Gå til innhold

KDE i ny versjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For den som skal teste KDE 4.1 for å se om denne desktop'en tilfredsstiller egne krav kan det være greit å være oppmerksom på at en Bug i Nvidiadriverne kan redusere ytelsen litt. Det er heller ikke alle distroer som har kommet like langt i å tilpasse/tune KDE 4.1, og opplevelsen kan derfor variere fra distro til distro. (Slik Gnome og KDE 3.5.x også varierer).

 

Ettersom KDE 4.1 gjør en del saker litt forskjellig fra hva man er vant til fra Gnome/XFce/KDE 3.5.x er det en fordel å bruke litt tid på å bli kjent før man konkluderer.

 

En ting som er anderledes med KDE 4.1 er at man ikke legger filer direkte på skrivebordet men at man legger en "plasmoid" med en katalog der istedet. Fra den kan man foreta dra og slipp osv, men drar man en fil til skrivebordet vil den dukke opp der som en snarvei - og ikke som fil.

 

Fordelen ved dette er at filer og snarveier på skrivebordet ikke forveksles, og at tilpasningsmulighetene er større for en "plasmoid". Det ligger vel også i kortene at funksjonaliteten vil bli utvidet med tiden.

 

Man kan legge hvilken som helst katalog som "plasmoid". Det skal også gå an å legge Sambakataloger og andre nettverkskataloger på skrivebordet som plasmoid, men jeg har ikke testet dette.

 

Koffice (alpha 9) og Amarok (alpha2) er ikke klar for KDE 4.1 enda og noen verktøy mangler for Konqueror. Dolphin har blitt mer konfigurerbar og har nå "tabbed browsing". Kontact (Kmail, Kagregator osv) fungerer fint (til mitt bruk). Dessverre er ikke BasKet klar i KDE 4.1 versjon enda, men utover det er Kontact det beste jeg har sett når det gjelder slike løsninger i Linux.

 

Jeg bruker OpenSuse 11 og GUI var forbedret ytterligere fra RC (4.0.99.x). Det virker også som om skrivebordet har blitt kvikkere mellom RC og lansering. Panelet har også har blitt forbedret i funksjonalitet.

 

Utseendet blir som ellers i Linux - som man selv ønsker det. Men ut ifra mine preferanser er det vel første gangen jeg har installert et OS uten å føle sterk trang til å endre så mye annet enn wallpaper og farger. Jeg føler rett og slett ikke behov for OSXalike eller Vistalike osv. Man henter fargeprofiler fra nett via kontrollpanelet man endrer farger i, og wallpaper hentes via skrivebordsoppsettet der man velger hvilket man skal vise. Det samme gjelder også tema for plasma.

 

Jeg synes KDE har gjort en god jobb med å plassere innstillinger og henting av temaer osv der det hører hjemme.

 

Sjekk ut f.eks innstillinger på ikonene i panelet.

 

For Firefox 3 er det et "experimental" tema (dvs man må være registrert for å få lastet det ned) for Firefox som følger elementene i Oxygentemaene for https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/7962

 

Som for alle annen programvare er det vel en fordel å vente dersom man er avhengig av stabile versjoner, men tilhører man den gruppen som ikke venter mnd eller år på at en distro skal bli stabil er KDE 4.1 helt greit. Som sagt: opplevelsen vil også variere med hvilken distro man bruker.

Lenke til kommentar

jeg oppgraderte Archlinux'en min og fikk kde4, tok ikke lange tiden før jeg avinstalerte kde 4 og instalerte kdemod 3.5.

Syns kde 4 er mindre brukervennlig , kanskje bare en tilvenning.Gidder ikke å forske for å få ting til å virke, bedre ting å bruke tiden på f.eks spille WoW.

Endret av slackers
Lenke til kommentar

Har tenkt til å bygge meg stuepc, og vil satse på linux, men vet ikke hva som er best egnet. har tuklet litt med ubuntu 8.04, men ble ikke veldig glad i den. Hva er hovedforskjellene på kde og gnome? jeg sitter ikke å teller ledige bytes i minnet, så om det ser pent ut er ikke det en ulempe for meg..

Lenke til kommentar
kdemod er knas, enda mindre bloat :)

Jeg er ikke eneste jeg kjenner som ikke liker nye kde, er vel et flertall som ikke liker de, og et sterkt mindretall som liker den.

Jeg vet ikke helt hva du mener med bloat i KDE 4.1 - man bruker jo ikke andre funksjoner (eller effekter for den del) enn man ønsker selv? Minne bruk skal etter sigende være redusert med 30-40% og jeg har fått med meg at man har kjørt KDE 4.1 problemfritt på 900Mhz cpu med lite ram (Jeg skal teste selv på en 600mhz / 4mb GPU /256mb ram i neste uke). At de har ryddet i menyene i forhold til KDE 3.5.x er vel heller ikke bloat?

