Gå til innhold

Stille minne hastighet ned! hjelp!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har sikkert et hovedkort med intel brikkesett, noe som vil si at du kun kan velge mellom diverse forhold til FSB, i motsetning til blant annet nforce baserte kort hvor du kan sette en gitt frekvens på minnet. Dette er slik kortet fungerer og du må velge mellom de forholdene som er angitt. Som oftest finner du alltids en divider som passer greit til klokkingen din.

Lenke til kommentar
1:1 betyr at minnet kjører på samme hastghet som din FBS. 1:2 betyr halv hastighet av FSB. bare finn et forholdstall som gjør at RAM hastigheten havner omtrent der du vil ha den. værre er det ikke :)

 

-Stigma

 

 

Ja, men hvis jeg setter den på 1:1 må jeg klokke CPU ( q6600 ) helt opp i 3600mhz for at minnet mitt skal bli standard 800mhz, og jeg vet ikke om jeg tørr å gå så langt, eller om viften min klarer å holde CPU kjølig.

 

viften min er zalman 9700 lED...

nå er CPU på 3ghz og den ligger stabilt på 60grader load.

 

 

uansett, takk for svar.. :)

Lenke til kommentar

Bruker du 3:4, får du ca. 889MHz på minne, med FSB 333.

Hvis 4:5 er mulig får du ca 833.

 

Kjøleren din skal klare å kjøle Q6600 på godt over 3GHz.

Jeg klarer 60 C Load med stock kjøler (3GHz), men det er med Q6600 SLACR.

 

CPU VCore står selvfølgelig ikke på auto, men jeg setter ned til 1,225V (BIOS), for stabilitet på 3GHz. (Mulig stabil på lavere, men gidder ikke finjustere. Skal uansett klokkes høyere når vannkjøling er på plass. :) )

 

Hvis VCore står på auto, vil varmeutvikling bli betydelig høyere.

Eks: 30% mer på 1,6V enn 1,4V ved samme frekvens.

Regner med at du trenger 1,4V for å klare 3,6GHz med SLACR.

Men det vil variere veldig.

Alternativt kan du gå for 8x400 i stedet for å bruke 9x multiplier.

Da trenger du ikke gå høyere enn 3,2 GHz.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar
Man taper heller ikke særlig med ytelse (vi snakker om 0 - 3 %) om man kjører minnet på noe lavere hastighet enn spesifisert. Faktisk er det slik at ved klokking kan man få best ytelse ved å kjøre minnet synkront (1:1) og heller stramme litt på timings.

 

 

grrr..:p alle sier det med å stramme på timings, men det er ingen som klarer å forklare meg hvordan jeg gjør det... kan noen bare gi meg en liten forklaring, så kan jeg finne ut resten selv...!!!

Lenke til kommentar
Man taper heller ikke særlig med ytelse (vi snakker om 0 - 3 %) om man kjører minnet på noe lavere hastighet enn spesifisert. Faktisk er det slik at ved klokking kan man få best ytelse ved å kjøre minnet synkront (1:1) og heller stramme litt på timings.

 

 

grrr..:p alle sier det med å stramme på timings, men det er ingen som klarer å forklare meg hvordan jeg gjør det... kan noen bare gi meg en liten forklaring, så kan jeg finne ut resten selv...!!!

 

Nå er jeg ikke så stø på oppsett av timings på minne sjøl. Lekte meg med det for noen år siden, men det meste har gått i glemmeboken. Men vi snakker her om forsinkelser i minne. Starter du opp cpu-z, og velger Memory fanen, har du timings oppgitt der. F.eks som følger:

CAS#Latency: 5.0 clocks

RAS# to CAS# delay: 5 clocks osv.

 

Linket til en Wikipediaartikkel som forklarer litt mer.

 

Normalt er timings satt på Auto, dvs de finner en fornuftig innstilling basert på hvor mye volt man gir minnet og hastigheten det kjører. I bios (og her kan det variere litt fra bios til bios hvordan oppsettet er) kan du sette disse verdiene manuelt. Nå er det ikke lurt å overdrive, man bør gjøre det forsiktig, f.eks dersom verdiene er 5-5-5-18 2T kan man prøve seg med f.eks 4-5-5-15 2T. Ofte må man også gi litt mer volt på minnet også. F.eks skal minnet mitt som kjører 5-5-5-18 2T på 1,85 volt klare 4-4-4-12 på 2,1 volt når det fremdeles går på 400 Mhz (single)

 

Ellers er 4:5 det samme som 1:1,25. Og de fleste minnebrikker spesifisert for 800 Mhz (dual) burde klare 833 Mhz, i alle fall om de får litt ekstra volt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...