Gå til innhold

Forslag til endringer i bildekritikken


Anbefalte innlegg

I denne tråden tar PMnormal opp viktige problemstillinger rundt bildekritikken. For at tråden ikke sklir helt ut; oppretter jeg denne tråden der vi kan diskutere mer praktiske sider av saken.

 

Akam skal i løpet av høsten oppgradere bildekritikk opplegget sitt; så de endringene jeg foreslår må ses som midlertidige løsninger slik at vi får en bildekritikk som vi liker.

 

Jeg siter posten min i den tråden som startet sidesporet:

Jeg er enig at det må ikke være noen kunstige barrierer. Men det som kan være en ide er å gjøre et par enkle grep nå, som vi bruker inntil akam har fått det nye systemet på plass.

 

Jeg ser for meg:

1. Reglene for posting utvides/forbedres for å:

- tydeligere si hva vi forventer at poster gjør for en tråd opprettes.

- påpeke viktigheten med størrelse på bilder og forbud mot linking/hosting.

- tydelig si hvor mange bilder som aksepteres.

 

2. Det lages en mal som man bruker når man legger ut bilder i BK. Denne malen inneholder noen få felter som fylles ut, sammen med bildet. Kun noen få felter:

- Tittel

- Hva poster mener om bildet

- Hva poster ønsker å få tilbakemelding på

- Bildet (eller bildene)

 

3. Differensiere mellom bilde og bildeserie; der man i bildeserien kan godt opp til 5-6 bilder. Poster må i disse tilfellene presisere i klartekst at dette dreier seg om en bildeserie.

 

Edit: jeg ber moderatorene om å flytte kommentarene til dette utspillet over hit; hvis mulig.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sakser mitt forslag fra PMnormal sin tråd:

Hva om man deler bilder inn i to kategorier? Man har abstrakte bilder, som skal ha en dypere mening og gi assosiasjoner, som Amund_Blix skriver. Og så har man også bilder som har èn hensikt; å gjengi et bestemt motiv på best mulig måte. Altså direkte og indirekte bilder, f.eks makro. Hva med å legge inn i malen en linje der trådstarter spesifiserer hvilken type bilde han ser for seg at dette er. F.eks "Abstrakt/Tolkning: Ja/nei". Er svaret nei er det ikke noe i veien for at fotografen selv skriver litt om hva man mener er teknisk rett og galt med bildet, men er svaret ja så er jeg helt enig i at fotografen gjør best i holde munn og se hvordan andre tolker bildet.

 

I kortere trekk; Jeg foreslår å legge til et ekstra felt i malen der man spesifiserer om det innlagte bildet er et abstrakt foto man vil høre tolkninger og assosiasjoner om, evt i tillegg til tekniske forbedringer, eller om det er et direkte motivfoto åpent for teknisk kritikk. I sistnevnte fall er det ingen skade gjort om fotografen i førstepost skriver hva han mener om bildet.

 

Dette kan kanskje skrives utenfor malen også, eller under "diverse", alt ettersom. Jeg ble bare litt opphengt i dette med å fortelle om bildets budskap på forhånd.

Lenke til kommentar

I fare for å gjenta meg selv ( :wow: ) ønsker jeg først og fremst en form for kategorisering. Gjerne nybegynner og viderekommende, men gjerne også flere kategorier. Det vil bidra til høyere kvalitet for viderekommende, samtidig som terskelen for både å legge ut bilde og å kommentere blir enklere for ferskinger.

 

Som Amund nevner ville også et felt med "egen vurdering" eller lignende vært fint slik at man "tvinger" fotografen til å ta et standpunkt om sitt bilde.

Lenke til kommentar
I fare for å gjenta meg selv ( :wow: ) ønsker jeg først og fremst en form for kategorisering. Gjerne nybegynner og viderekommende, men gjerne også flere kategorier. Det vil bidra til høyere kvalitet for viderekommende, samtidig som terskelen for både å legge ut bilde og å kommentere blir enklere for ferskinger.

 

Som Amund nevner ville også et felt med "egen vurdering" eller lignende vært fint slik at man "tvinger" fotografen til å ta et standpunkt om sitt bilde.

 

 

Vet ikke om jeg liker det forslaget. Kan jo være greit å nevne at man er nybegynner, viderekommen osv når man poster bilder, men ikke å ha faste kategorier. Da syns jeg heller vi burde hatt sjangerkategorier. Ellers er jeg redd for at de med peiling kun holder seg til "sin" kategori, og kvaliteten på tilbakemaldingene i nybegynnerkategorien vil være...ehm...lav.

 

Egentlig syns jeg det er lagt opp greit sånn det er nå. Tror heller det er holdningene som må endres på.

Lenke til kommentar
Som Amund nevner ville også et felt med "egen vurdering" eller lignende vært fint slik at man "tvinger" fotografen til å ta et standpunkt om sitt bilde.

