Gå til innhold

Ingen som driver med overklokking lenger?


Anbefalte innlegg

Det går mot vår og sommer med utepils og lettkledde blomster, men har alle gitt opp overklokkingen helt? Eller har man rømt fra hw.no til andre fora. Finnes knapt noen resultater og tråder om dette her. Mye ros til de få som har laget noen tråder i det siste, men dere andre; hva skjer?

 

Er nesten bare hjelpetråder igjen her, hvordan klokke ditt og datt 10 mhz over stock. Greit vi trenger disse også, men da burde vi hatt en egen sub-kat for de som visste hva de drev med og ville dele.

 

hwbot slo tydelighvis aldri an blant norke overklokkere av en eller annen grunn, og ser det skrives flere visdomsord på xs enn her av normenn. Greit nok det også, der er det mye mer kompetanse enn det som kommer frem her. Men jeg vet vi kan vi også.

 

Skulle ønske hw.no inviterte noen overklokkere inn i redaksjonen, så vi fikk flere tester med overklokkede prudukter, ikke alt på LN2, men litt mer enn stock i allefall.

 

Håper det er fler enn jeg som tenker slikt, for snart gir jeg opp oc på hw.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig at det er for lite med ordentlig overklokking, både i forumet og på hw.no. Etter overklokking.no ble slått sammen med hardware.no har overklokkingsdelen aldri blitt det samme. Det er lite fokus på akkurat den delen. Ser gjerne at overklokking.no kommer tilbake, enten som en del av hw-nettverket, eller som et frivillig prosjekt fra entusiaster og kompetanshungrie personer.

 

PS: Overklokking.no-skjorten er fortsatt like god :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du har et veldig godt poeng hifiking, overklokkingsmiljøet her på forumet har dødd ut en god del, mange av overklokkingsunderforaene er riktignok veldig aktive, men som regel er det kun tråd etter tråd med hvordan en skal overklokke (de trådene er også nødvendige, og jeg har ikke noe imot de). Men det som vi trenger er et forum/underforum der vi som har en god del kunnskap kan utveksle kunnskapen vi sitter inne med, for det er mange her på forumet som sitter på mye god kunnskap når det kommer til overklokking. Vi har selvfølgelig et underforum her nå, som selvfølgelig kan brukes, men jeg tror vi kunne trengt en tråd der en ikke spurte etter hjelp om hvordan en overklokket, men et sted der en spør om tips og triks, og utveksler den kunnskapen jeg vet veldig mange her har. Altså at vi beholder dette underforaet der en spør om hvordan en overklokker, og en har et nytt underfora der "vi" (med fare for og høre veldig ekskluderende ut) som har mye kunnskap om hardware, om overklokking og lignende kan utveksle denne kunnskapen.

 

Jeg håper ikke overklokkere forlater dette forumet for til fordel for all den kunnskapen en finner på feks. XS og VR-zone, vi kommer kanskje aldri opp mot all den kunnskapen en finner der. Men noen ganger så er det bra og få det forklart på norsk, det er ofte langt lettere enn og få det forklart i en forumtråd med masse dårlig engelsk.

 

Det er ihvertfall mine ord om denne saken :)

 

(til alle der som føler dere tråkket på, og ekskludert på grunn denne posten/ideen på grunn av at dere ikke har så mye kunnskap om overklokking. Det er ikke meningen, vi har alle begynt det stedet dere er :) )

 

EDIT: leif

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Det er liksom gått litt ut på dato.

 

I gamle dager var det så mye å hente vet du. Kjøpe seg billig celeron og klokke den så fikk du like mye guff som en pentium 3.

 

Nå er det ikke så mye å hente. Alt er blitt så billig. Så er det plutselig blitt så viktig med så jævlig mye cache. Nesten så det betyr mer en selve frekvensen.

 

Jeg får si som Abraham Simpson:

I used to be with "it".

But then they changed what "it" was.

Now, what I'm with isn't "it", and what's "it" seems weird and scary to me. It'll happen to you too.

