Gå til innhold

Et par spm rundt Overspenningsvern. Vil det beskytte HW? Hva ryker først ?


Anbefalte innlegg

Tror/håper jeg velger rett plass for denne tråden.

 

På et år har "jeg" tatt livet at 8 hard disker. dette har vært fra 3 forskjellige PC-er med helt forskjellige hardware. for ei uke siden klikka hd nr 8 i min "spillter" nye pc. (se signatur for hardware).

 

No har det seg sån at jeg aldri har hatt noe som helst problemer med at HD skal svikte meg på denne måten før jeg flytta. Det som skjer er at etter 2-8 mnd jeg har instalert en ny HD begynner den å lage ulyder (klikke lyder, spinner [normalt så kjører den opp i full RPM, for så og stoppe igjen med et klikk]) kort etter er de defekte.

 

Noen av de virker vist de ikke er tilkoblet strøm i en lengre periode (2-3 uker) men dette er bare for en kort periode.

 

PSU'er som jeg har brukt er:

 

MIST

Fortron/Source

og den jeg bruker no (ikke sikker på hva som kom med shuttle).

 

Jeg kjøpte meg et Overspenningsvern (tror jeg) i spania for 3 år siden, var billig og jeg tenkte at det kunne jeg kanskje få brukt for en dag. (se vedlakt bilde) Men jeg har hatt samme problem både med og uten denne. jeg har dradt skjøyte ledning fra stua til kjøkkenet for å få jordet støbsel og det har ikke hjulpet på noen av mine 3 PC-er.

 

No er det ikke sikkert at det Overspenningsvernet jeg kjøpte har hjulpet i hele tatt vist det er feil spenning fra støbsel siden det vart kjøpt i spania for en billig penge. så vil det hjelpe å kjøpe et sikkerlig produkt?

 

Er det stor forskjell på f.eks denne til 195 kr og denne til 1000 kr?

 

Er Hardisker mer ømfintelig over spennings feil fra veggen enn anna hardware? har alltid vært HD som svikter ikke NOE annet. kan det VIRKELIG kun være uflaks?

 

Bor i et gammelt hus, men med nytt strøm nett.

post-32072-1200729334_thumb.jpg

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eneste godkjente vernet i Norge, er dette: http://www.tryggogsikker.no/nettbutikk/pro...roductid=142007

Skal du være mest mulig sikret, kombinerer du dette med en ups.

Nå har denne forretningen hele tre forsikringsgodkjente overrspenningsvern. Så uttalelsen blir litt for bombastisk. Det finnes også andre forsikringsgodkjente og atter en rekek andre som er godkjente (Nemko / E) selv om norske forsikringsselskap ikke nevner dem spesifikt.

Lenke til kommentar
Nå har denne forretningen hele tre forsikringsgodkjente overrspenningsvern. Så uttalelsen blir litt for bombastisk. Det finnes også andre forsikringsgodkjente og atter en rekek andre som er godkjente (Nemko / E) selv om norske forsikringsselskap ikke nevner dem spesifikt.

 

3 utgaver av samme vernet ja, så de er identiske mtp beskyttelse.

At andre er Nemko godkjente betyr ikke noe for funskjsjonaliteten, kun at produktet selv ikke utgjør noen fare.

Lenke til kommentar
Eneste godkjente vernet i Norge, er dette: http://www.tryggogsikker.no/nettbutikk/pro...roductid=142007

Skal du være mest mulig sikret, kombinerer du dette med en ups.

 

så den er bedre enn http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=301109 ?

 

edit: fikk litt mer trua på denne.

 

Lynvern HiFi-TV har i tillegg til det kraftige overspenningsvernet innebygget et særdeles solid og effektivt strømfilter som fjerner skadelig elektrisk støy fra strømnettet.

 

Den første virka liksom litt for "simpel"

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

hadde en lillebror av denne (og med display) naar jeg bodde i USA.

http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10501773.

Omraadet i New Jersey hvor jeg bodde plagdes med mye lynnedslag og gamle nett som henger over bakken... En daarlig kombinasjon. Den fikk kjoert seg en del den boksen og det var stadig vekk at spenninga ble vist nede i 80 volt i lengre tid naar stroemmen kom tilbake. Boksen hindra at ting starta foer 110volt var stabil igjen. Regner med den gjoer det samme i 220volt utgaven.

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
hadde en lillebror av denne (og med display) naar jeg bodde i USA.

http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10501773.

Omraadet i New Jersey hvor jeg bodde plagdes med mye lynnedslag og gamle nett som henger over bakken... En daarlig kombinasjon. Den fikk kjoert seg en del den boksen og det var stadig vekk at spenninga ble vist nede i 80 volt i lengre tid naar stroemmen kom tilbake. Boksen hindra at ting starta foer 110volt var stabil igjen. Regner med den gjoer det samme i 220volt utgaven.

 

takker for svar, men 7000 er litt overkill for meg. no står jeg mellom Overspenningsvern / lynvern DATA-iTX - FG-godkjent og Monster Home Theater Powercenter HT800 Strømrenser, Overspenningsvern.

 

Tror nokk at jeg kommer til å gå for Overspenningsvern / lynvern DATA-iTX - FG-godkjent, ser ut som den er bedre, uten at jeg kan utale meg noe ang dette. skal også høre om hva det vil koste meg å få instalert et mellomvern. Men det er ikke lyn nedslag som plager meg, det har jeg nesten aldri opplevd, og vist det skal skje så har jeg forsikring som dekker det.

 

Det jeg sliter med er at hardisker klikker hele tiden. og kun de. siden det har skjedd med 3 forskjellige PC-er så kan det ikke være hw feil lengre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
HF/EMI/RFI-strømfilter . fant dette. Hva er HF / EMI og RFI?

High Frequency - strømpulser på inngang, dvs. alt over 50 Hz her i Norge.

ElectroMagnetic Interference - forstyrrelser grunnet magnetfelt i nærheten

Radio Frequency Interference - høyfrekvent støy som taes opp av bl.a. uskjermede ledere

 

Egentlig er dette bare et filter som tar for seg støy av forskjellig art. Det vil ikke ta opp energi av betydelig mengde etter det jeg kan forstå, så det vil ikke beskytte mot koblingsoverspenninger eller lyn. Koblingsoverspenninger er av lenger varighet men mindre magnitude enn lynoverspenninger. Filtre er greie mot noen problemer, men mot koblingsoverspenninger vil du trenge overspenningsvern. UPS vil kunne levere energi i flere minutter, i tillegg til å beskytte mot støy og overspenninger.

Lenke til kommentar
HF/EMI/RFI-strømfilter . fant dette. Hva er HF / EMI og RFI?

High Frequency - strømpulser på inngang, dvs. alt over 50 Hz her i Norge.

ElectroMagnetic Interference - forstyrrelser grunnet magnetfelt i nærheten

Radio Frequency Interference - høyfrekvent støy som taes opp av bl.a. uskjermede ledere

 

Egentlig er dette bare et filter som tar for seg støy av forskjellig art. Det vil ikke ta opp energi av betydelig mengde etter det jeg kan forstå, så det vil ikke beskytte mot koblingsoverspenninger eller lyn. Koblingsoverspenninger er av lenger varighet men mindre magnitude enn lynoverspenninger. Filtre er greie mot noen problemer, men mot koblingsoverspenninger vil du trenge overspenningsvern. UPS vil kunne levere energi i flere minutter, i tillegg til å beskytte mot støy og overspenninger.

 

takker for et godt svar:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...