Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen låser seg. Feile instillinger på rammen?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Hardware er det du ser i signaturen. Jeg har et Asus P5E hovedkort. Så har jeg 2. stk (8GB) OCZ DDR2 PC2-8000 4GB Platinum Edition Dual Channel minne.

 

Problemet mitt er at når jeg bruker mere enn en minnebrikke (1x2GB) så låser maskinen seg. Den låser seg etter 2-30min. Men på en brikke funker maskinen utmerket

 

Har lest noe om et TRFC problem. Tror kanskje at jeg er "utsatt" for dette. Men jeg er dårlig i engelsk, så jeg forstod ikke så mye.

 

Asus P35, X38 and X48 boards and the TRFC issue

 

Fant noe informasjon på Muskin forumet som forklarer litt av problemet med høy minnefrekvens på Asus Maximus Formula: Mange av Mushkins EU brikker bruker "Row Refresh Cycle Time (tRFC)" 42T som default, problemet med dette er at høye frekvenser f.eks over 950mhz blir veldig vanskelig. Grunnen til at dette er så vanskelig på Asus Maximus Formula, er at de ikke tillater manuell justering over dette, og at auto instillingen ikke virker som den skal (på alle biosene ifølge Mushkin). Normalt vil bioser følge visse tabeller, men dette går dårlig på Maximus Formula, da den ikke hever denne verdien uansett frekvens. Dette skjer også ved bruk av enkelte andre minne produsenter. Mushkin annbefaler tRFC på 52 eller høyere på hastigheter på 950-1066mhz.

 

Asus har innsett denne feilen, og den nye biosen som sirkulerer på XS v1004, har mulighet for å sette denne manuellt. Problemet med denne biosen er at den ikke engang har "Beta" status, og om det er noen som har erfaring med denne biosen så vær vennlig å del med "tråden".

 

Sitter nå med ett nytt sett med 2x2048 XP28500 1066mhz, og på Asus kortet er 1066mhz helt sjanseløst. Om dette bare er tRFC på 42 sin feil veit jeg ikke, men er jo umulig å finne ut om brikkene holder det de lover uten å få justert denne og testet dem. Om jeg setter på auto på tRFC blir den fremdeles på 42 uansett frekvens, mens mitt gamlere Gigabyte DQ6 hevet denne..

Link

 

Kan det være at jeg må stille på dette TRFC greiene?

 

234495.jpeg

 

234496.jpeg

 

234497.jpeg

 

Har ellers prøvd å kjøre minne på 800mhz og 1000mhz

Endret av JFM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...