Gå til innhold

Fire splitter nye DVD-Brennere, hvilken tilbyr den beste brennekvaliteten?


Anbefalte innlegg

Da er jeg på ny tilbake i brenner markedet og har gått til anskaffelse av fire 20x DVD-Brennere fra de største og mest kjente aktørene i markedet. Kandidatene er:

 

Pioneer DVR-115D, kjøpt hos http://www.shg.no. Firmware 1.13 vil bli brukt i disse testene (den kom orginalt med 1.06 firmware).

Lite-On DH20A4P, kjøpt hos http://www.stretto.no OBS!!! En testfirmware fra Lite-On vil bli brukt da jeg har problemer med min brenner som fører til at den ikke vil brenne på 20x med orginal 9P54 firmware (har enda ikke funnet løsning på problemet, men det er helt klart at det ikke skal være slik etter mye prøving og diskutering). Kvalitetsresultatene skal dog være representative da denne testversjonen kun er 5 dager nyere enn 9P54.

Optiarc AD-7203A, kjøpt hos http://www.stretto.no Firmware 1.01 vil bli brukt i disse testene.

Samsung SH-S203B, takk til http://www.dvdink.no for "lån" av brenneren. Firmware SB01 vil bli brukt i testene. (kom opprinnelig med SB00 firmware).

 

Jeg kommer til å teste 5 forskjellige 16x DVD-R plater og 5 forskjellige 16x DVD+R plater, og resultatene kommer til å bli postet litt etter litt etthervert som jeg gjør dem i løpet av kommende uke. Jeg gidder ikke "samle opp" alle testene og så poste alt på en gang, tenker som så at for en lesers synspunkt må det være mer interessant å få litt om gangnen, da kommer man heller tilbake og tar en titt igjen senere som er bra for både tråden og forumet som helhet. ;)

 

Som dere vil legge merke til kommer en del av platene fra http://www.dvdink.no da jeg fikk en samlepakke fra dem med diverse media som de har i sin butikk, eller som de har tatt inn testeksemplarer av (fikk også noen plater som de ikke selger, eller planlegger å selge).

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Panasonic 16X DVD-R, Taiyo Yuden TYG03. Kjøpt hos http://www.pxp.no Dette er de beste TYG03 jeg har ut ifra tester jeg har gjort, velger derfor å bruke disse i testen.

 

post-3674-1200081184_thumb.png

 

Pioneer brant platen på 20x uten problemer og kvalitetsresultatet er tilnærmet perfekt, sånn skal det være.

 

post-3674-1200122477_thumb.png

 

Lite-On brant platen på 20x, og kvalitetsresultatet er svært bra.

 

post-3674-1200081196_thumb.png

 

NEC/Optiarc støtter disse platene på 18x og brant platen på 18x uten problemer. Jeg er allikevel ikke helt fornøyd med kvalitetsresultatet da det er en del PIF søyler flere plasser som jeg ikke liker. Det er dog ingen problemer med å lese platen.

 

post-3674-1200081206_thumb.png

 

Samsung støtter disse platene på 20x og brant platen på 20x uten problemer. Kvalitetsmessig blir PIE feilnivået noe høyt mot slutten med tanke på at dette er høykvalitets TY plater.

 

Konklusjon: Lite-On vinner en særdeles knepen seier, målfoto med Pioneer DVR-115D.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Verbatim 16X DVD+R, produsert av Taiyo Yuden, YUDEN000T03. Takk til http://www.dvdink.no for platene. Dette er de beste Taiyo Yuden 16x +R platene jeg har prøvd, velger derfor å bruke disse i testen.

 

post-3674-1200133100_thumb.png

 

Pioneer brant platen på 20x uten problemer og resultatet er tilnærmet perfekt.

 

post-3674-1200133076_thumb.png

 

Det samme gjelder for Lite-On som også gjør det utmerket med disse platene.

 

post-3674-1200133120_thumb.png

 

NEC/Optiarc klarte ikke å brenne hele platen på 20x, og slo av litt på brennehastigheten på slutten. Men kvalitetsresultatet er bra.

 

post-3674-1200133065_thumb.png

 

Samsung gjør det også svært bra med disse platene på 20x.

 

Konklusjon: Det blir umulig å kåre en vinner her, men jeg kan kåre en taper! NEC/Optiarc taper fordi den ikke klarte å brenne hele platen på 20x slik de andre brennerne gjorde. Totalt sett er kvaliteten svært bra med alle brennerne.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Verbatim 16x DVD-R. MCC03RG20 produsert i India av Moser Baer. Takk til http://wwww.dvdink.no for platene.

 

post-3674-1200164439_thumb.png

 

Pioneer brant platen på 20X uten problemer og kvaliteten er bra.

 

post-3674-1200164404_thumb.png

 

Lite-On brant platen på 18x uten problemer og kvaliteten er bra.

 

post-3674-1200164426_thumb.png

 

NEC/Optiarc brant platen på 20x og kvaliteten er bra.

 

post-3674-1200164463_thumb.png

 

Samsung brant platen på 18x og resultatet er ok, men man ser klart en økning i PIE feil mot slutten.

 

Konklusjon: Igjen er det vanskelig å skille mellom de beste og det blir delt seier til NEC/Optiarc og Pioneer. Lite-On gjør det også bra på 18x, mens samsung følger siste men også med et greit resultat.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Verbatim 16x DVD+R, MCC004. Produsert i India av Moser Baer. Takk til http://www.dvdink.no for platene.

 

post-3674-1200159572_thumb.png

 

Pioneer brant platen på 20x uten problemer og kvaliteten er tilnærmet perfekt.

 

post-3674-1200159547_thumb.png

 

Lite-On brant platen på 16x og resultatet er tilnærmet perfekt.

 

post-3674-1200159559_thumb.png

 

NEC/optiarc brant platen på 18x or resultatet er tilnærmet perfekt.

 

post-3674-1200159584_thumb.png

 

Samsung brant platen på 20x, men resultatet er langt fra perfekt, for høyt PIE nivå etter min smak.

 

Konklusjon: Pioneer tar innersvingen på konkurrentene her og brenner platen på 20x med et meget bra resultat, NEC/Optiarc brenner platen på 18x - også meget bra, Lite-On på bare 16x, men kvaliteten er bra. Samsung derimot havner på en klar jumboplass.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

ePro 16x DVD-R, ProdiscF02.

 

post-3674-1200235471_thumb.png

 

Pioneer brant platen på 18x uten problemer, og resultatet er bra.

 

post-3674-1200235450_thumb.png

 

Og her kom det en aldri så lite overraskelse, Lite-On brant platen på hele 20x uten problemer! Greit nok feilnivået stiger litt mot slutten, men dette er billige plater så resultatet er bedre enn forventet.

 

post-3674-1200235513_thumb.png

 

NEC/optiarc brenner platen på 16x og kvaliteten er svært bra.

 

post-3674-1200235482_thumb.png

 

Samsung brant platen på 16x og kvaliteten er ok, men klart dårligere enn med de andre brennerne.

 

Konklusjon, Jeg er faktisk fristet til å si at Lite-On vinner da den brant på 20x, og til 20x å være er kvalitetsresultatet langt bedre enn forventet med disse platene. Pioneer gjør det også svært bra på 18x, og NEC leverer et utmerket resultat på 16x. Samsung gjør det heller ikke dårlig, men den gjør det dårligst av disse 4 brennerne.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

ePro 16X DVD+R Prodisc.R04.

 

 

post-3674-1200239596_thumb.png

 

Pioneer brant platen på 18x og resultatet er meget bra.

 

post-3674-1200239581_thumb.png

 

Lite-On brant platen på 16x og resultatet er meget bra.

 

post-3674-1200239565_thumb.png

 

NEC/Optiarc brant platen på 16x og resultatet er meget bra.

 

post-3674-1200239616_thumb.png

 

Samsung brant platen på 16x, men resultatet er heller tvilsomt.

 

Konklusjon: Pioneer vinner fordi den brant på 18x, men Lite-On og NEC/Optiarc gjør det også utmerket, det samme kan dessverre ikke sies om samsung.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Traxdata 16x DVD-R, RitekF1.

 

post-3674-1200152708_thumb.png

 

Pioneer brant platen på 18x med unntak av en liten senkning i hastigheten helt på slutten. Kvalitetsresultatet er meget bra.

 

post-3674-1200152672_thumb.png

 

Lite-On brant platen på 16x uten problemer og kvalitetsresultatet er helt greit.

 

post-3674-1200152691_thumb.png

 

NEC/optiarc brant på 16x og kvalitetsresultatet er akseptabelt.

 

post-3674-1200152721_thumb.png

 

Samsung brant platen på 16x, men kvalitetsresultatet er noe dårligere enn jeg hadde forventet, for høy PIE.

 

Konklusjon:

 

Overlegen seier for Pioneer som brant på 18x med et meget bra resultat, samsung får jumboplass mens de to siste gjør det helt greit selv om de er langt unna pioneer.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Traxdata 16x DVD+R. Ritek.P16. Har kun 6 plater igjen av disse, 0 igjen etter disse testene er gjort.

 

post-3674-1200151892_thumb.png

 

Pioneer prøvde å brenne platen på 18x, men kom bare til 12x før den slo av på hastigheten, først en gang, så en gang til ned til 8x og brant resten på 8x. Som vi ser er kvaliteten heller tvilsom. Testet 2 plater med samme resultat.

 

post-3674-1200151865_thumb.png

 

Maskinen hang seg under første brenning av en eller annen grunn så jeg måtte ta i bruk den siste platen jeg hadde også. Lite-On brant platen på 16x uten problemer og resultatet er bra.

 

post-3674-1200151880_thumb.png

 

NEC/optiarc brant også på 16x uten problemer og kvaliteten er helt grei.

 

post-3674-1200151900_thumb.png

 

Samsung prøvde å brenne på 16x, men slo av hastigheten til hele 4x etter en liten stund, og som vi ser ble brennekvaliteten mye dårligere når den slo av til 4x!

 

Konklusjon: NEC/Optiarc og Lite-On gjør det bra og det er omtrent ingenting som skiller dem, samsung og Pioneer derimot må finne seg i å bli kraftig slått med disse platene.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Daxon 16x DVD-R.

 

Intenso 16x DVD-R, DAXON016S. Takk til http://www.dvdink.no for testplatene.

 

post-3674-1200182051_thumb.png

 

Pioneer brant platen på 18x, og resultatet er bra, dog ikke så bra som for plater av mer kjente produsenter.

 

post-3674-1200182033_thumb.png

 

Lite-On brant platen på 18x, og resultatet er bra, spesielt PIF nivået er lavt.

 

post-3674-1200182041_thumb.png

 

NEC/Optiarc brant platen på 16x og resultatet er bra.

 

post-3674-1200182063_thumb.png

 

Samsung brant platen på 16x og resultatet er ok, men klart dårligst sammenlignet med de andre brennerne.

 

Konklusjon: Skulle ikke tro det men jeg utroper faktisk Lite-On til vinner i denne testen, en liten tåspiss forran Pioneer grunnet færre PIF feil på platen. Samsung har en lei tendens til å samle på sisteplasser dessverre.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Daxon 16x DVD+R

 

Intenso 16x DVD+R Printbare, DAXON.AZ3. Takk til http://www.dvdink.no for testplatene. OBS på at disse platene ikke ser ut til å være de aller beste Daxon.AZ3 på markedet, dette kan dog skyldes at de er printbare. Printbare plater har en tendens til å være et par hakk dårligere enn "vanlige" plater av en grunn jeg ikke er klar over. Om produksjonsprosessen som legger på det printbare laget forårsaker det, eller det printbare laget gjør platen tyngre/ubalansert og dette påvirker kvaliteten litt vet jeg ikke. Men det er et faktum at printbare plater oftest er litt dårligere.

 

post-3674-1200183263_thumb.png

 

Pioneer brant platen på 18x uten problemer. Kvalitetsresultatet er greit nok, men ikke mer.

 

post-3674-1200183241_thumb.png

 

Lite-On brant platen på 16x og resultatet er igjen greit nok.

 

post-3674-1200183254_thumb.png

 

NEC/optiarc brant platen på 16x og resultatet er greit.

 

post-3674-1200183274_thumb.png

 

Samsung brant platen på 16x og resultatet er svært dårlig. Styr unna disse platene med en Samsung brenner.

 

Konklusjon: Pioneer vinner denne runden da den brant på 18x, NEC/Optiarc og Lite-On gjør det greit nok de også, men samsung driter seg helt ut og gjør det forferdelig dårlig.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Konklusjon.

 

Pioneer DVR-115D gjør det stort sett bra med unntak av den ene ritek platen. Jeg har allikevel ingen problemer med å anbefale denne brenneren.

 

Lite-On DH20A4P er den eneste brenneren som ikke ga et eneste dårlig resultat i testene og er derfor den brenneren som overrasker meg mest positivt, hadde ikke forventet spesielt mye av Lite-On da de har et relativt "midt-på-treet" rykte.

 

NEC/Optiarc AD-7203A gjør det gjennomsnittlig svært bra med unntak av TY 16 DVD-R platen. Jeg har ingen problemer med å anbefale denne brenneren.

 

Samsung SH-S203B derimot er for meg en gedigen skuffelse etter å ha lest mye bra om den på nettet. Den gjør det dårligst i nesten alle tester og i mange tester gjør den det svært dårlig. Jeg kan ikke anbefale denne brenneren og den vil bli fjernet fra mine anbefalingslister.

 

Noen vil kanskje legge merke til at en del testresultater fra NEC/Optiarc og Pioneer har noen PIF søyler som gjør at kvalitetspoengsummen i CD-Speed blir 77 til 84. Dette er en "svakhet" i NEC brikkesettet som brukes i Pioneer og NEC/optiarc brennere i følge Pioneer. Dette skal dog ikke medføre problemer med å lese platene i praksis.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
Nice. veldig interessant. Jeg hører fra "kjennere" at Samsungen skal ha rykte på seg for å være den beste, men det er absolutt interessant å få se harde data som kan bevise eller motbevise det.

 

-Stigma

Tja, nå har jo samsungen vært på markedet en stund.

Utfordrene er derimot helt ferske, så det kan godt hende det blir et trone bytte...

Lenke til kommentar
Hvilke smartburn innstillinger kommer du til å bruke på Lite-on brennern?

 

Standard.

 

Dvs Smart-Burn på, Hyper tune av, overspeed av og online hypertune av. Ikke det at jeg har noe valg da testversjonen 9A3A jeg bruker ikke støtter andre innstillinger enn å skru av/på Smart-Burn!

 

Tror jeg har kommet frem til "løsningen" på hvorfor brenneren min ikke gidder brenne på 20x med 9P54 firmware. Da jeg oppdaterte til 9A3A oppdaterte den en del av EEPROM'en som normalt sett ikke oppdateres, men når man går tilbake til 9P54 blir ikke denne "neddatert" til 9P54 dataene da det ikke er vanlig at disse dataene endres, dermed blir kalibreringen feil og den brenner ikke plater på 20x mer. Rar feil, og eneste måten den kan fikses er så vidt jeg har skjønt at noen har en 9P54 firmware med 9P54 data for dette ekstra EEPROM området. Noe som er lite sannsynlig, min kontakt hos Lite-On skulle se hva han kunne ordne, men han var ikke sikker på om han klarte å få tak på en slik versjon fra teknikerne. Ikke det at det er noe "stort" problem da 9A3A virker helt greit utenom smartburn innstillingene.

Lenke til kommentar
Lite-On brennern imponerer foreløbig, virker som Pioneer DVR-115D trenger noen firmware oppdateringer på å bli bra(tok litt tid med forrige modell, før den ble bra også).

 

Enig, og det ser ikke ut for at Lite-On testfirmwaren jeg bruker har noen innvirkning på brennekvalitet, men den har mange begrensninger i forhold til 9P54. ikke smartburn støtte og langt færre plater brennes på hastigheter over 16x. Testet med 9P54 og på 16x får jeg tilsvarende kvalitet som med 9A3A, men den brenner bare ikke på hastigheter over 16x.

 

Den som skuffer meg mest så langt er Samsung som har fått mye skryt rundt på nettet. Har en Samsung 203D også, fikk denne først men siden resultatene ikke var så bra som forventet og DVDink.no tilbød en 203B til test takket jeg ja. 203B har dog ikke vist noen forkjell fra 203D utenom forkjeller i mediestøtte.

Lenke til kommentar

Hmm...

Har sett mange bra resultater med Samsung SH-S203B(lite kjennskap til D utgaven), men det er ingen grunn til støtte opp om denne lenger...

Lite-On har steget i gradene hos meg etter sleppet av 6th generasjon (6S) brennerne, og disse nye 20x brennerne virker meget lovende(Med Smartburn funksjonene i orden blir de helt konge). Jeg skal garantert kjøpe meg en!

Optiarc's(Nec/Sony) nye serie tror jeg blir de beste Nec brennerne noensinne, gleder meg til Liggy og Dee virkelig for kost seg med firmwaren til disse.(En 7203S er på vei i posten)

Pioneer DVR-115D er jo tryggheten selv, men for meg blir den litt kjedlig...(mangler syke custom firmwares og tools)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...