Gå til innhold

Rikstv PVR boks ( DTR 8860MHP)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kortene er parret opp mot EN dekoder ja.

Er det mulig å få koblet samme kort opp mot to eller flere bokser, dersom man med fødselsnummeret identifiserer seg som en og samme kunde? Jeg ser for meg situasjonen der man f.eks har en boks hjemme og en på hytta (eller en på stua og en på soverommet) som man ikke bruker samtidig, og kan tenke seg å flytte kortet fram og tilbake mellom dem i stedet for å flytte hele boksen.

 

Hva om man har IDTV-er med cam-modul, er da kortet koblet til cam-dingsen eller selve TV-en, slik at man kan ta med seg kort og cam fra en TV til en annen?

Lenke til kommentar
Er det mulig å få koblet samme kort opp mot to eller flere bokser, dersom man med fødselsnummeret identifiserer seg som en og samme kunde?

Ja, det skal være mulig hvis boksene (max 6 har noen sagt) registreres på samme kundenr. Dette må gjøres av RiksTV (kan ikke gjøres av forhandler).

Lenke til kommentar
Er fordelen kun det at man kan ta opptak på den?

Ja, hovedsaklig. Den har to tunere, så man se et program og ta opp et annet, eller sannsynlgvis ta opp to samtidig, og se når man vil. Og ta pause i programmet som man ser akkurat nå, spole tilbake, vise slowmotion. Ikke noe revolusjonerende med dette, men det er den første boksen med tuner for norsk digitalt bakkenett som lar deg gjøre alt dette. (Jeg klarer forsåvidt å ta opp og pause etc. med en kjip kinesisk harddiskopptaker fra Obs, men bare det programmet dekoderen står på, bare ett om gangen, bare det jeg ser på dersom jeg ser TV, og med kvalitetstap da jeg må ta opp analogt bilde via SCART-kabel.)

 

Andre fordeler med DTR8860MHP: Litt forbedret programguide visstnok. Og digital tekst-TV, som Sagem og billigste Grundig ikke har. Og kanskje kommer muligheten for å laste ned et visst antall filmer til harddisken som man kan se når man vil, gjennom et eget abonnement.

Lenke til kommentar

den kan ikke ta opp to program som går samtidig, heller ikke serieopptak eller gjentatte opptak på tid.. de to sistnevnte kommer senere på softwareoppdatering står det i brosjyra som fulgte med

 

synes forøvrig opptak er en genial ting, hadde egentli ikke tenkt å gå for en opptaks boks, men gjorde det allikevel.. angrer ikke! 500Gb tilsvarer 377timer med opptak, som burde holde for de fleste..

 

elektronisk programguide lar deg se program for de neste 7 dagene, og opptak kan gjøres ved et tastetrykk via denne.. helt genialt

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
den kan ikke ta opp to program som går samtidig, heller ikke serieopptak eller gjentatte opptak på tid..
Det er en vesentlig mangel ved en PVR dersom man ikke kan programmere den til å ta opp f.eks. MacGyver hver ukedag resten av livet.

 

de to sistnevnte kommer senere på softwareoppdatering står det i brosjyra som fulgte med
Javel. Da kjøper ikke jeg den der boksen, før jeg vet at de virkelig kommer med noen programvareoppdatering. Jeg hadde ikke trodd at Grundig hadde tatt sjansen på å slippe nok en boks med manglende funksjoner som skal komme ved en programvareoppdatering "mañana, mañana".
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp skaffet meg Grundig 8860 dekoderen.

 

Jeg har 2 spørsmål.

 

Jeg hører dårlig, så jeg bruker norsk undertekst på TV2 fra text-tv side 222 i norske TV2 programmer som støtter det. Men teksten kommer for tidlig! Den ligger alltid en setning eller to i forkant. Når jeg tester på analog sending er 222 teksten normal. NRK side 777 er normal på dekoderen. Er det noen andre som har dette på TV2, eller som kan sjekke det?

 

Dekoderen hopper/hakker av og til en enkelt gang i lyd og bilde, varer et sekunds tid, det kan skje et par ganger i timen eller sjeldnere. Er dette en feil på dekoderen eller er det sendingene over det digitale bakkenettet som er slik? Jeg har 100% signalkvalitet så det kan ikke være dårlig mottak...

