Gå til innhold

Kjører RAID0, hvordan starte opp Ubuntu/openSUSE?


2bb1

Anbefalte innlegg

Har to 1TB-disker i raid0, og kjører for tiden Windows XP.

 

I dag har jeg installert Ubuntu via Wubi, og når jeg starter dataen på nytt kommer Ubuntu opp som et load-valg.

 

Men her starter problemene. Får da opp:

BusyBox v1.1.3 (Debian 1:1.1.3-5ubuntu12) Built-in shell (ash)"

Enter 'help' for a list of built-in commands.

 

Jeg tror problemet er at jeg kjører raid på diskene mine. Hvordan får jeg startet opp Ubuntu på disse? :hmm:

Må jeg skrive inn kommandoer i en av tekst-filene i Ubuntu installasjonsmappen?

 

Edit: SE SISTE INNLEGG! :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var så å si klar til å trykke "Installer OpenSUSE", men så oppdaget jeg at jeg ikke aner hvilken partisjon det ble installert på.

 

Verdiene som blir oppgitt er helt annerledes enn de som blir oppgitt i Windows. La meg vise dere ved hjelp av et bilde (se under). Jeg har altså laget en partisjon på 107GB som heter "Linux". Men hvilken av alternativene under er det..?

 

Vil nødig gjøre slik at alle familiebildene m.m. på de andre partisjonene forsvinner.

post-35504-1218944482_thumb.jpg

post-35504-1218944906_thumb.jpg

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Du vil gjenkjenne partisjonen på størrelsen, eller er det jo fullt mulig å se igjennom partisjonene fra en live CD.

 

Husk at ved all partisjonering må du ta back-up av alle dine viktige data. Hvis du ikke har muligheten til å ta back-up anbefaler jeg at du ikke går videre.

Lenke til kommentar

Men som du ser på XP-skjermbildet, så har jeg 3 partisjoner (97GB, 107GB og ~1,7TB).

 

Jeg finner 97GB-en og 1,7TB-en (som du kan se på installasjons-bildet).

 

Men hvor er det blitt av 107GB-partisjonen?? :hmm:

 

Har tatt backup av bildene nå. Har flere hundre gb med musikk og filmer men det orker jeg ikke ta backup av, så det får heller bare være :tease:

 

Men skjønner ikke at de har laget det så vanskelig til??

Lenke til kommentar

Ja, la merke til det, hmm (se på bildet under). Der ser du at den er i en utvidet partisjon. Men hvordan får jeg laget en HELT ny partisjon da? Plass har jeg mye av, så samme om jeg stjeler fra XP-partisjonen (C:) eller Lagring-partisjonen (E:).

 

Problemet mitt er å finne et program som ikke _utvider_ (slik som det på bilet under) :hmm:

post-35504-1218983385_thumb.jpg

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

1 - Defragmenter C: slik at filene blir samlet et sted på disken

2 - Krymp C: (flytt slutten) slik at du får ledig plass mellom C: og E:

3 - Opprett en ny partisjon på denne ledige plassen

 

Steg 2 og 3 kan gjøres med Gparted fra en live-CD hvis du ikke har verktøy tilgjengelig i Windows.

Lenke til kommentar

1. Fullført.

 

2 og 3:

Har en boot-cd med GParted som har virket før, men nå får jeg bare en slags "feilmelding":

 

GNU GRUB version 0.97 (604K lower / 2095616K upper memory)

[ Minimal BASH-like line editing is supported. For the first word, TAB lists possible command completions. Anywhere else TAB lists the possible completions of a device/filename. ]

grub>

 

Kan det ha noe med at jeg kjører raid0 og at GParted derfor ikke virker?

post-35504-1218988108_thumb.jpg

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Jeg gjorde som anvist med Norton Partition Magic og valgte Linux som OS som skulle installeres på den nye partisjonen. Så rebootet pc-en og jeg ble bedt om å sette inn Linux-cden.

 

Dette gjorde jeg så, og fant frem til riktig partisjon i installasjonsprogrammet (til OpenSUSE). Men når jeg var kommet til siste trinn og trykte "Installer" fikk jeg opp en feilmelding (se bildet under).

 

Noen som vet hva denne feilmeldingen står for?

post-35504-1219001810_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...