Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

feilsendt vare fra nettbutikk


Holmez

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Egentlig en interessant problemstilling! Samme problemstilling som om man blir utsatt for "negativt salg" og får tilsendt noe man ikke har bestilt.

 

Det er vel en selvfølge at den som har feilsendt varen må betale returporto. Men må mottakeren sørge for at den blir sendt? I noen tilfeller vil det kunne medføre mye ekstraarbeid. For Olga på 85 kan det være en omfattende prosess å få kommet seg på postkontoret. Andre må kanskje ta seg fri fra jobb en stund for å rekke postkontoret med mindre man er så heldig å ha post-i-butikk. Kanskje må man bruke buss for å komme seg til postkontoret, slik at mye av dagen går med til dette.

Lenke til kommentar
Egentlig en interessant problemstilling! Samme problemstilling som om man blir utsatt for "negativt salg" og får tilsendt noe man ikke har bestilt.

 

Det er vel en selvfølge at den som har feilsendt varen må betale returporto. Men må mottakeren sørge for at den blir sendt? I noen tilfeller vil det kunne medføre mye ekstraarbeid. For Olga på 85 kan det være en omfattende prosess å få kommet seg på postkontoret. Andre må kanskje ta seg fri fra jobb en stund for å rekke postkontoret med mindre man er så heldig å ha post-i-butikk. Kanskje må man bruke buss for å komme seg til postkontoret, slik at mye av dagen går med til dette.

 

Jeg er i tvil om hvorvidt man har plikt til å gjøre noe aktivt for å returnere tingen. Mitt poeng fra den første posten min kan illustreres med min egen situasjon dersom dette skjer:

 

Postkontoret er ca 10 minutter unna. Det er normalt ca. 10 minutter kø, og jeg vil tro det tar et par minutter å bli ekspedert. Altså bruker jeg ca 30 minutter på reise tur/retur og selve forsendelsen. Så kommer i tillegg noen minutter til å pakke in gjenstanden og litt hassle med selgeren som har tråkket i salaten. La oss si at det hele tar 40 minutter, for å være litt snille. For mange vil det naturligvis ta mye lenger tid.

 

Hvorfor skal mottageren av uriktig vare vederlagsfritt ha plikt til å utføre dette arbeidet og bruke 40 minutter av livet sitt på å reparere SELGERS feil? Med mindre noen kan påvise hjemmel for noe annet, mener jeg at selger må ta kostnaden ved å sende noen som kan hente gjenstanden på døren - uavhengig av hva dette koster. Hvis selger ikke finner dette regningssvarende, må han la mottager beholde tingen.

Lenke til kommentar
Egentlig en interessant problemstilling! Samme problemstilling som om man blir utsatt for "negativt salg" og får tilsendt noe man ikke har bestilt.

Egentlig ikke. Her er noe sendt ved en feil, og man nakter å gi det fra seg. Ved negativt salg er det sendt med vite og vilje, og man vil ofte gjerne bare bli kvitt skrapet. I det første tilfellet gjør mottaker noe ulovlig, i det siste er det avsender.

 

Det er vel en selvfølge at den som har feilsendt varen må betale returporto. Men må mottakeren sørge for at den blir sendt? I noen tilfeller vil det kunne medføre mye ekstraarbeid. For Olga på 85 kan det være en omfattende prosess å få kommet seg på postkontoret. Andre må kanskje ta seg fri fra jobb en stund for å rekke postkontoret med mindre man er så heldig å ha post-i-butikk. Kanskje må man bruke buss for å komme seg til postkontoret, slik at mye av dagen går med til dette.

Det er ikke verre enn at avsender sørger for at en dør-til-dør postmann kommer og henter tingen. Hvis den er så liten at den får plass i en vanlig postkasse, vil jeg nok tro det som regel er tilstrekkelig å sørge for en frankert returkonvolutt.

Lenke til kommentar
Egentlig ikke. Her er noe sendt ved en feil, og man nakter å gi det fra seg. Ved negativt salg er det sendt med vite og vilje, og man vil ofte gjerne bare bli kvitt skrapet. I det første tilfellet gjør mottaker noe ulovlig, i det siste er det avsender.

I denne tråden er det vel slik at mottakeren nekter å gi det fra seg, jeg var nok litt rask når jeg svarte. Men på generell basis ser ikke jeg forskjellen på om jeg helt uventet mottar en feilsendt sending, eller om jeg mottar en vare etter at jeg har sagt "nei takk" til en telefonselger.

 

Det er ikke verre enn at avsender sørger for at en dør-til-dør postmann kommer og henter tingen. Hvis den er så liten at den får plass i en vanlig postkasse, vil jeg nok tro det som regel er tilstrekkelig å sørge for en frankert returkonvolutt.

Den løsningen tenkte jeg faktisk ikke på ;) Problemstillingen jeg tenkte på er hvor mye av min (fri)tid det kan forventes og forlanges at jeg skal bruke på å få returnert en vare jeg feilaktig har fått tilsendt. Men så lenge avsender sørger for at varen blir hentet er det jo ikke noe problem :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...