Gå til innhold

De beste og verste katastrofefilmene - Når alt går til helvete


Dotten

Anbefalte innlegg

Det være seg gigantiske gorillaer, invaderende romvesen, morderiske bier, synkende båter eller global oppvarming på fast forward. Katastrofefilmene er en elsket affære. Publikum strømmer til for å se ødeleggelsene finne sted, men som oftest ved å finne redning i siste akt. Det være seg ved å infisere moderskipet med virus, eller svinge seg som Tarzan fra en brennende skyskraper og over til trygg grunn.

 

Irwin Allen, Roland Emmerich, Michael Bay, Ronald Neame og James Cameron er bare noen av mange regissører som har bragt oss død og ødeleggelse på en massiv front.

 

Dette er tråden for å fyre løs med dine anbefalinger og diskutere ødeleggelsene i plenum. En fortløpende liste over filmer vil selfølgelig bli lagt inn i førsteinnlegget :)

 

 

Listen, så langt:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

2012 (2009)

Armageddon (1998)

Cloverfield

Dante's Peak

Deep Impact

Doomsday (2008)

Earthquake (1974)

Godzilla

Independence Day

King Kong

Jurassic Park

Jurassic Park II

Jurassic Park III

Mars Attacks!

Outbreak

Poseidon (2006)

Signs (2002)

The Core (2003)

The Day After Tomorrow (2004)

The Happening

The Perfect Storm

The Swarm (1978)

The Poseideon Adventure

The Towering Inferno

Titanic (1997)

The Hindenburg (1975)

Twister

Volcano

War of The Worlds

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

James Cameron's Titanic (1997) er katastrofefilmen som ligger høyest på min liste over katastrofefilmer.

 

The Day After Tomorrow (2004) av Roland Emmerich er også en brukbar katastrofefilm som funker som krutt til underholdning. Desverre bommet regissøren på sin nyeste film 10,000 BC (2008).

 

Armageddon (1998) er også en anbefaling fra meg på grunn av underholdningen såklart.

Endret av Alfen92
Lenke til kommentar

Støtter Cloverfield. Forfriskende å se en monsterkatastrofe fra det perspektivet. Synes også War of The World's hadde noe positivt gående, desverre var manuset altfor svakt til å holde filmen ut. Likevel verdt en titt.

 

Kall meg kjip, men Godzilla, Armaggeddon og Independence Day til for Hollywood for å funke helt for meg.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

Listen så langt:

Independence Day

The Day After Tomorrow

Titanic

Armageddon

The Poseidon Adventure

War of The Worlds

Dante's Peak

Volcano

Deep Impact

Cloverfield

Godzilla

 

Flere forslag, men de blir litt på grensen fordi de åpenbare er tatt:

The Core

Transformers

Sunshine

I Am Legend

The Happening

Children of Me

Hard Rain

The Perfect Storm

Earthquake (1974)

Doomsday

Waterworld

Twister

Hindenburg

12 Monkeys

28 Days/Weeks Later

Outbreak

The Quiet Earth

Mars Attacks!

Signs

 

Og ikke minst, An Inconveniant Truth ^^

Lenke til kommentar

En av favorittene mine er Outbreak. Greit nok er kanskje ikke hele jorden truet, men det er vel ikke mindre katastrofefilm enn Titanic og Poseidon Adventure. Begge to er for øvrig glimrende filmer, selv om jeg (selvsagt) holder meg langt unna remaken av Poseidon Adventure. ;) Dessuten er den mer realistisk enn de fleste filmene på listen og kunne helt fint ha skjedd i virkeligheten, noe som trekker opp for min del. :)

Lenke til kommentar

Må bare nevne The Swarm (1978). Har ikke sett den på sikkert 20 år, men minnes at den var utrolig skremmende. Tør ikke e den igjen, da en IMDb rating på 3.8 nok vitner om at det blir et heller latterlig gjensyn. Men den har jo Michael Caine, så fullt så ille kan den ikke være. :wee:

 

Også en film om en svær flodbølge som rammet et hotell eller noe slik. Kan være det var en miniserie. Sikkert like lenge siden jeg så den. Får se om jeg kommer på hva den het, men ble helt betatt av den som liten. Men sikkert crappy å se som voksen den og.

Lenke til kommentar

Hva med Aracnophobia? Det er muligens en film som gir folk edderkopp-fobi, men motsatt for meg! Edderkopper er tøffe... Også var det en miniserie som gikk på tv for noen år siden: Den handlet om en svær blekksprut. Og det er vel oomtrent det eneste jeg husker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...