Gå til innhold

Xbox 360 defekt etter 2 år, må betale reperasjon selv!


Anbefalte innlegg

Ringte Microsoft kundeservice for å sende inn min defekte Xbox 360, slik som jeg også gjorde for et halvt år siden. Min andre 360 er nå død og den fikk feilmelding E 74 + 1/4 av "the red ring". Microsoft sier plutselig på telefonen at det er jeg som må betale reperasjonen, siden jeg kjøpte min Xbox 360 for over to år siden. Jeg trodde det var lengre garanti fra Microsoft på 360en? Stemmer det at det er jeg som må stå for regningen?

 

Heldigvis er det 5 års reklamasjonsrett her i Norge, men er det virkelig så lett å marsjere til Elkjøp og slenge forbrukerkjøpsloven i trynet på de? Og da skal de enten stå for reperasjonen eller gi meg en ny boks? Eller kan Elkjøp nekte alt og si at det er jeg som må betale reperasjonen?

 

Kommer til å eksplodere hvis det ender opp med at jeg må kjøpe ny 360!

 

Link til spillmagasinet ang. rettigheter ved ødelagt Xbox 360

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ringte Microsoft kundeservice for å sende inn min defekte Xbox 360, slik som jeg også gjorde for et halvt år siden. Min andre 360 er nå død og den fikk feilmelding E 74 + 1/4 av "the red ring". Microsoft sier plutselig på telefonen at det er jeg som må betale reperasjonen, siden jeg kjøpte min Xbox 360 for over to år siden. Jeg trodde det var lengre garanti fra Microsoft på 360en? Stemmer det at det er jeg som må stå for regningen?

 

Heldigvis er det 5 års reklamasjonsrett her i Norge, men er det virkelig så lett å marsjere til Elkjøp og slenge forbrukerkjøpsloven i trynet på de? Og da skal de enten stå for reperasjonen eller gi meg en ny boks? Eller kan Elkjøp nekte alt og si at det er jeg som må betale reperasjonen?

 

Kommer til å eksplodere hvis det ender opp med at jeg må kjøpe ny 360!

 

Link til spillmagasinet ang. rettigheter ved ødelagt Xbox 360

 

Du må IKKE betale selv eller kjøpe ny. Det er bare å kontakte den du kjøpte den hos, de plikter å følge norsk lov som sier 5 års reklamasjonsrett på produksjonsfeil på en spillkonsoll. At Microsoft sier nei trenger ikke være feil, ettersom oppgjøret mellom selger og microsoft er noe annet en hva en garanti-reparasjon er.

 

Mao kontakt de du kjøpte den hos og saken løser seg med 99.99% sikkerhet, om den ikke gjør det så kontakter du forbrukerrådet og de løser saken på no-time for deg for det er alment godtatt at det er 5 års reklamasjonsrett på en spillkonsoll.

 

mvh

Arlendius

Lenke til kommentar

Det står på den linken og att man kan få lånekonsoll siden jeg vet selv det tar over 7 dager å fikse konsollen...

 

"Dersom det er sannsynlig at det vil ta lengre tid enn syv dager før du får konsollen tilbake, har du krav på lånegjenstand med en gang.

 

Du skal altså få med deg en spillkonsoll til låns med en gang du leverer spillkonsollen i butikken, dersom det ikke er forventet at du får avhjelp innen rimelig tid.

 

Dersom dette ikke skjer, kan du kreve å få salget hevet."

 

Men jeg vet noen som jobber i Elkjøp gjør alt for å ikke leverer varen, skulle tro det gjekk av Elkjøp-arbeiderene sin lommebok!

Håper ikke dette skjer med oss

Lenke til kommentar
Det står på den linken og att man kan få lånekonsoll siden jeg vet selv det tar over 7 dager å fikse konsollen...

 

"Dersom det er sannsynlig at det vil ta lengre tid enn syv dager før du får konsollen tilbake, har du krav på lånegjenstand med en gang.

 

Du skal altså få med deg en spillkonsoll til låns med en gang du leverer spillkonsollen i butikken, dersom det ikke er forventet at du får avhjelp innen rimelig tid.

 

Dersom dette ikke skjer, kan du kreve å få salget hevet."

 

Men jeg vet noen som jobber i Elkjøp gjør alt for å ikke leverer varen, skulle tro det gjekk av Elkjøp-arbeiderene sin lommebok!

Håper ikke dette skjer med oss

 

 

Nja, du skal være litt forsiktig med å kalle dette for noe du bastant har krav på. Intensjonen med akkurat den paragrafen i forbrukerkjøpsloven er at man skal få et erstatningsprodukt for "essensielle" produkter, f.eks om mobilen din får feil har du krav på en lånemobil som har samme basisfunksjonene (mao en 3 år gammel en som kan ringe å motta sms). Det er tvilsomt om du har så stort behov for en spillkonsoll at du vil kunne kreve en lånekonsoll når din er til reparasjon. Selvsagt skal produktet repareres innen rimelig tid, men hva som er rimelig tid er ikke helt lett å fastslå.

 

Om man handler hos spesialforretninger (EB, Game, osv) så vil mest sannsynlig de være veldig behjelpelig med lånekonsoll/prisavslag osv, for de har bare en produkttype og må ha fornøyde kunder, mens feks Elkjøp eller en nettbutikk nok bare peker nese til deg å ber deg kontakte forbrukerrådet, for å forberede en sak mot de, som de anker videre om de taper og som du mest sannsynlig ender opp med å tape i retten et par år etter at man allerede har fått tilbake konsollen man sendte inn med feil ;)

 

Arlendius

Lenke til kommentar

MS forlenga jo garantitiden med 1 år for alle Xboxer. Så garantitiden er definitivt 3 år nå - selv fra Microsoft sin side.

 

Men kanskje gjelder denne forlengelsen KUN for det mest typiske RRoD problemet? (mulig jeg misforsto, men jeg forsto åpningsinnlegget slik at feilen i dette tilfellet bare var en kvart ring og ikke en trekvart ring og at dette derfor ikke var en typisk RRoD feil)

 

Synes i så fall MS burde skjerpe seg og innse at det er ikke bare RRoD problemer som kan oppstå av at xboxene har for dårlig kjøling. Det meste av utstyret inne i Xboxen kan ta skade av for høye temperaturer, så de burde absolutt ha tilbudt en generell forlengelse av garanti-tiden når de innså hva som var årsaken til problemene.

 

Utover dette så er jeg enig i at når det gjelder kjøpsloven så har nok MS retten på sin side når de hevder du må ta den delen av det overfor Selger/Elkjøp. Så med en gang garanti-tiden har løpt ut, og jeg mener den skal være på 3 år etter at MS forlenget den, så må du henvende deg til selger hvis det skulle oppstå flere problemer (Og da må du selvsagt også ha kvitteringen slik at Elkjøp vet den ble kjøpt hos dem)

Lenke til kommentar

Men vi ringte til Microsoft og dem sa vi skulle henvede oss til der vi kjøpte den og det er Elkjøp...

 

Men første gangen 360 ble ødelagt så sendte vi den inn via DHL og da hadde vi ikke "rrod" heller.

Da gikk det 2 1/2 uker så hadde vi en helt ny konsoll

Men nå er det bare en 1/4 av "rrod" så lyser djevelskt rødt

Vi har en hylle som får mye luft rundt konsollen, ikke låst inni ett skap eller slikt

Men jeg ser for meg 6 uker venting siden vi leverer den til Elkjøp! Og vi må ut en sum, da er det bedre å kjøpe helt ny og heve kjøpet på den ødelagte

5års reklemasjonsrett på Xbox 360 siden konsollen er ment til å vare lengre enn 2 år

Lenke til kommentar

Har noen av dere i det hele tatt prøvd å nevne dette med at MS lovet å utvide garantitiden med 1 år, slik at alle xboxer nå har 3 års garanti? Hva sa folka hos MS i så fall til det?

 

Mener helt klart at de burde kjenne til sin egen policy, men mistenker at kanskje ikke alle ansatte i MS gjør det, ettersom det oppstår problemer som dette.

Lenke til kommentar

http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html

 

Den nye forbrukerkjøpsloven trådte i kraft 1.7.2002. Loven gjelder for alle ting du kjøper av en næringsdrivende. Det vil si alt fra melk og brød til biler ...

 

§ 27. Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

Endret ved lov 15 juni 2007 nr. 36.

 

§ 28. Tilbakeholdsrett

Forbrukeren kan holde tilbake betalingen for å dekke krav som følge av mangelen, men ikke åpenbart mer enn det som vil gi betryggende sikkerhet for kravet.

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

Garanti:

Noe produsent - selger KAN gi frivillig.

Reklamasjonsrett:

 

Har alle etter forbrukerkjøpsloven.

En Xbox360 -er ment og skulle vare lenger - Og har derfor 5 års reklamasjonsrett.

 

Har selv levert inn en DVD spiller som er på 4 året.

 

ElKjøp = Problemer.

Kjøp aldri noe på ElKjøp!

Lenke til kommentar
Heldigvis er det 5 års reklamasjonsrett her i Norge, men er det virkelig så lett å marsjere til Elkjøp og slenge forbrukerkjøpsloven i trynet på de? Og da skal de enten stå for reperasjonen eller gi meg en ny boks? Eller kan Elkjøp nekte alt og si at det er jeg som må betale reperasjonen?

Eg har ikkje reklamert på noko frå Elkjøp sjølv, men dei opererar i Norge, og er underlagt norsk lov. Du har 5 års reklamasjonsrett på ein spelkonsoll.

 

Kay

Lenke til kommentar
ElKjøp = Problemer.

Kjøp aldri noe på ElKjøp!

 

Jeg er spent på dine begrunnelser bak denne udiskutable sannhet :roll:

 

Trådstarter har her kun vært i kontakt med microsoft, men det fikk du kanskje ikke med deg?

 

 

Om man handler hos spesialforretninger (EB, Game, osv) så vil mest sannsynlig de være veldig behjelpelig med lånekonsoll/prisavslag osv, for de har bare en produkttype og må ha fornøyde kunder, mens feks Elkjøp eller en nettbutikk nok bare peker nese til deg å ber deg kontakte forbrukerrådet, for å forberede en sak mot de, som de anker videre om de taper og som du mest sannsynlig ender opp med å tape i retten et par år etter at man allerede har fått tilbake konsollen man sendte inn med feil ;)

 

Arlendius

Tja, vi gir da ut utlånsmaskiner der jeg jobber iallefall, til alle som SPØR.

Lenke til kommentar

Jeg er spent på dine begrunnelser bak denne udiskutable sannhet :roll:

 

Trådstarter har her kun vært i kontakt med microsoft, men det fikk du kanskje ikke med deg?

 

Å jo da det leste jeg.

 

Erfaring ERFARING

Og som du sikkert, burde forstå, kjenner jeg meget godt til mine rettigheter som forbruker.

 

ElKjøp er og blir en møkkaforetning.

 

Selv om du jobber der :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...