 

Øh, det der er vel stikk motsatt av hva jeg mener :) Jeg vil IKKE ha et sånn felt, det må si så fall være valgfritt om man vil skrive noe der. Problemet om man skriver noe om bildet, kan man legge føringer for hvordan folk tolker det, og det er ikke nødvendigvis heldig.

Lenke til kommentar
Øh, det der er vel stikk motsatt av hva jeg mener :) Jeg vil IKKE ha et sånn felt, det må si så fall være valgfritt om man vil skrive noe der. Problemet om man skriver noe om bildet, kan man legge føringer for hvordan folk tolker det, og det er ikke nødvendigvis heldig.
Det er jo bare å skrive at du ønsker å se hva folk mener og assosiserer om bildet før du legger frem din mening om bildet. Som nevnt i den andre tråden, synes jeg det er veldig fint å få vite hva en fotograf har tenkt om bildet sitt, men det kan godt komme etter at mange har gitt sine inntrykk. Og har ikke fotografen tenkt noe om bildet, synes jeg ikke det hører hjemme i bildekritikken ;-)
Lenke til kommentar
Hva med enkelt og greit max 2 tråder i bildekritikken pr dag?

Denne er jeg også tilhenger av. Ikke så mye for å roe ned overivrige fluefotografer, men for at man ikke bruke opp godsakene sine for fort. Man blir fort litt revet med, og vips så har man brukt opp binken av bilder som har; og så går det uker før det er noe nytt å levere.

 

Tom

Lenke til kommentar

Hvem er det som skal bestemme hvor bilder skal plasseres hvis BK blir delt opp i flere kategorier ?

Det må vel bli fotografen og han/henne vil vel synes at "mitt bilde er verdens beste".

 

Skal man ha en amatør og en profersjonell kategori,ville det bli en for usakelige og en for superfotografene,begge kategoriene ville bli kjedelige og meningsløse.Hvor den ene ville blitt noe sånt som "stilig/kult/eid",mens den andre ville blitt noe sånt som "ville flyttet fluen to millimeter til venstre".

 

Hvilken seriør amatør ville likt og måtte legge bildene sine inn i en "barnehage BK"tror dem ville gitt opp fort.

Noe som ville gjørt dette forumet til et delt forum "barnehage VS gamlehjem"

 

Ville heller har BK sån som det er i dag og heller gi alle bildeinnleggere en seriøs og taktfull tilbakemelding og heller forklart dem som legger inn "dårlige" bilder hele tiden hvordan man skal gå frem.

 

Ser ikke noen fornuftige måter og kunne dele opp BK uten at det ville gått ut over bredden i særegenskapene dette forumet har nå.

 

Hvis dette forumet skal overleve sån som der er/har vært må man tenke i nye baner.

 

Har en liten ide

I stede for og være negativ til nybegynnere som ikke er flinke til å komponere bilder,hva med og hjelpe dem.

 

Hva med og starte med en bilde/komponerings/kunnskapstudie inni i BK/fotografering som har et nytt tema hver uke hvor alle kan delta.

 

tenkte meg noe sånt som dette: denne uken så skal vi ta bilder av rennende vann,med en veiledning på hvordan man tar bildet med best resultat,kanskje med et par tråder så man kan stille spørsmål og få svar og en som man kan legge inn resultatet.

 

Da kan de erfarne brilljere med sine kunskaper på et høyere nivå,og amatørene som vil lære seg den "rette" måten og ta et bilde på,faktisk bli lært opp.

Tror begge "leirene" ville hatt glede av det.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Kanskje stoppe muligheten for å opprette nye tråder til andre er "ferdigbehandlet", og en begrensning på hvor raskt en på ny kan poste nye emner, for å unngå at andre ikke slipper til..

Knallide!

 

En boks du huker av når du er "ferdig" med gjeldende tråd. Max antall aktive/gjeldende tråder kan være satt til eksempelvis 5.

Lenke til kommentar

Disse forslagene dere kommer med nå passer nok bedre på den nye bildekritikken som kommer. Her diskuterer hva vi kan gjøre med dagens system. Dvs. endringer i retningslinjene, bedre tekst på kunngjøringene o.l. Tror ikke Akam har ressurser til å gjøre noen særlig større grep her og nå.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg håper dere tilgir meg en kommentar uten å ha lest annet enn førstepost. Det eneste jeg har lyst til å si er at nå er jeg jammen kvalm. Det begynner på en måte å bli nok. Vi skal visst ha regler og skjulte regler for alt. Jeg har mest lyst til å åpne kjeften og skrike ut noe.. kanskje bare et enkelt skrik. Ja.. og ta bilde av det selvfølgelig. Men jeg har ikke lyst å legge det ut, altså bildet. Jeg har absolutt ikke noe behov for å høre hva andre mener om noe som helst akkurat nå. Jeg er lei. Jeg er så lei at jeg rett og slett ikke kan beskrive det.