 

Når det gjelder hvor mange som liker eller ikke liker KDE 4.1 har jeg fulgt endel diskusjoner og skal jeg summere opp argumentene som følger de negative postene finner jeg lite å sette fingrene i bortsett fra dårlig oppførsel og manglende spesifiseringer.

 

En relativt profilert Linux-Journalist sablet ned KDE 4.1 for endel uker siden. Jeg tok for meg hvert enkelt argument han brukte - og ingen av påstandene holdt vann. Det var rett og slett helt åpenbart at fyren ikke hadde gjort jobben sin som journalist. Ja det vil si bortsett fra at ikke alle tillegg til Konqueror er portet enda, og at ikke alle applikasjonene i KDE's økosystem er klar. Attpåtil testet han KDE 4.05 - etter at 4.0.8x (tror det var 4.0.83/85). Forskjellen mellom de versjonene er ganske stor - og forskjellen fra RC til Final er også påtagelig.

 

KDE 4.1 ble av enkelte dømt nord og ned etter mindre enn et halvt døgn etter lansering, og DET er jo bra jobbet! ;o)

 

Heldigvis kan man velge fritt hva man ønsker å bruke av skrivebordsmiljøer i Linux, og smaken er forskjellig - så velg det som passer best ;o)

Endret av omaha
Lenke til kommentar
Har tenkt til å bygge meg stuepc, og vil satse på linux, men vet ikke hva som er best egnet. har tuklet litt med ubuntu 8.04, men ble ikke veldig glad i den. Hva er hovedforskjellene på kde og gnome? jeg sitter ikke å teller ledige bytes i minnet, så om det ser pent ut er ikke det en ulempe for meg..
Både Gnome og KDE kan moddes til å se ut som hva som helst, så du gir nok litt lite informasjon. Ut-av-boksen ligner KDE mer på windows, og all konfigurasjon er samlet i et felles grensesnitt (kcontrol og system settings hhv.).

 

Personlig liker jeg KDE best, og jeg er meget godt fornøyd med KDE4.1. Den ser ut til å lykkes med alt den ble ment å gjøre, og de har vært flinke til å få på plass alt som måtte på plass før release. For oss som har hoppet på KDE4 vogna blir de nærmeste månedene en fin tid. Legger ved et skjermskudd av min, eneste modding er at jeg har skiftet bakgrunn, krympet panelet og lagt til noen plasmoids.

post-22889-1217437617_thumb.png

Lenke til kommentar

Preferanseavhengig naturligvis, men slik jeg ser det er det kun OSX' skrivebordsmiljø som kan konkurrere med KDE 4.1's potensiale. KDE 4 er allerede bra, men kommer til å bli enda bedre.

 

Ars Technica's artikkel gir etter min oppfatning er nokså realistisk inntrykk av KDE 4.1.

 

Når det gjelder fremtiden har jeg stor tro på at senere versjoner av KDE 4 vil bidra til at arbeidsflyt blir en fordel og ikke et område hvor Linux henger etter. Når versjonene for Windows og OSX slippes vil det bli enklere å samordne brukernes miljø selv om man av forskjellige årsaker har behov for flere platformer.

Lenke til kommentar

Gleder meg til jeg får testet dette..! :D

Ser MANGE fordeler. Kunne faktisk tenkt meg å kjøre det på jobb... Hadde jeg hatt fått noen programmer som kunne pushet til linux fra serveren som bl.a office og noen spesiprogrammer som vi bruker, så tror jeg at dette kunne forbedret arbeidsflyten min.

Endret av Lock-Aze
Lenke til kommentar
Hadde jeg hatt fått noen programmer som kunne pushet til linux fra serveren som bl.a office og noen spesiprogrammer som vi bruker, så tror jeg at dette kunne forbedret arbeidsflyten min.
De er bare en rdesktop unna :thumbup: Vi er flere på jobben som kun bruker windows via rdesktop, funker fett.
Lenke til kommentar

Fikk visst svar allerede, så jeg får tilbakeføre orginalposten min:

 

Har de senere årene holdt meg til gnome og også slengt på compiz i det siste. Men nå begynner jeg å bli lei. Synes gnome er noe herk å konfigurere og ganske begrenset. Så da lurer jeg på om det er noen her som har noen smarte grunner hvorfor jeg burde skifte evt. hvorfor jeg ikke burde skifte.

Evt. hva med med openbox standalone?

 

Jeg lagde en ny tråd. Så det er kanskje like greit at vi tar det videre der.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...