Gå til innhold

Beste pressefoto 2007


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd att en bild som vem som helst som var på plats hade kunnat ta vann Årets Bild. I stort sätt alla andra bilder som var nominerade var bättre bilder tycker jag.

 

Naturligtvis en mycket viktig och betydelsefull bild, men det hade varit fint med lite teknisk och bildkonstnärlighet i värderingen.

 

//LD

Lenke til kommentar

Synes vinnerbildet var bra jeg, selv om jeg synes en del av de andre klassevinnerne var bedre, rent fotografisk. Pulitzer-prisen har for øvrig tidligere blitt vunnet av ikke-proffe fotografer (type mannen i gate) flere ganger fordi vedkommende var på rette sted til rett tid, så dette er egentlig helt uproblematisk synes jeg.

 

Forresten er det ikke mindre enn to av mine gamle Studvest-buddies som har vunnet hver sin klasse! Akam og undertegnede gratulerer!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
vedkommende var på rette sted til rett tid

 

Når dette er det viktigste kriteriet for å vinne en yrkesfaglig pris blir det litt dumt i mine øyne...

 

Ved nærmerere ettertanke er dette kanskje ikke en yrkesfaglig pris, men heller en "blinkskudd" greie; og da er jo vinnerblidet greit nok.

Lenke til kommentar

Vinnerbildet er i tillegg til å være et viktig bilde, og det er vel nettopp det et vinnerbilde i denne kategorien må være, også et godt bilde. Det har fanget stemningen, og det har i seg alt vi senere har fått vite om det som skjedde i parken. Det er rett og slett et blinkskudd, og i tillegg mener jeg at dette bildet ikke kunne vært tatt av hvem som helst. Det er tatt av en med øye for situasjonen.

 

Eitp

Lenke til kommentar

Har jeg ved en feiltakelse logget inn på forumet til db.no? Politisk korrekthet eller ikke er da ikke noe kriterie for om det er et godt pressefoto eller ikke? Det er forresten en grunn til at noe er "politisk korrekt", nemlig at det tar vare på moralske og etiske verdier som samfunnet holder høyt.

 

Pressefoto er forresten ingen teknisk disiplin, som debattens eneste x-pressefotograf skriver her. Det er kunsten å være på rett sted til rett tid, og formidle hendelsen videre på en effektiv måte. Reportasjefoto er en mer kunstnerisk genre, men kåringen av årets reportasjefoto internasjonalt for en tid tilbake fikk jo også kritikk her på bruket for å være for kunstnerisk.

 

Akk ja, hva skal en stakkars bladfyk forholde seg til i disse dager. Jeg er glad min jobb er å uttrykke meg skriftlig om kjedelige ting som juss, helse og slikt. Det er i alle fall ingen som krever noen kunstnerisk høyverdighet fra meg, ei heller ingen litterære dyder av spesielle kvaliteter.

Lenke til kommentar
Vinnerbildet er RÆVA og det er min og mange andres mening. Er dritlei hele ALI og maset om å male sin egen kake. Denne kåringen er en skam og er så "politisk" korrekt som å gi Nobels Fredspris til en jøde og palestiner samtidig. Jeg spyr av hele saken...

 

Jeg kunne ikke vært mer enig.

Lenke til kommentar

Jeg synes Ali-bildet er en meget verdig vinner. Bildet vant i kategorien for pressebilder, slike bilder trenger ikke nødvendigvis være spesielt kunstneriske eller gode fototeknisk. Bildet gjør akkurat det som det skal - det forteller en historie. Ikke bare forteller bildet en historie, det forteller utrolig mye om hver enkelt persons sinnstemning i parken denne dagen.

 

Jeg synes det er veldig rart at folk ikke klarer å se at dette er et ekstremt godt pressebilde. Det er ikke et kunstverk, men det er det heller ikke ment å være, og har heller aldri fått noen pris for å være.

Lenke til kommentar

Det verste er nok ikke at det ikke er veggmateriale, det verste er jo at en afrikaner er så frekk at han forsøker å få hjelp av ambulansen. Det er åpenbart mer enn enkelte har empati til å forstå. Det blir plutselig "omvendt rasisme" når media viser sympati for en stakkar som nesten møter sin skaper under en liten tur i parken. Alle må jo forstå at han forsøkte å bli drept for å gi kjæresten sin oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det verste er nok ikke at det ikke er veggmateriale, det verste er jo at en afrikaner ...

 

Det var da fælt til piping... (jeg velger her og glatt overse hentydningen om rasistisk motivert motstand mot vinnerbildet)

 

Still deg selv et spørsmål;

Hadde dette bildet vunnet dersom denne saken ikke hadde fått den grad av mediaomtale som den faktisk fikk ?

