Gå til innhold

Her er Intels Atom-prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pussig nok lurer jeg på hva Apple kan finne på med dette hvis de får klørne i den. Vurderer å skaffe meg annengenerasjons-iPhone når den kommer, dersom den har nok snacks (ekstrem batterilevetid!).

 

Noen som tør spekulere i resultatet av effektgjerrig prosessor og oled skjerm?

Endret av MMM
Lenke til kommentar

Litt teit å prise Z500 og Z510 med samme pris, selv om Z510 bruker mer strøm, så har den jo 300Mhz mer power...2w er jo uansett latterlig lite! Selv om 0,65w er SINNSYKT lite. Vil disse bli brukt i feks Windows Mobile'z\PDA og silke ting? Hadde jo vært heftig med en TyTN II med 1,8GHz :)

Lenke til kommentar
Jeg er veldig spent på ytelsen til disse jeg da :hmm:

Jeg har lest litt rundt og inntrykket er at det forventes en ytelse på ca 1/3 - 1/2 av det likt klokkede enkelkjerne Celeron, basert på Core 2 klarer. Det høres kanskje lite ut, men er ikke noe å kimse av når effektforbruket samtidig er redusert til 1/20 - 1/100 av disse Celeronene klarer. Håndholdte enheter og mobiltelefoner vil yte veldig mye bedre med disse enn med dagens prosessorer.

 

Imponerende størrelse. Her satt sammen med et bilde av norske mynter i riktig skala i forhold til hverandre:

post-3851-1202289098_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Skulle likt å sett denne prosessoren med integrert RAM på brikken. Det er sikkert mye ytelse som går tapt pga CPU-RAM forsinkelse med et slikt in-order design. Med stacking av CMOS brikker og så lavt effektforbruk bør det fungere helt greit å stable 1GB RAM på samme brikken noe som er mer enn nok for mange håndholdte enheter.

Lenke til kommentar
AJ: legg til en 4GB flashbrikke så blir det nok en knall SoC :)

Nja den flash kapasiteten kan godt være på egen brikke. Forsinkelse til lagringsmedium er uansett ikke noe problem når en først er over på flash. Derfor tror jeg ikke ytelsesgevinsten ville kunne forsvare reduksjonen i yield.

 

Lav CPU-RAM forsinkelse er det imidlertid mye å hente på her siden det ikke er Out-of-order design, lite med cache og sikkert konservativ prefetching for å spare strøm. De modellene med hyperthreading bør imidlertid ha en markant ytelsesfordel. Hyperthreading får mye større potensiale siden det er så få og konservative teknikker for å gjemme forsinkelse til RAM.

Lenke til kommentar

Chipsettet har 3D, lyd og videoakselerasjon. Eller er det alt for stort til å bruke i enheter som iPod/iPhone. Blir mer ultraportable laptoper.

 

Anandtech.com har en bra artikkel. Litt teknisk innimellom med man kan skomme over...

 

Intel Tolapai er mer SoC-aktig, den har lavere ytelse, men er mer ment som en konkurrent til ARM.

Lenke til kommentar

Vis Via klarer å lage en ulv version av Isaiah så burde de vel vere på det efektforbruket via har jo eden ulv på 1Ghz med tdp på 3.5 watt og en 500mhz med 1 watt tdp.

De har jo lovt at Isaiah skal ha tilsvarende effekt som den gamle generationen.

Men det holder jo ikke at bare prossesoren har lavt effektforbruk det rundt må jo også følge med å der tror jeg via har mye å gå på kontra Intel.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...