Gå til innhold

Gratis spill for deg som er glad i taktikk og fantasy - Blood Bowl.


Anbefalte innlegg

Blood Bowl (aka JavaBBowl, Fumbbl)

 

Blood Bowl er et spill som har lang tradisjon i minityrspillmiljøet og denne javaklienten, som har vært ute en stund, gjør at man kan spille online. Det er basert på Warhammer universet og er et turbasert strategispill som går ut på å trene et lag i ballspillet blodball. Man styrer alt, ifra spillet i kampene, til innkjøp av nye mannskaper. Matchene foregår på en bane som er delt opp i ruter og hver spiller kan flytte så og så mange felter. Det som gjelder er å få touchdown bak motstanderens mållinje. Når en spiller klarer noe bra, som å score en touchdown eller kveste en motspiller får han erfaringspoeng, som kan omsettes i mange ulike egenskaper, etter kampen.

 

Det er en rekke raser å velge mellom, alle med unike spillertyper som gir taktiske fordeler på et felt. De fleste lag spesialiserer seg enten på å løpe fra fienden, eller på å slå dem i fillebiter. Det er temmelig hard slossing på banen til tider og i enkelte ligaer man ta med seg både motorsag og granater på banen. Da sier det seg selv at det blir endel skader, dødsfall er heller ikke uvanlig. Det er surt å miste stjernespissen sin. Heldigvis har man muligheten til å erstatte avdøde og forkrøplede spillere ved å kjøpe inn nye, men disse starter med 0 erfaringspoeng.

 

tippeligakampve2.jpg

Fra tippeligakampen mellom Vandaud Rørsle For Åleinegrav og Orkanger Management.

 

I javablodball oppretter man selv lagene og navngir selv de spillerne man ”kjøper”. Dette foregår på nettsiden fumbbl.com, som er et online blodball samfunn med rundt 4000 aktive brukere fra hele verden. Deretter avtaler man kamper via fumbbl sin irc server. Siden hoster flere ligaer, både for nybegynnere og proffer. I tillegg arrangeres cuper fire ganger i året, med ingame premier.

 

Det er en to strategiske elementer i blodball, å bygge lagene og å spille dem. Har man ikke et velbygd lag, vinner man ikke (om man ikke har veldig flaks). Har man et bra lag på papiret, må man fremdeles spille bra for å vinne. Det tar en god stund før man begynner å vinne kamper, på grunn av det komplekse gameplayet. Det er imidlertid både et rankingsystem og en egen nybegynnerliga, så man slipper å spille mot de beste, om man ikke vil.

 

Javablodball utmerker seg som et svært avansert strategispill. For hver kamp har man gjerne en generell strategi om hvordan man skal vinne kampen. Man må imidlertid hele tiden tilpasse seg til kampens begivenheter. Du kan føle deg trygg, med ballbæreren din trygt beskyttet bak noen store, sterke karer, men plutselig har motstanderen funnet svakheten i din forsvarslinje og snappet ballen, med en blanding av hell og ferdigheter. I blodball avgjøres alt originalt, med 6 sidede terninger så også i javablodball, men her kastes de automatisk når man prøver på noe. Det gjelder å ta færrest mulig sjanser, men noen ganger slår man 1 og tryner!

 

Blodball har mange likheter med sjakk, man flytter figurer på et rutemønstret brett, hvor de ulike figurene har ulike egenskaper. Som i sjakk, så gjelder det å passe på sine egne brikker og å slå ut motstanderens og man må alltid tenke flere trekk forover. Jeg kan tenke meg at de fleste som liker sjakk også vil like blodball. På den andre siden bør man på samme måte som i bridge, poker og andre kortspill regne litt sannsynlighet og gjøre det som har best odds.

 

Om man er glad i strategispill og liker fantasy settinger, er JavaBBowl noe man absolutt burde prøve. Det skal sies at grafikken ikke er noe å skryte av overhodet, med java så begrenser dette seg selv. Lyden består av 6-7 ulike lyder, that’s it. Jeg har spilt de fleste større strategispill som er kommet de siste åra, men jeg må si at dette slår det meste når det kommer til selve kjernen, dvs strategi. Når man kommer inn i det, er det veldig fengende. Blodball er nok et spill som ikke passer for alle, men om du liker det du leser her, så er det gratis å teste. Guide til hvordan man setter opp spillet.

 

 

Tippeligaen NBBM - Norsk BlodBall Mesterskap

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Har prøvd dette spillet, både i java versjon, og i brettspill-versjon. Må absolutt si at spillet gjør seg best i sistnevnte, selv om det kan være artig i elektronisk versjon.

 

Ellers kan det nevnes at PC-spillet Chaos League er et spill som nærmest kan kalles remake av Blood Bowl. Kan også nevnes at utviklerne av dette holder på å lage en ny lisensiert spillversjon av Blood Bowl.

Lenke til kommentar

Jeg gleder meg virkelig til det nye Bloodbowl spillet. Forhåpentligvis har de laget læringskurven litt slakkere enn om man prøver seg på JavaBBowl for første gang.

 

EDIT: WOW det kommer på DS. Da gleder jeg meg enda mer, og ser frem til å spille med kompiser. :thumbup:

Endret av Jext
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
AvieN: Er det mulig med en smørbrødsliste for å få til å sette opp det som trengs for å spille JavaBBowl med lag på Fumbbl? Prøvde å sette dette opp, men fant ikke helt ut av det.

Jeg regner med at du har prøvd guiden på sida. Om du adder meg på msn, så skal jeg hjelpe deg. e_olsnes (alfakrøll) hotmail (punktum) com ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...