Lenke til kommentar

Ut på dato? Overklokking? lol!

 

Om noe så er med dagens CPUer spesiellt mye å hente ved overklokking. Da tenker jeg spesieltl på C2D arkitekuren. Nehalem også regner jeg med kommer til å være veldig klokkevillig.

 

Jeg regner det nesten som en synd å IKKE overklokke en C2D. Jeg mener, selv med en stock kjøler så kan du jo lett hente ut en tredjedel mer ytelse om ikke mer, og med litt ekstra hjelp i form av et godt hovedkort og litt skikkelig kjøling så kan du jo trekke det enda lengre. Jeg kjører selv min Q6600 (2,4Ghz) på 4,275Ghz. Det er intet mindre enn en økning på 78%(!) i ytelse (og jeg kunne gått enda høyere om det ikek var for at hovedkortet mitt stopper meg, jeg "må" benytte Nvidia chipset pga. jeg kjører SLI).

 

Så nei, jeg ser absolutt ingen grunn til at overklokking er død. Tvert om. Selvfølgelig er det lett å være fornøyd med en 3Ghsz stock CPU da det tross alt gir mye ytelse for relativt lite penger, men personlig kan jeg aldri få nok at ekstra datakraft.

 

Men ellers er jeg enig med OP. Det er synd at HW nettverket mer eller mindre har mistet sitt tidligere veldig aktive overklokking og casemodding miljø. Det har nok med at overklokking.no ble integrert og dermed totalt mistet sitt fokus. Jeg tror at mange andre - som meg - har gått over til andre forum og miljøer som fremdeles er veldig aktive. Personlig holder jeg mye til på extremesystems sine forum, da det inneholder noen av verdens fremste eksperter på slike ting sammen med mange andre generelle entusiaster som meg. Synd at hw.no ikke tok denne "kundegruppen" (ja, for deter jo oss de faktisk tjener penger på via reklame) seriøst nok til å holde fast ved dem.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

He he, tror nok saken er at siden C2D serien er så utrolig lett å overklokke så er det ikke så veldig mye som skjer annet enn at de fleste skrur opp fsb et par hakk og vips så er cpu overklokket uten problemer.

 

Selvsagt konkurransemiljøet er jo ikke ekisterende akkurat nå, men det har vel en stor sammenheng med at de store gutta er inne på sider som er mye mer aktive enn "noob" forumet her på hw.no , som sagt så har dette forsvunnet etter at overklokking ble nedlagt.

Lenke til kommentar

Har hw.no leverandørnettverket oppe fortsatt? Kunne de fått inn produkter til testing, men har ingen vilje/mennesker til å teste de? Har de ikke akkurat kjøpt nytt PSU testutstyr? Dette må jo være mennesker med samme interesse som oss. Men det trekker kanskje ikke nok mennesker til annonsene, det er vel pr klikk og ikke pr kjøp hw.no får penger.

 

Det er jo i allefall en her på forumet med ekstremt gode kontakter til nvidia.

 

Litt OT: Hvorfor har ikke hw.no 3x 9800GTX inne til testing med problemsøking og drivertesting? En sånn sak med kontinuerlige oppdateringer og diskusjoner på forumet hadde vært noe :- )

Lenke til kommentar

Kan selvfølgelig bare snakke for meg selv (selv om jeg vil anta dette gjelder for flere);

 

1. Det har blitt lengre og lengre mellom gullkornene i trådene på hw.no

2. Tråder glir ofte ut i off-topic, eller skifter tema underveis.

3. Intensiv og unødvenig quoting.

4. Mange innlegg bærer preg av å kun være postet for å øke post-count.

 

Moderatorer burde, etter mitt skjønn, slå langt hardere ned på innlegg som etter min mening kun egner seg til å forsøple en tråd. Eventuelt gi trådstarter moderatorrettigheter i egen tråd?

 

Vargtass.

Lenke til kommentar

hvorfor ikke begynne med seg selv når sier at det ikke er klokking her..? hvor mange av dere har laget tråder med overklokking i det hele tatt?

