke på Netshop? Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7200S til 195kr kan da ikke være sååå ille Og ja, du betaler porto for hele pakken. Vil tippe at du må ut med under 200kr i porto for en komplett pc i smådeler Ok. Jeg tenkte grensa skulle gå på rundt 12.000 kr. Og hvis det er slik du sier, så vil hele greia hanvne på rundt 11.900,-/12.000 kr. Så da får jeg en RÅ PC, samt at jeg bruker det jeg hadde tenkt:P Nå trenger jeg bare noen til å hjelpe meg med å montere delene... Har et søskenbarn som har meldt sin interesse... Håper bare ingen av delene tar kvelden pga statisk støt:P
Galexon Skrevet 28. august 2008 Forfatter Skrevet 28. august 2008 Her er oppsettet oppdatert med ny DVD/CD-leser/brenner. Hvordan passer den inn i resten av oppsettet? Se det oppdaterte oppsettet her!
meeg Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 Legg til PC Montering av selvalgte komponenter i handlevognen hos netshop.no, og du får ferdig montert maskin.
Galexon Skrevet 28. august 2008 Forfatter Skrevet 28. august 2008 Legg til PC Montering av selvalgte komponenter i handlevognen hos netshop.no, og du får ferdig montert maskin. Supert! De installerer vel operativsystemet jeg har valgt også?
newman221 Skrevet 29. august 2008 Skrevet 29. august 2008 Jeg ville så absolutt anbefale deg å velge SATA-utgaven. Det er litt problemer med IDE-versjoner på Intel-chipset for tiden, siden Intel har valgt å ikke støtte det native. Så der leverer Jmicron IDEkontrolleren. Dvs at du muligens trenger drivere for at DVD-spillern skal virke under Windows-installasjon. Og da trenger du diskett... Så Nec/Optiarc 7200S er SATA, og den du bør velge. I tillegg slipper du de stygge brede kablene som bare lager rot inni pc'n
Galexon Skrevet 29. august 2008 Forfatter Skrevet 29. august 2008 Jeg ville så absolutt anbefale deg å velge SATA-utgaven.Det er litt problemer med IDE-versjoner på Intel-chipset for tiden, siden Intel har valgt å ikke støtte det native. Så der leverer Jmicron IDEkontrolleren. Dvs at du muligens trenger drivere for at DVD-spillern skal virke under Windows-installasjon. Og da trenger du diskett... Så Nec/Optiarc 7200S er SATA, og den du bør velge. I tillegg slipper du de stygge brede kablene som bare lager rot inni pc'n Nå snakker du om DVD/CD-leser?
newman221 Skrevet 29. august 2008 Skrevet 29. august 2008 jupps. Nec/Optiarc lager dvd-brennere. Og de bør leveres i SATA-format idag. Den er billigere enn den du har valgt ut!!
Dr.NoNo Skrevet 29. august 2008 Skrevet 29. august 2008 En annen fordel med å få Netshop til å montere er at du da får samlet garanti på hele røkla. Og de kan ikke skylde på at deler kan ha gått istykker fordi en "ufaglært" har montert på gutterommet. Dette er et viktig poeng, fordi jeg ble møtt med den engang jeg fikk tilsendt et ødelagt hovedkort fra Komplett.. Ellers ville jeg selvsagt ha byttet ut og kjørt et system med gtx 280-kort i SLi selv, men til den prisen du har satt er nok dette oppsettet brukbart rock'n'roll. Da er det bare å glede seg til de store DX10-slippene som kommer utover
Tunky Skrevet 29. august 2008 Skrevet 29. august 2008 Ellers ville jeg selvsagt ha byttet ut og kjørt et system med gtx 280-kort i SLi selv, men til den prisen du har satt er nok dette oppsettet brukbart rock'n'roll.Da er det bare å glede seg til de store DX10-slippene som kommer utover Dette ville jo blitt MYE dyrere, og ikke gitt vesentlige mye bedre ytelse. 4870X2 er det råeste skjermkortet for tida.
Galexon Skrevet 29. august 2008 Forfatter Skrevet 29. august 2008 jupps. Nec/Optiarc lager dvd-brennere. Og de bør leveres i SATA-format idag. Den er billigere enn den du har valgt ut!! Takk for tipset! Den store dagen (bestillingsdagen) kommer mest sannsynlig neste uke. Deretter venter vel opp i mot 1 mnd ventetid før vidunderet kommer til mitt lokale postkontor! Åh, for en forferdelig ventetid det kommer til å bli!!! Glad jeg har en Xbox 360 å trøste meg med i mellomtiden. Utenom oppsettet som jeg allerede har delt med dere, kommer jeg til å kjøpe den tjenesten hvor Netshop monterer PC'en. Hvis det da er sant som jeg har blitt fortalt her i denne tråden, at det vil koste rundt 200 kr å frakte vidunderet, vil totalsummen bli på rundt 12.500,-. Da blir mitt siste spørsmål som følger: Er denne PC'en verdt 12.500KR ???
Tunky Skrevet 29. august 2008 Skrevet 29. august 2008 Ja, helt klart. Hvor får du 1 mnd fra? Tror ikke det tar så lang tid (selv om jeg ikke har erfaring med Netshop).
Agentspoon Skrevet 29. august 2008 Skrevet 29. august 2008 Den eneste innvendingen jeg har er at du bør heller kjøper Coolermaster Hyper 212 som vifte. Og så en ting til... du bør ha litt erfaring med BIOS for å kunne ha det hovedkortet. Ja, det overklokker utrolig bra. Men ja, det er også kranglete.
Galexon Skrevet 29. august 2008 Forfatter Skrevet 29. august 2008 (endret) Den eneste innvendingen jeg har er at du bør heller kjøper Coolermaster Hyper 212 som vifte. Og så en ting til... du bør ha litt erfaring med BIOS for å kunne ha det hovedkortet. Ja, det overklokker utrolig bra. Men ja, det er også kranglete. Har du et tips til et annet hovedkort som passer inn i oppsettet, er lettere å bruke, og som har støtte for Crossfire? EDIT: Jeg har null erfaring med BIOS fra før av, men har kamerater som kan dette, som kan hjelpe meg Endret 29. august 2008 av galexon
Galexon Skrevet 29. august 2008 Forfatter Skrevet 29. august 2008 Tok nok litt hardt i da jeg sa at jeg sikkert kunne vente meg 1 mnd ventetid. Fikk nettopp mail fra netshop, at jeg kunne vente meg PC'en på mitt lokale postkontor etter kun 10 dager!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå