Gå til innhold

Kulturo: I Am Legend


daubyj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott! :thumbup: Siden regelen til nå har vært at jeg aldri har vært enig i dineanmeldelser ser dette ut til en film jeg kommer til å like! Jeg mener, du ga Pursuit of happyness 3/10. IMDB har 7.7 og jeg ville gitt den en 9er.

 

Gleder meg til å se denne mao! :!:

 

Edit: Leif

Endret av GA
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

The Pursuit of Happyness var en av de bedre filmene jeg har sett. Veldig gode skuespillere og utrolig trist film. I mine øyne lå karakteren der på 8-9/10. Jeg ble rett og slett frustrert over å ha lest anmeldelsen her på Kulturo.

 

Gleder meg til denne filmen uansett hva Kulturo mener. Har aldri vært enig i dere karaktert og anmledelser. Leser heller anmeldelser et annet sted. Synes filmen ser veldig engasjerende ut, spennende og i tider litt skummel og stressende. Will Smith synes jeg også er en kjempe god skuespiller. Så jeg har absolutt høye forventinger, og jeg tror filmen vil slå ann hos meg.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

DeNiro: ingen vits å uttale seg før man har sett filmen angående om den er bedre eller dårligere vel?

 

Men ja, synes virkelig kulturo er ute å sykler for tiden. "Kunstnerisk sett"? Stoppet også opp på den setningen. En dypere forklaring hadde vært flott!

 

Jeg har ingenting imot at forskjellige anmeldere er uenige, men det er klart at om anmelderens meninger fortsetter å variere så mye fra "generell oppfatning"(IMDB er jo et perfekt nettsted for å se hva den er pga måten karakterene "vektes") så vil jo hele poenget med siden forsvinna, da folk ikke vil bry seg om hva dere sier..

Lenke til kommentar

Anmeldelsen er i stil med hva som normalt er servert om filmen (62% på Rottentomatoes). Men det er stort sett regissøren sine begrensninger som er trekt ned hos anmeldere, i Kulturo sin virker det som om det er Will Smith selv som får gjennomgå. En kar som for ordens skyld har prestert mer enn godt nok til ikke å bli omtalt som "hip-hop artisten ehh… jeg mener skuespilleren". Smith er en langt bedre skuespiller enn han er sanger og han har bevist at han takler flere sjangre.

 

Utifra anmeldelsene så virker det som om denne filmen ikke er helt så storslagen som den kunne vært, men uansett noe som bør være underholdende. Så jeg gleder meg til å se den :)

Lenke til kommentar

GA:

Flott! thumbup.gif Siden regelen til nå har vært at jeg aldri har vært enig i dineanmeldelser ser dette ut til en film jeg kommer til å like! Jeg mener, du ga Pursuit of happyness 3/10. IMDB har 7.7 og jeg ville gitt den en 9er.

Vår tanke har hele tiden vært at lesere skal kunne forstå ved å lese en anmeldelse hvorvidt dette er en film for dem eller ikke, uavhengig om de er enige eller uenige med anmelder. Som du sier, smaken er som baken, og det gleder meg at vi trigger deg til å se en film fordi du vet at du har en smak som strider med anmelder....

 

GA:

Ja, det tror jeg også. Klarer ikke å fatte den anmeldelsen, selv om smaken selvsagt er som baken så synes jet det er litt mye rare anmeldelser her til tider...
Men hvordan er det at anmeldelsene ikke korresponderer med dine egne oppfatninger blitt til faktumen at det er litt mye rare anmeldelser? Rare hvordan da? Fordi du ikke liker anmeldelsene? Fordi Kulturo.no ikke alltid legger seg på nøyaktig samme list som alle andre? Utdyp er du snill.

 

Carl M:

og kulturo vandrer stadig lengre opp sin egen bakende.
Nå er begrepet kunstnerisk sett ganske allment brukt og anerkjent. Dersom du ikke forstår hva som menes setter jeg pris på at du sier nettopp det, fremfor å komme med pubertale betegnelser om kvaliteten på stoffet vi produserer. Dog ser jeg at en dypere forklaring kan være på sin plass, selv om det kunstneriske aspektet ved filmen er redegjort for tilstrekkelig?