 

jeg prøver å legge ut resultatene mine her når jeg har fått til noe, selv om jeg begynner å bli vant til laber respons.

 

XS er stedet å være, enkelt og greit..!

Lenke til kommentar
hvorfor ikke begynne med seg selv når sier at det ikke er klokking her..? hvor mange av dere har laget tråder med overklokking i det hele tatt?

Joda.. Vi har da forsøkt flere av oss.

jeg prøver å legge ut resultatene mine her når jeg har fått til noe, selv om jeg begynner å bli vant til laber respons.

Da kan du tenke deg responsen for oss som ikke overklokker på nitro...

 

XS er stedet å være, enkelt og greit..!

Enig der..

Lenke til kommentar

Jeg setter pris på dine oc tråder dp, du er en av de få som har gjort noe i det siste :- )

 

Jeg skulle gjerne ha lagt ut mer oc tråder, men forrige gang jeg klarte noe (for meg) stort, måtte jeg bruke flere uker på å bevise at det ikke var juks. Mistet litt motivasjonen da, men det hadde ingenting med noen her på forumet å gjøre. På den andre siden er det labert med ny hw her i gården, ting er fryktelig dyrt om man skal være med å få gode resultater. Uten en qx er 3dm nesten nyttesløst, og det gjelder vel nesten cpu bench også. De som har fast jobb eller blir sponset har jo en liten fordel, selv om det da også må ofres en del.

 

Jeg har byttet et 680i mot et 790i, så håper det blir noen nye resultater snart fra min side. Skal prøve å ta masse bilder og lage en interesant tråd, håper også fler gjør som dp og lager tråder med resultater som kommer av mye innsats. Selv om det skjer på middels hw blir trådene gode om man har lagt litt arbeid i benchinga og viser det.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg Hifiking. Tror nok det er mange som overklokker, det kommer jo godt frem på forskjellige gatherings. Men det er nok ikke alt som blir delt her. Skal innrømme at jeg synder litt selv, gidder ikke poste med mindre det er skikkelige resultater. Mulig det er mange andre som tenker det samme.

 

Kanskje vi kunne fått noe av den samme tradisjonen som på XS med at folk lager egne tråder for resultater de har oppnådd, bortsett fra at kravene for resultater ikke skulle være så høye slik som de er på xs.

 

At det redaksjonelle innholdet på hw.no er en skandale er det vel liten tvil om, men det skal ikke hindre oss på forumet å holde god kvalitet. Den lave aktiviteten i overklokkingsdelen av forumet er egentlig ingen andre enn vår egen feil.

Endret av Det Dvergiske Kaffebord
Lenke til kommentar

Ja, er vell egentlig liten tvil om at det ikke blir mer morro enn man lager selv. Men om en bare begynner å prøve og passe på å legge ut resultater, selv om de kansje ikke alltid er like imponerende, så kansje kan vi snu denne trenden.

 

Jeg syns forresten tråden "overklokkingsdatabase for firekjerner" er ganske bra, og noe som motiverer til overklokking. Kansje vi burde få i gang noen flere slike tråder, gjerne med høyest mulig FSB, høyest mulig overklokkingsdatabase for dual-core osv. Jeg tror det er viktig at slike tråder holdes ved like, med oppdaterte førsteposter.

Lenke til kommentar

Det var et godt poeng sindre, sånne poster skaper litt konkurransestemning og hvis man sier hvordan man får det til så kan man lære og slå sine egne rekorder.

 

Noen forslag til tråder, om de ikke allerede finnes. Fortsetter på dine forslag sindre.

 

Høyest mulig FSB, cpuz eller SP1M?

 

RAM mhz, cpuz eller SP1M?

 

Hardwaremods med bilder, database. Lett å finne frem i, førstepost med linker til aktuelle post. Merke, modell, deler og bilde burde være i hver post. Navn på del står som link i førstepost. Om dette er noe flere ville trenge skal jeg lage denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...