Gå til innhold

Oppdateringer for utviklere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Oppdateringen for .Net Framework inkludere blant annet en såkalt Framework Client Profile, et verktøy som ifølge Microsoft skal kunne redusere størrelsen på .Net framework på hele 86 prosent.
Hur i faen? Hvordan har de fått til det da? oO

 

Sluttbrukeren må ha .net-rammeverket på sin maskin for å kunne kjøre applikasjoner skrevet i .net-språk, og at redistributable-pakkene til nå har vært så store (30 MB?) at det har vært uaktuelt for mange å legge dem med. Nå finnes det altså en strippet versjon av rammeverket (som har vært etterlengtet i utviklermiljøet). Det skal også sies at det på sikt ikke er noe problem med sluttbrukere som sitter på maskiner uten .net-platformen, da flere store applikasjoner og Vista inkluderer installasjonsfilene.

Endret av phfjeld
Lenke til kommentar
Oppdateringen for .Net Framework inkludere blant annet en såkalt Framework Client Profile, et verktøy som ifølge Microsoft skal kunne redusere størrelsen på .Net framework på hele 86 prosent.
Hur i faen? Hvordan har de fått til det da? oO

 

Hver gang du bygger et .net-prosjekt legges hele platformen med.

Å bare inkludere de modulene den aktuelle koden bruker minsker størrelsen på de psuedokompilerte kjørbare filene merkbart.

Dette har vært en av hovedgrunnene til at mange har holdt seg borte fra .net-applikasjoner.

 

Nei, det gjør det ikke. .Net kompileres på samme måte som Java. Akkurat som Java trenger du runtime systemet installert på klient maskinen for å kjøre applikasjonen. En .Net applikasjon trenger ikke være på så mange kb.

Hvis dette er hovedgrunnen til at du ikke har prøvd å utvikle på .Net, må jeg bare si at du suger big time som utvikler :nei:

Lenke til kommentar
Oppdateringen for .Net Framework inkludere blant annet en såkalt Framework Client Profile, et verktøy som ifølge Microsoft skal kunne redusere størrelsen på .Net framework på hele 86 prosent.
Hur i faen? Hvordan har de fått til det da? oO

 

"The .NET Framework Client Profile should help significantly improve the experience of deploying .NET client applications on machines that do not already have the .NET Framework installed. It has been designed to make it as easy as possible to deploy the smallest set of files necessary to run a typical .NET client application today."

 

Det er for de som ikke har .net installert

Lenke til kommentar
Oppdateringen for .Net Framework inkludere blant annet en såkalt Framework Client Profile, et verktøy som ifølge Microsoft skal kunne redusere størrelsen på .Net framework på hele 86 prosent.
Hur i faen? Hvordan har de fått til det da? oO

 

Hver gang du bygger et .net-prosjekt legges hele platformen med.

Å bare inkludere de modulene den aktuelle koden bruker minsker størrelsen på de psuedokompilerte kjørbare filene merkbart.

Dette har vært en av hovedgrunnene til at mange har holdt seg borte fra .net-applikasjoner.

 

Nei, det gjør det ikke. .Net kompileres på samme måte som Java. Akkurat som Java trenger du runtime systemet installert på klient maskinen for å kjøre applikasjonen. En .Net applikasjon trenger ikke være på så mange kb.

Hvis dette er hovedgrunnen til at du ikke har prøvd å utvikle på .Net, må jeg bare si at du suger big time som utvikler :nei:

 

Jeg ser at ting ble litt feil.

Det jeg mente å si var at sluttbrukeren må ha .net-rammeverket på sin maskin for å kunne kjøre applikasjoner skrevet i .net-språk, og at redistributable-pakkene til nå har vært så store (30 MB?) at det har vært uaktuelt for mange å legge dem med. Nå finnes det altså en strippet versjon av rammeverket (som har vært etterlengtet i utviklermiljøet). Det skal også sies at det på sikt ikke er noe problem med sluttbrukere som sitter på maskiner uten .net-platformen, da flere store applikasjoner og Vista inkluderer installasjonsfilene.