 

GA:

Men ja, synes virkelig kulturo er ute å sykler for tiden. "Kunstnerisk sett"? Stoppet også opp på den setningen. En dypere forklaring hadde vært flott!

 

Jeg har ingenting imot at forskjellige anmeldere er uenige, men det er klart at om anmelderens meninger fortsetter å variere så mye fra "generell oppfatning"(IMDB er jo et perfekt nettsted for å se hva den er pga måten karakterene "vektes") så vil jo hele poenget med siden forsvinna, da folk ikke vil bry seg om hva dere sier..

Hvordan mener du Kulturo.no er ute og sykler? Er det ikke nettopp forfriskende, opplysende og givende å lese anmeldelser som har baller nok til å gå mot strømmen? Det blir litt det samme som å si at ungdommer som bruker dressbukse fremfor en saggete jeans er ute og sykler fordi de ikke gjør som folk flest.

 

Men fra halvdårlige ligninger videre til noe mer konkret; dersom du mener vi gjør noe feil og/eller savner noe grunnleggende på vår side setter jeg pris på at du sier ifra. Men jeg grunnleggende uenig med deg når du sier at poenget med Kulturo.no forsvinner når vi ikke følger en "generell oppfatning".

 

Ja, Kulturo.no skal skrive for leseren, og ikke for en utvalgt sær filmelite. Likevel blir det for dumt å blåse i personlig smak og slik prøve å behage flest mulig. Det er enkelt og greit umulig. Dersom vi er ute og sykler, eller "vandrer opp vår egen bakende" fordi vi har valgt å kombinere subjektive oppfatninger med nok informasjon om filmen til at leseren selv skal kunne tenke seg frem til hvordan han eller hun liker det anmeldte verket, da kan det hende at vi ikke er nettavisen for dere. Det beklager på det dypeste, men dersom målet med en anmeldelse er å lese noe som er mest mulig lik egen mening vil jeg anbefale større aviser som VG og Dagbladet, som begge er mer avhengig av å følge den "generelle oppfatningen".

Lenke til kommentar
Er det ikke nettopp forfriskende, opplysende og givende å lese anmeldelser som har baller nok til å gå mot strømmen?

 

Angående denne anmeldelsen så svømmer den nok i stort sett samme retning som resten av fiskene der ute, om man da ser på fiskene samlet hos Rottentomatoes. :)

 

 

Ellers enig med deg. Jeg håper virkelig ikke Kulturo blir et sted hvor jeg stort sett leser anmeldelser jeg er enig i. Fysj så kjedelig det ville blitt. Men gjerne presenter flere anmeldelser om samme filmen, er noe som gjør det artig å lese anmeldelser hos bl.a. AICN, hvor de har sine klovner bak tastaturet som stort sett aldri er enig (Harry og co.)

 

Må si det er artig å lese David sin anmeldelse av Ghost Rider (3/10 - kinoversjon), for så å lese Karsten sin noen måneder senere hvor den får 7/10 (DC DVD'en). Der kan man lese to vidt forskjellige oppfatninger og point of view om så og si samme film. Slikt er kos.

 

http://www.kulturo.no/anmeldelser/dvd/ghos...ctors_cut/43253

vs.

http://www.kulturo.no/anmeldelser/film/ghost_rider/36777

 

Så lenge Kulturo unngår å begynne å trekke ned filmer fordi de fremmer politiske budskap som anmelder ikke liker (slikt burde vært tabu) så er jeg fornøyd. Både jeg og andre fikk eksempelvis inntrykk av at Pursuit of Happyness ble trukket grunnet "ideologien" den fremmet. Slikt syntes jeg lite om, tenk om man skulle vurdert filmer som Modern Times, Metropolis, Ying xiong eller Der Untergang på den måten?

 

Generelt sett syntes jeg Kulturo har tatt store steg fremover det siste halvåret. For et såpass ungt nettsted å være så er nå jeg i hvert fall fornøyd, og jeg er jo som regel en gretten gammal gubbe. ^^

Lenke til kommentar
Så lenge Kulturo unngår å begynne å trekke ned filmer fordi de fremmer politiske budskap som anmelder ikke liker (slikt burde vært tabu) så er jeg fornøyd. Både jeg og andre fikk eksempelvis inntrykk av at Pursuit of Happyness ble trukket grunnet "ideologien" den fremmet. Slikt syntes jeg lite om, tenk om man skulle vurdert filmer som Modern Times, Metropolis, Ying xiong eller Der Untergang på den måten?

 

Generelt sett syntes jeg Kulturo har tatt store steg fremover det siste halvåret. For et såpass ungt nettsted å være så er nå jeg i hvert fall fornøyd, og jeg er jo som regel en gretten gammal gubbe. ^^

Helt enig med deg her Dotten; det var, er og kommer alltid til å være tabu å slakte en film basert på anmelderens personlige holdninger til moral i filmen som blir anmeldt. Dog vil jeg mene at det er lov å sette spørsmålstegn med en for eksempel en moralfremstilling som er unyansert, forenklet og lignende.

 

Og ellers takker og bukker jeg for skrytet. Takk!

Lenke til kommentar

Syns ikke Will Smith spiller så verst i denne filmen, det jeg derimot ikke liker er teit dialog, dårlig animering og zombiene som får en for stor rolle samt den klisjefylte slutten. Hvis filmen var så dyr å lage burde de ha klart å animere bedre skapninger. Mister mye av troverdigheten hvis den i hele tatt var der i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har sett slutten av filmen, er visst en veldig allment kjent nettside hvor en bruker har lagt den ut. Jeg ser det er mange reaksjoner på slutten av filmen og hvordan boken sin slutt var mye bedre. Kan noen røpe for meg hvordan boken sluttet? Jeg har lest heidundrende mange innlegg om at slutten på boken var bedre, men ikke hvorfor. Og de eventuelle forklaringen jeg har lest har jeg ikke forstått fullt ut grunnet engelsken.

 

Skal ikke se filmen selv, takler ikke slike filmer. Et annet spørsmål: Er dette en klassisk zombiefilm hvor du kun kan drepe dem ved å brekke halsen etc. eller dør de faktisk like enkelt som et menneske?

Endret av TSP
Lenke til kommentar
Har sett slutten av filmen, er visst en veldig allment kjent nettside hvor en bruker har lagt den ut. Jeg ser det er mange reaksjoner på slutten av filmen og hvordan boken sin slutt var mye bedre. Kan noen røpe for meg hvordan boken sluttet? Jeg har lest heidundrende mange innlegg om at slutten på boken var bedre, men ikke hvorfor. Og de eventuelle forklaringen jeg har lest har jeg ikke forstått fullt ut grunnet engelsken.

 

Skal ikke se filmen selv, takler ikke slike filmer. Et annet spørsmål: Er dette en klassisk zombiefilm hvor du kun kan drepe dem ved å brekke halsen etc. eller dør de faktisk like enkelt som et menneske?

 

Litt spoiler om boken:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Boken er litt mer "sofistikert", alle "vampyrene" er ikke så endimensjonal og hjernedøde fordi de klarer å "forsinke" sykdommen. Så det er nærmest to grupper. Men Neville dreper både de hjernedøde og ikke fullt så hjernedøde.

 

Boken kan du lese om her:

http://en.wikipedia.org/wiki/I_am_legend

 

 

Slutten:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Before he can be executed, Ruth provides him with an envelope of pills. Neville takes the pills to commit suicide before the still living execute him. As he dies he reflects on how the new society of the living infected regards him as a monster. Just as vampires were regarded as legendary monsters that preyed on the vulnerable humans in their beds, Neville has become a mythical figure that kills both vampires and the infected living while they are sleeping. He becomes a legend as the vampires once were, hence the title "I Am Legend".

 

 

Det som slår meg med filmen er at på tross av gode prestasjoner av Will Smith, så ser man at han ikke er på nivå med de beste av de beste. Tom Hanks gjorde en mer overbevisende rolle i Cast Away, en annen film om en mann som er mye strandet til seg selv.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...