Gå til innhold

Skal kjøpe rimelige studiomonitorer, hvilke?


knatten

Anbefalte innlegg

Jeg liker å leke litt med musikk på fritiden, og trenger noen rimelige stuidomonitorer til mitt hjemmestudio. Jeg bruker en PC med Audiotrak Maya MKII, sammen med en Behringer Xenyx1204FX mixer. Musikken jeg lager er litt av alt mulig rart, men mest elektronisk med vokal.

 

Kikket litt rundt på nettet, og oppdaget at Procom har tilbud på M-Audio BX5a Deluxe til 1995,-, nedsatt fra 2995,-.

 

Rommet jeg skal bruke dem i er ca. 10 kvadrat. Jeg trenger ikke noe som kan riste i filler møblementet. Jeg skal heller ikke mastre kringkastingsorkesteret, men kvaliteten bør likevel være ok.

 

Tror dere disse monitorene vil være greie til mitt bruk?

Endret av knatten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg liker å leke litt med musikk på fritiden, og trenger noen rimelige stuidomonitorer til mitt hjemmestudio. Jeg bruker en PC med Audiotrak Maya MKII, sammen med en Behringer Xenyx1204FX mixer. Musikken jeg lager er litt av alt mulig rart, men mest elektronisk med vokal.

 

Kikket litt rundt på nettet, og oppdaget at Procom har tilbud på M-Audio BX5a Deluxe til 1995,-, nedsatt fra 2995,-.

 

Rommet jeg skal bruke dem i er ca. 10 kvadrat. Jeg trenger ikke noe som kan riste i filler møblementet. Jeg skal heller ikke mastre kringkastingsorkesteret, men kvaliteten bør likevel være ok.

 

Tror dere disse monitorene vil være greie til mitt bruk?

 

Vel, BX5a vil være greie nok til ditt bruk, men om du legger på en tusenlapp og kjøper BX8a istedet vil du få noe som er meget mye bedre, spesielt for elektronisk musikk. Grunnen er rett å slett at de har 8 " basselement, og vil gjøre en mye bedre jobb på dype frekvenser, noe som er viktig når du jobber med elektronisk musikk. Jeg bruker BX8a selv, de gir full dekning helt ned til 40 Hz, og sier faktisk ikke god kveld før de kommer ned til 30 Hz. De gir god lyd, er gode å mikse med, og de fillerister ikke møbler, med mindre man ber dem om å gjøre det:P

 

Så...BX5a er bra, men BX8a er utrolig mye bedre! Husk at plassering av monitorer, samt akustikken i rommet du jobber i har like mye å si som kvaliteten på monitorene. Du bør også ha et par hodetelefoner av "ok" kvalitet, da det er lurt å sjekke at miksen låter bra i hodetelefoner også, før man sier seg ferdig med miksingen. Disse hodetelefonene trenger ikke å være dyre i det hele tatt, du får hodetelefoner som klarer denne jobben allerede i en pris på kr. 250 og oppover, si ifra hvis du vil ha et par anbefalinger.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene!

 

Det er mulig jeg trenger noen nye hodetelefoner også, men det får bli etterhvert. Nå bruker jeg Philips SBC HP1000, men jeg synes det virker som de er litt tynne på bassen. I tillegg har jeg Koss PortaPro, men de tror jeg tar litt hardt i på bassen igjen, så jeg får se hva jeg gjør med den saken.

 

Nå blir det hvertfall monitorer først, må bare lete gjennom bankkontoen etter en ekstra tusenlapp først. :)

Lenke til kommentar
Det er mulig jeg trenger noen nye hodetelefoner også, men det får bli etterhvert. Nå bruker jeg Philips SBC HP1000, men jeg synes det virker som de er litt tynne på bassen. I tillegg har jeg Koss PortaPro, men de tror jeg tar litt hardt i på bassen igjen, så jeg får se hva jeg gjør med den saken.

Koss Porta Pro er ikke så dumme de, de har gode elementer, men de taper mye på at de ikke er heldekkende. Sennheiser HD201 er heldekkende hodetelefoner med ganske god lyd, som koster forbløffende 300 kr bare. Philips SHP2500 ligner fælt på en gamlere modell jeg har som er meget god, de koster 200 kr. Utrolig hvor mange ganske gode hodetelefoner man finner til 200-400 kroner.

 

Jeg bruker AKG K141 i studioet da, de koster ca. 1 000 kr de fleste stedet de selges. De forskjellene jeg merker best fra de dyrere hodetelefonene til de billigere hodetelefonene, er nøyaktigheten og båndbredden i bassregisteret - i det hele tatt nøyaktigheten i hele frekvensomfanget, også merker jeg meget godt at de dyrere hodetelefonene gir mere detaljer ved svake lyder/lavt volum. En siste ting er at de kan spille vanvittig høyt, uten å vrenge lyden. Man bør naturligvis ikke spille høyt, da dette ødelegger hørselen, men det er uansett en fordel da de med dette tåler mye mere effekt, ergo lengre levetid.

 

EDIT: Gratulerer med nye monitorer, du kommer til å være kjempefornøyd=)

Endret av Jnz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...