Gå til innhold

Filtre - ikke bare for speilrefleks


Anbefalte innlegg

For de som går og vurderer nytt kamera og kanskje tenker at med speilrefleks kan man jo sette på mange praktiske filtre, mens det kan man kanskje ikke med kompakte, så er ikke det helt riktig.

Går man for et av de større i den litt feiltitulerte kompaktklassen, har en del av disse objektiver med gjenger for nettopp ekstrautstyr som filtre, tilleggsoptikk o.l.

 

Selv har jeg et ultrazoom, og har i sommer kjøpt meg både gråfilter og polariseringsfilter. Sistnevnte er nylig testet på inneværende ferietur, og fikk meg til å lure på hvorfor jeg ikke har skaffet meg dette før.

Så det går utmerket an å ha det gøy med tilleggsutstyr uten speilrefleks.

En enkel omtale av polariseringsfilter ligger nå på min kameraside, link på venstre "Diverse"-meny.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg glemte jo i farten å nevne - fortsatt for de uinnvidde - hva gråfilter kan brukes til. Jeg har en stund vært litt facinert av slike bilder av elver/bekker der naturen er sylskarp, mens selve vannet er fløyelsmykt og diffust. Det får man jo som kjent(?) til ved å kjøre lange lukkertider, gjerne fra 1/15 sek. og lenger. Men er det da samtidig en strålende flott dag med sol fra skyfri himmel kommer man til kort med blenderen, den blir liksom ikke liten nok, og man får fullstendig utbrent bilde. Gavepakken til slike motiv heter da gråfilter. Det er et filter som i hovedsak gjør noe så enkelt som å dempe lyset med en nøytral gråtone. Det er flere styrker av disse for ulik demping. Med et slikt kan man da i langt større grad lykkes med ovennevnte motiver, siden man da kan begrense lyset utover minste blender.

Dette er heldekkende gråfilter. Det finnes også andre spennende utgaver, f.eks. de med rundt halve arealet grådempet, med gradvis overgang til klart.

grad-graafilter.jpg

Kjenner du deg igjen på bilder der motivet på bakken er greit eksponert, mens himmelen ble helt utbrent? Da er dette et godt hjelpemiddel. Få dempet himmelen uten å påvirke bakken noe særlig.

Så igjen: bli kjent i filtrenes morsomme verden. Det er mye moro for en nokså rimelig penge.

Endret av Manskow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...