 

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Jeg har 2 spørsmål.

Så vidt jeg kan se har TV2 problemer med tekstinga på tekst-TV side 222, ja. Jeg vil tro at dette er en feil hos TV2 selv, at tekstemaskinen deres er ute av synk. Men legg også merke til at det digitale bakkenettet også tilbyr muligheten til å skru av og på teksting med en egen knapp, og TV2 er ganske flinke til å legge inn tekst for hørselshemmede der, og den ser ut til å være bra synket.

 

 

At bildet fryser for så å hoppe fram er måten digitale TV-sendinger reagerer på svake signaler og forstyrrelser. Selv om signakvaliteten lå på 100 % da du sjekket, ville nok signalkvalitet-indikatoren vist en langt lavere verdi akkurat i det bildet frøys. Hvilken signalstyrke har du?

 

Jeg tviler på at dette er feil på dekoderen, men det kan være ting å hente på å justere antenna, montere antenneforsterker, bytte antenne og kabler etc. Hva slags antenne har du i dag?

Lenke til kommentar
At bildet fryser for så å hoppe fram er måten digitale TV-sendinger reagerer på svake signaler og forstyrrelser. Selv om signakvaliteten lå på 100 % da du sjekket, ville nok signalkvalitet-indikatoren vist en langt lavere verdi akkurat i det bildet frøys. Hvilken signalstyrke har du?

 

Jeg tviler på at dette er feil på dekoderen, men det kan være ting å hente på å justere antenna, montere antenneforsterker, bytte antenne og kabler etc. Hva slags antenne har du i dag?

 

Jeg satt og så på signalmåleren til 8860 en stund (i setup menyen), og den var på 100% på begge grafene både på tuner 1 og 2 hele tiden. Jeg har en vanlig utendørs UHF antenne. Jeg tenkte låne en annen dekoder for å eliminere om det er 8860 som er problemet.

Lenke til kommentar

Signalkvaliteten er på 100% på begge tunerne? Og den står der over lengre tid, ingen variasjoner? Hva med signalstyrken? Var den også på 100% (Det har jeg aldri opplevd.)

 

Signalkvaliten kan godt være på 100% allerede ved 30% signalstyrkr, men da vil man kunne oppleve at det skal lite til før signalkvaliteten varierer, med resultat at bildet fryser/hakker.

 

Det er en god ide å prøve en annen dekoder, for å se om det er den det er feil på. Gjerne også å byttelåne, og se hvordan din dekoder oppfører seg i et annet hus med en annen antenne.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Det er nok en bitteliten bug i softwaren på DTR 8860. I dag hadde jeg muligheten til å bruke en DTR 8720 og en DTR 8860 samtidig ved siden av hverandre med samme antennetilkobling. Og søylene for signalkvalitet og signalstyrke er byttet om på DTR 8860 i forhold til DTR 8720! Det ser også ut som DTR 8860 angir noe høyere verdi for styrken (uten at det behøver å være feil?) D.v.s. at når DTR 8720 viste 100% signalkvalitet / 40% signalstyrke så viste DTR 8860 50% signalkvalitet / 100% signalstyrke.

 

 

JerkenovDecoq: Får du 100% på både kvalitet og styrke? Det høres rart ut...

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Hei. Jeg har også samme problem med hakking på min 8860. Det kan gå en halv time mellom hver gang, så oppstår det noen få korte frys i bildet/pause i lyden. Signalforholdene er utmerket, de norske ligger på 100% i kvalitet og styrke, og 29 dB i S/N. Jeg har også en 8740 på samme antennen, og den har jeg hatt siden mai uten noen form for hakking.

Mr D: Enig med deg, det er en annen skala på 8860 i forhold til 8740, på 8740 så får jeg 83% på styrke på de beste kanalene, mens jeg får 100% i styrke på 8860 på nesten alle (bortsett fra de svakeste svenske). Kvaliteten er 100% på alle som er "hakkfrie" (alle norske + MUX 1/2 i Sverige). Dette er likt på begge.

Endret av nab
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...