Gå til innhold

Phenom BE er offisiell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Totalt "waste of money" å kjøpe denne hvis du allerede har en Phenom. Min Phenom kan klokkes til 2.6-2.7GHz, så er det stopp, og det er IKKE hovedkortet som stopper klokkingen. Det beste er nok og vente til B3 steppingen av Phenom... hvis man ikke allerede har kjøpt en B2 da :p

Jepp, enig med deg der. Har store forventninger til hva AMD klarer med B3, inntil videre ser jeg ingen grunn til å bytte prosessor. Selv sitter jeg på en Athlon X2 6000+, eneste grunnen til at jeg kjøpte den isteden for Core 2 Duo var prisen. Dumt at AMD henger så langt etter Intel, spesielt for en skap-AMD-fanboy som meg.

Lenke til kommentar
Generelt syns jeg at det er på tide noen snart begynner å få økt MHzene på CPUer igjen. Det må da være mulig å finne en måte å gå mye lenger enn 3GHz (std)...

Mellom ca 70-tallet og 2003 doblet klokkefrekvensen seg i gjennomsnitt hvert halvannet år. Den utviklingen møtte veggen i 2003 og de siste fire årene har klokkefrekvensene så vidt gått litt opp (til 3,8GHz) for så å gå ned igjen og litt opp. Nå er de heftigste prosessorene fra AMD og intel på 3,2GHz. Det er ingenting som tyder på at klokkefrekvensene vil skyte fart og stige eksponensielt igjen. Hele industrien er innstilt på at klokkefrekvensene har møtt veggen og at det ikke finnes noen snarveier rundt den.

 

Etter møtet med veggen har fokuset vært på å øke antall prosessorer (kjerner) i stedet for klokkefrekvensen på en enkelt prosessor. Å doble antall kjerner vil ikke bli ytelsemessig like effektivt som doblingen av klokkefrekvensene var men det er det eneste alternativet som monner noe særlig for tida. Men denne utviklingen vil gi mindre ytelsegevinster for hver dobling av antall prosessorer. Vi ser allerede at mange programmer ikke klarer å utnytte flere prosessorer særlig effektivt. Jeg spår at doblingen av prosessorkjerner vil bremse opp og stoppe for personlige PCer innen få år. Dvs. en stopp på rundt 2-8 kjerner avhengig av prissegment.

 

Så hva skjer etter det? Jo, når både klokkefrekvens og antall kjerner har møtt veggen så må man ty til andre triks. Da er jeg overbevist om blir de 4-8 like kjernene vil spesialiseres på ulike måter slik at hver prosessorkjerne er spesielt tilpasset en bestemt type oppgaver. Programmer som bruker bestemte egenskaper styres altså til de prosessorkjernene som er spesialsydd til oppgaven og ikke sløser unødvendig mange watt og transistorer på egenskaper akkurat det programmet ikke trenger. Jeg tror spesialtilpasningen av kjernene hovedsaklig vil gå i to retninger:

 

A. Massivt parallell ytelse (noe lignende dagens GPU'er)

B. Ekstrem IPC trådytelse (noe lignende dagens CPU'er)

 

I 2010 tror jeg de første prosessorene som kombinerer A-kjerner og B-kjerner på én brikke vil dukke opp i PC-markedet. (For konsoller og servere finnes allerede lignende konsepter)

Lenke til kommentar
Selv sitter jeg på en Athlon X2 6000+, eneste grunnen til at jeg kjøpte den isteden for Core 2 Duo var prisen.

 

 

Javel.. X2 6000+ ligger vel omtrent i samme prisleiet som Core2 6550, og regner med du overklokker - da er egentlig ikke konkurransen veldig spennende.....

Du skal ha et godt hovedkort for å komme særlig langt med 7 i multiplier.

Lenke til kommentar
Du skal ha et godt hovedkort for å komme særlig langt med 7 i multiplier.

 

Ja der er sant, f.eks MSI P35 NEO2, Abit iP35-E, Asus P5K av de godt under 1000 lappen og mange flere over. Er det noe Intel er enda bedre på en prosessorer så er det nemlig chipset - fullstendig overlegne.

 

Men nå yter C2D ganske mye mer pr mhz enn X2 også, så du behøver ikke helt til himmels

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Selv sitter jeg på en Athlon X2 6000+, eneste grunnen til at jeg kjøpte den isteden for Core 2 Duo var prisen.

Javel.. X2 6000+ ligger vel omtrent i samme prisleiet som Core2 6550, og regner med du overklokker - da er egentlig ikke konkurransen veldig spennende.....

Joa, men så har 6550 en FSB på 1333 MHz, mot 6000+ sine 2000 MHz. I tillegg er klokkefrekvensen på 2333 MHz mot 3000 MHz hos 6000+, selv om Intels prosessorer har høyere ytelse per MHz er det en forskjell. AMDs dobbeltkjerner er billigere enn Intel sine, det er det ingen tvil om. De måtte jo sette ned prisen for å kunne konkurrere med Intels høyere ytelse.