 

Jeg har forresten satt meg godt inn i Microsofts JiT-språk, og stort sett er alle verktøyene jeg har skrevet i det siste (grensesnittet i alle fall) skrevet i C# mens funksjonaliteten ligger i mer effektive C++- og assembly-bibliotek.

Endret av phfjeld
Lenke til kommentar
Jeg ser at ting ble litt feil.

Det jeg mente å si var at sluttbrukeren må ha .net-rammeverket på sin maskin for å kunne kjøre applikasjoner skrevet i .net-språk, og at redistributable-pakkene til nå har vært så store (300 MB?) at det har vært uaktuelt for mange å legge dem med. Nå finnes det altså en strippet versjon av rammeverket (som har vært etterlengtet i utviklermiljøet). Det skal også sies at det på sikt ikke er noe problem med sluttbrukere som sitter på maskiner uten .net-platformen, da flere store applikasjoner og Vista inkluderer installasjonsfilene.

Lurer hva du lastet ned som tok 300 MB. For at brukere som ikke allerede har .NET installert på PC-en skal få en minst mulig trøblete opplevelse pleier jeg å pakke dotnetfx.exe (.NET Framework Redistributable Package) inn i installasjonsfila. Dotnetfx er en fil på ca. 20 MB. Brukere som ikke har .NET får da dette installert ved å trykke OK på en knapp.

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
Jeg ser at ting ble litt feil.

Det jeg mente å si var at sluttbrukeren må ha .net-rammeverket på sin maskin for å kunne kjøre applikasjoner skrevet i .net-språk, og at redistributable-pakkene til nå har vært så store (300 MB?) at det har vært uaktuelt for mange å legge dem med. Nå finnes det altså en strippet versjon av rammeverket (som har vært etterlengtet i utviklermiljøet). Det skal også sies at det på sikt ikke er noe problem med sluttbrukere som sitter på maskiner uten .net-platformen, da flere store applikasjoner og Vista inkluderer installasjonsfilene.

Lurer hva du lastet ned som tok 300 MB. For at brukere som ikke allerede har .NET installert på PC-en skal få en minst mulig trøblete opplevelse pleier jeg å pakke dotnetfx.exe (.NET Framework Redistributable Package) inn i installasjonsfila. Dotnetfx er en fil på ca. 20 MB. Brukere som ikke har .NET får da dette installert ved å trykke OK på en knapp.

 

Urk, nå blir alt feil.

Det snek seg på en null for mye, skulle være 30.

Selve .net 1.1 redist er vel 25 MB stor eller noe.

Poenget er at små applikasjoner på bare få megabyte får mangedoblet størrelsen sin når man pakker med rammeverket.

I Norge er ikke dette et problem, men i land med gjerrige nettlevrandører og dårlig infrastruktur er det klart at enda 30 MB er kjedelig.

 

Dere har helt rett, jeg har vært fryktelig slurvete.

Det hører med til historien at jeg bare er en hobbyutvikler som fortsatt bruker bleie og enda ikke er tørr bak ørene.

Endret av phfjeld
Lenke til kommentar

hmmm.... Det som skjer er at komponentene blir lastet ned om disse ikke blir funnet på installert på maskinen.

 

For den som pleier å reinstallere maskinen sin ofte kan det være lurt å laste ned de enkelte komponentene. Det kan også være lurt å laget et skript som installerer alt sammen på én gang. det som tar lang tid å installere er .net framework 3.5 sp1, men på en brukbar maskin går det ikke over 4 minutter. Forutsetningen er da at installasjonen er pakket ut på forhånd. Så hele pakken tar vel ca 20 min tipper jeg.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det ikke på Microsoft Update?:S

 

 

Dette er vel ikke en del av windows...

 

også er det ikke for vanlig folk men helst utviklere.

 

Det kommer nok på Microsoft Update etterhvert.

På Microsoft Update ligger jo 'alt' av oppdateringer til MS-softeware.

Windows Update derimot har kun til Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...