Dersom ikke, er det da ikke mediaomtalen i seg selv som vinner er pris og ikke egenskapene til bildet?

 

"Beste pressefoto" blir da isteden en pris til årets mediasak og har derfor svært lite med foto (både kunstnerisk og fagtekninsk) å gjøre i det hele tatt.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Det verste er nok ikke at det ikke er veggmateriale, det verste er jo at en afrikaner ...

 

Det var da fælt til piping... (jeg velger her og glatt overse hentydningen om rasistisk motivert motstand mot vinnerbildet)

 

Still deg selv et spørsmål;

Hadde dette bildet vunnet dersom denne saken ikke hadde fått den grad av mediaomtale som den faktisk fikk ?

Dersom ikke, er det da ikke mediaomtalen i seg selv som vinner er pris og ikke egenskapene til bildet?

 

 

 

Det er jo å snu alt på hodet! Grunnen til at saken har fått mye medieomtale er jo nettopp fordi dette bildet finnes. Det er bildet og videoen som har gjort at saken har fått oppmerksomhet. Spørsmålet du heller bør stille er: Hadde denne saken fått medieomtale hvis ikke dokumentasjonen hadde foreligget? Neppe.

 

Mele sin egen kake? Lei av saken? Hva i alle verdens dager har dette med denne diskusjonen å gjøre? Nei, det finnes andre fora for slike usaklige argumenter. Her er det bildet som diskuteres, og en kan være enig eller uenig i dets verdi som årets pressebilde.

 

Jeg ser at også foto.no's redaktør stiller spørsmål ved bildets vinnerverdighet. Latterlig. Jeg er så lei av oppkonstruerte emo-bilder og "se-så-flink-jeg-har-vært-til-å-finne-en-original-vinkel"-bilder at jeg spyr. Dette er et bilde som formidler noe!

 

Eitp

Endret av eitp
Lenke til kommentar

Det bilde hadde aldri vunnet om det ikke var for sakens oppblåsing i media.... Og det var ei det bildets skyld at saken ble så oppblåst som den var...

 

Å se en ligge på bakken etter å ha fått seg en på tryne, kan man ta bilder av hver eneste helg i hovedgatene i diverse storbyer... Dog ser jeg aldri det store pressoppslaget når slike bilder blir tatt...

 

Hva er det som er så fotografisk bra med det bilde? Kan noen fortelle meg det? Hvilken historie forteller bildet?

 

Rent fotografisk hadde hverfall ikke jeg lagt det på flicker kontoen min om jeg hadde tatt det, for selv med gratis lagring hadde ikke det fått opptatt en kilobyte i mitt bildegalleri.

Lenke til kommentar
Det bilde hadde aldri vunnet om det ikke var for sakens oppblåsing i media.... Og det var ei det bildets skyld at saken ble så oppblåst som den var...

Saken ble blåst opp fordi noen ambulanse sjåfører ikke gjorde jobben sin, men lot sine fordommer og dårlige holdninger gå fremfor å høre på vitnene og bruke sunn fornuft.

 

Å se en ligge på bakken etter å ha fått seg en på tryne, kan man ta bilder av hver eneste helg i hovedgatene i diverse storbyer... Dog ser jeg aldri det store pressoppslaget når slike bilder blir tatt...

Men det er vel kanskje fordi hvite fulle menn som selv har startet krangelen faktisk kommer på sjukehus ...

 

Hva er det som er så fotografisk bra med det bilde? Kan noen fortelle meg det? Hvilken historie forteller bildet?

 

Rent fotografisk hadde hverfall ikke jeg lagt det på flicker kontoen min om jeg hadde tatt det, for selv med gratis lagring hadde ikke det fått opptatt en kilobyte i mitt bildegalleri.

Det er ikke et kunstnerisk bilde - det er et dokumentar-bilde som gir et godt bilde av situasjonen der og da.

 

Tom

Lenke til kommentar

Hver sin smak...

Bildet er etter min ræva...

 

Dessuten startet Ali krangelen selv, og ble nektet ambulanse på bakgrunn av sin egen oppførsel og ikke på grunn av hudfarge.... Men takket være enkeltpersoner klarte de å gjøre denne saken til en rasediskusjon...

Noe den i utgangspunktet aldri skulle vært.

Lenke til kommentar

Du er klar over at etter et såpass hardt slag mot hodet, så kan man komme i en ekstrem sinnstilstand? Han ble nektet ambulanse fordi ambulansearbeiderne mente han var beruset, selv om det er barneskole-kunnskap at harde slag mot hodet kan utløse slike tilstander, enten offeret vil det eller ei. Uansett om Ali hadde slått til ambulansearbeiderne, så skulle han fortsatt ha fått hjelp, og det er DET som er poenget her.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...