Lenke til kommentar
Joa, men så har 6550 en FSB på 1333 MHz, mot 6000+ sine 2000 MHz. I tillegg er klokkefrekvensen på 2333 MHz mot 3000 MHz hos 6000+, selv om Intels prosessorer har høyere ytelse per MHz er det en forskjell. AMDs dobbeltkjerner er billigere enn Intel sine, det er det ingen tvil om. De måtte jo sette ned prisen for å kunne konkurrere med Intels høyere ytelse.

 

 

For all del, er glad for hver eneste AMD CPU som blir solgt jeg... Uten konkurranse blir det bare sorgen...

Lenke til kommentar
Totalt "waste of money" å kjøpe denne hvis du allerede har en Phenom. Min Phenom kan klokkes til 2.6-2.7GHz, så er det stopp, og det er IKKE hovedkortet som stopper klokkingen. Det beste er nok og vente til B3 steppingen av Phenom... hvis man ikke allerede har kjøpt en B2 da :p

Det er vel stort sett nb som stopper overklokken så vidt jeg vet. Med ulåst multiplikator er man vel ikke så avhengig av høy nb multiplikator (som jeg har skjønt har vært nesten fraværende/ikke fungerer med dagens bioser). Ellers vil vel BE komme AM2 hovedkortbrukere til nytte av samme årsak samt at htlinken vil være begrensende med sine 1000MHz (selv om man sikkert kan tyne den opp i 1500+ i noen tilfeller).

Lenke til kommentar
Totalt "waste of money" å kjøpe denne hvis du allerede har en Phenom. Min Phenom kan klokkes til 2.6-2.7GHz, så er det stopp, og det er IKKE hovedkortet som stopper klokkingen. Det beste er nok og vente til B3 steppingen av Phenom... hvis man ikke allerede har kjøpt en B2 da :p

Det er vel stort sett nb som stopper overklokken så vidt jeg vet. Med ulåst multiplikator er man vel ikke så avhengig av høy nb multiplikator (som jeg har skjønt har vært nesten fraværende/ikke fungerer med dagens bioser). Ellers vil vel BE komme AM2 hovedkortbrukere til nytte av samme årsak samt at htlinken vil være begrensende med sine 1000MHz (selv om man sikkert kan tyne den opp i 1500+ i noen tilfeller).

 

 

 

EHM? minm 5600+ som dama skal ha stopper ved 3.5 ghz, og det er stopp, jeg har hatt en 5000+ BE i test, de clocker til over 3.7 ghz på mitt system, så black edition er ikke no tull, men venter på resultater fra en black edition phenom.

 

Amd athlon x2 5000+ 1mb 2.6 ghz clocker til 3.2-3.3 ghz uten spenning, 3.4 med litt spenning at air over 3.7 med vann, 4 ghz med LN2.

Lenke til kommentar
Totalt "waste of money" å kjøpe denne hvis du allerede har en Phenom. Min Phenom kan klokkes til 2.6-2.7GHz, så er det stopp, og det er IKKE hovedkortet som stopper klokkingen. Det beste er nok og vente til B3 steppingen av Phenom... hvis man ikke allerede har kjøpt en B2 da :p

Det er vel stort sett nb som stopper overklokken så vidt jeg vet. Med ulåst multiplikator er man vel ikke så avhengig av høy nb multiplikator (som jeg har skjønt har vært nesten fraværende/ikke fungerer med dagens bioser). Ellers vil vel BE komme AM2 hovedkortbrukere til nytte av samme årsak samt at htlinken vil være begrensende med sine 1000MHz (selv om man sikkert kan tyne den opp i 1500+ i noen tilfeller).

 

 

 

EHM? minm 5600+ som dama skal ha stopper ved 3.5 ghz, og det er stopp, jeg har hatt en 5000+ BE i test, de clocker til over 3.7 ghz på mitt system, så black edition er ikke no tull, men venter på resultater fra en black edition phenom.

 

Amd athlon x2 5000+ 1mb 2.6 ghz clocker til 3.2-3.3 ghz uten spenning, 3.4 med litt spenning at air over 3.7 med vann, 4 ghz med LN2.

 

du kan uansett ikke sammenligne en X2 og en Phenom... AMD har jo dessuten innrømmet feil på Phenom B2.

 

en annen ting... la meg få se screenshot av den X2 "super" klokkinga lille venn :whistle:

Lenke til kommentar
Kjøpte en X2 6000+ til min datters AM2 Barebone, Slik sett trenger jeg ikke tenke på noen Phenom med det første.

 

 

hehe.. min 5600+ går til 3.5 ghz, men håper på å se phenom @ 3.2 i alle fall.

 

Tenker på en phenom, siden jeg ha Gigabyte MA790FX-DQ6

 

Og jeg venter fremdeles på screenshot av den påstanden :p

 

Og hvis så er tilfelle regner jeg med at den IKKE er primestabil på den hastigheten ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...