Gå til innhold

Konami saksøker Rock Band-utvikler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det lurte jeg også på Lande, kanskje fordi de aldri trodde at Harmonix ville importere det til der de sitter med store penger på nettopp Guitar Freaks?

 

Uansett, jeg synes det er tullete av Konami og kravene dems er rett og slett urimlige, håper dette bare blåser bort og må si jeg kjente at respekten for Konami datt litt nå.

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk overasket over at de ikke har saksøkt dem før. VÅKN OPP KONAMI dere burde saksøkt med for LENGE siden!

 

Guitarhero er en regelrett kopi av GuitarFreaks med en whammy-bar og 2 ekstra knapper lagt til. RockBand er en sammenslåing av GuitarFreaks & DrumMania + Karaoke Revolution. Hverken mer eller mindre. Disse spillene kom ut i 1999. Konami kan takke seg selv for at de venta 4 år med å saksøke for dette tviler jeg på at de vinner, dessverre.

Lenke til kommentar

Jeg får en spontan følelse av at Konami saksøker alt av det som "kan krenke" patentlovene deres etter å ha ventet på om andre firmaer har suksess eller ikke. Også slå til i rettsak noen år senere for å slå ned på all aktivitet bare fordi Konami selv ikke var med på moroa. At Konami vil dominere er en side av saken. Litt dårlig gjort - Harmonix og andre utviklere kan kanskje finne på å se om produktene er under patent (hvorvidt de gjør det og til hvilken grad de undersøker det har jeg aldri hørt noe om), men Konami kunne heller ha sagt ifra med en gang. [edit; se Lucifer24s innlegg]

 

Om ikke dette, så har man jo kanskje stereotypen av det typiske Japan hvor enkelte deler lever veldig isolert fra det internasjonale, så de er vel isåfall naturligvis temmelig trege på det feltet. Jeg vil påstå Konami tar trekkene bakover i denne leken. De tåler fanken ikke steken. Så teit er det jo.

 

Uansett er det noe som er svært misforstått mellom partene. Jeg har ikke lest patentene, men at Konami ikke liker konkurranse, som det gjerne bør være for å utvikle videre på produkter som brukere/kjøpere vil ha, er tragisk. Straks et amerikansk firma kalt Roxor Games ga nytt liv til Dance Dance Revolution-sjangeren med sin egen serie In The Groove slo jo Konami hardt ned på Roxor straks de så at miljøet hos de hardbarka danserne hadde slått rot rundt Roxors nyere og brukertilpassede produkt. Konami vant grunnet av blant annet økonomisk makt, og selve spill-/dansemiljøet ble kraftig nedskalert siden produksjonen av produktene stanset. Jeg tror ikke akkurat det kommer til å skje med Rock Band/GH-spillene nå som disse seriene har en enda større fanbase enn dansemaskiner med større appell.

 

edit: leif

Endret av Nuust
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Akk, så typisk. I stedet for å ta dette før spillet blir lansert venter de selvsagt til spillet har bygd opp nok moment og cashflow for at de skal kunne høste inn med cash. Må si jeg har lite sympati for Konami i denne saken, og siden Harmonix er eid av MTV og distribuert av EA har vel de ganske gode advokater i ryggen nå.

Lenke til kommentar

Nå er det faktisk ikke Konami sitt ansvar å passe på at alle aktører på markedet ikke bryter med Konami sine patenter. Utvikler man et spill så er det utvikler sitt ansvar, ikke konkurentene.

Satser man på at ingen oppdager et patent brudd, som muligens er saken her, så kan jeg ikke si jeg syns så veldig synd på Harmonix og gjengen.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...