Ikke misforstå meg nå. Jeg er ikke lei av dere. Ikke lei av manglende kommentarer i bildekritikken, eller sånne egoistiske ting. Jeg er heller ikke lei av mrOlsens fluebilder eller PMnormals kritikk i tråder som ikke angår meg. Jeg tror egentlig ikke jeg er lei av noenting akkurat her inne, men mer bare litt sånn generelt lei. Om man kan si det sånn. Kan det være at man rett og slett er blitt litt sliten?

 

Men nok om det. Dette er nok det mest meningsløse innlegget jeg har skrevet. Og nå tar jeg meg en pause.

Lenke til kommentar

Inngangsterskel til BK

Jeg har ikke særlig lyst på et kritikkforum med for mange regler. Inngangsterskelen bør være så lav som mulig, mener jeg. Regler av typen “må gi minst x tilbakemeldinger” eller maksimum 2 tråder per dag, blir fort vanskelig å håndheve av oss selv uten utøvende moderering, og vil sannsynligvis kun føre til krangling og dårlig stemning. Er “me too” en gyldig tilbakemelding? Er “Dette er en tilbakemelding, nå mangler jeg kun 2 for å poste igjen” det?

 

Jeg har også i perioder irritert meg over alle mindre gode bildene her inne, men jeg har ikke hatt noe problem med å bla forbi dem. Hvis noen spammer oss med søppel, finnes det allerede en “ignore user” funksjon og en Rapporter-knapp.

 

Jeg leser at det er en deling av meningene mellom de som vil slippe å se alle “se hva jeg klarte på vei hjem fra JapanPhoto med mitt nye kompaktkamera” og de som mener “alle bidrag er verdifulle bidrag”. Jeg er definitivt i den siste kategorien. Noen ganger tenker man at "dette er da virkelig ikke nyttig for meg", men husk at det kan likefullt være nyttig for den som poster. Jeg har sett flere eksempler på at et bilde ser håpløst ut ved første inntrykk, men etter litt diskusjon og redigeringstips er blitt meningsfulle likevel. Jeg ser på dette stedet som en mulighet for alle til å utvikle seg, ikke bare for dem som allerede er gode fra før.

 

Deling av BK? (som uansett må vente til Styret har gjort ferdig sine endringer)

Med en deling av BK får vi en elite av gode fotografer skilt fra den store bermen av nybegynnere. Elite-delen blir et utstillingsvindu for overklassen hvor man klapper hverandre på ryggen med "flott stykke arbeid, kompis", og ingen egentlig tør å si sin mening av frykt for å eksponere sin uvitenhet og bli degradert. Den lavere delen vil sikkert bli hyggelig, men kanskje ikke så veldig inspirerende.

 

Husk at dette er bildeKRITIKK, ikke et fotogalleri for utøvende kunstnere. Med det mener jeg at det er like irriterende å få servert en rekke perfekte bilder. Posteren er egentlig ikke ute etter kritikk, men bare ønsker å vise hvor flink han/hun er. I det siste er det blitt bedre, men for ikke lenge siden risikerte man munnhuggeri om man forsøkte å kritisere dette “perfekte”. Imidlertid er også disse trådene mulig å bare gå forbi om man ikke vil kommentere.

 

Hall of Fame?

Jeg har et annet forslag (som også må vente på Styret). På Foto.no er det en “jeg anbefaler”-funksjon. Mitt forslag er en “Dette bildet er et lysende eksempel til etterfølgelse, og er så godt at jeg anbefaler det en plass i Akam sitt permanente galleri”-knapp, et galleri som er kategoridelt og ikke belaster brukernes konti. Det bør henge høyt, kanskje 20 (anonyme?) klikk må til? Det er en risiko for kameraderi ned dette også selvsagt.

 

Akams fotoskole? (tidligere benevnt Campus Photographica Akam)

Jeg liker forslaget om periodiske “leksjoner”. Vi har jo allerede en lignende øvelse gående i Tomsi sine utfordringer, men resultatkritikk er ikke veldig utviklet i den delen av forum. Det må selvsagt administreres av oss brukere selv, men vi er jo veldig flinke til å administrere forumkonkurransen, så jeg tror det går om vi tar det litt på rundgang. Kanskje noen foreleser litt først med henvisninger til nettbasert (frivillig) pensum, og så øver man og legger frem resultatet for diskusjon. Jeg har god lyst til å be Mr.Olsen ta det første tema Macrofotografering av insekter…

 

- Rams

 

PS: Jeg vet jeg skriver lange poster, men etter 3 år i nær taushet har jeg mye på hjertet…:)

Lenke til kommentar
Jeg ser på dette stedet som en mulighet for alle til å utvikle seg, ikke bare for dem som allerede er gode fra før.

En fin ting - men.. langt(!) fra alle her har noen som helst ambisjoner eller evne til å plassere seg på riktig hylle.

 

Ellers må jeg si at du trekker frem et godt poeng på hvor vi kan havne når vi har gått lina ut til den andre enden av problemet. Det er heller ikke et godt alternativ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...