Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Matolje i bilen


Ducato

Anbefalte innlegg

Ser dere har diskutert dette her på forumet, og nå synes jeg det er på tide at dere begynner å bli seriøse og fyller på matolje selv, og kjør mere miljøvennligt!

 

Dette er noe alle som har en dieselbil kan gjøre!

Selv har jeg kjørt 3000 km på matolje med vår Fiat Ducato med 2,5 liters motor. Den bruker ca. 1.3 l/ milen, så kan dere regne ut selv hvajeg har spart hitill.

 

Skal du kjøre på matolje, kan du gjøre det letteste først, bland opp diesel 70% og matolje 30% på sommerkjøring.

Matoljen gir ekstra smøring til innsprutningspumpen, da diesel i dag er "tørr".

Vil du kjøre på den kalde årstid, lager du deg en ekstra tank som du fyller med samme blandning, men kjøre varm motoren før du går over til blandningen. DU må slå over til diesel igjen noen kilometer før du kommer fram der bilen skal parkeres over lengre tid, så du har ren diesel i pumpen ved neste kaldstart.

 

Vil du gå videre på å kjøre på KUN matolje, kan du konvertere bilen slik at matoljen varmes opp av kjølevannet så du har 70 grders varm matolje inn i motorn.

Matolje er tykkere enn diesel, så på noen biler klarer ikke pumpa dentykke olja, derfor MÅ den varmes opp først.

 

Og det beste av alt, oljen er gratis!

Gratis? JA, den er gratis, kjør runt til thai- kinaresturanger, pizzeriaer og samle inn oljen de kaster, De blir glade for at du henter det, for de må selv betale for å få den henta.

 

Rens oljen med en sentrifuge så du får bort alle partikler som finns i oljen, og når den er ren, heller du den i matoljetanken i bilen.

 

En ombyging koster ca. 4-6000 kr avh, av type bil du har.

Skal du rengjøre oljen selv, bør du ha en garasje, ett oljefat eller to, ett varmelement fra en varmvannsbereder, noen plastdunker og så sentrifugen da. Resten skal jeg forelle deg når du er klar til å bygge.

Og så er det morro også, du lærer nye saker hele tiden, og det skjerper hjernen på kjøpet.

 

Senere kan du glise rått når du kører forbi bensinstasjonene......

post-146795-1197145604_thumb.jpg

Endret av fredrik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Punktet angående miljøvennlig syns jeg du kan sette i parentes. Senere forskning har vist at biodisel er langtifra så flott som man skulle ha det til.

 

Legger ved et par referanselinker,

 

http://www.alternet.org/environment/54218/

 

http://journeytoforever.org/biodiesel_nox.html

 

Klart, det er nok til en viss grad noe bedre en vanlig fossilt brennstoff. Problemet er at nyere biler er blitt særdeles gjerrig på drivstoff, og filtrerer også utslippene meget godt. Sammenlignet blir da biodisel ikke riktig så flott.

Lenke til kommentar

Må gjøre deg oppmerksom på at jeg snakker ikke om Biodiesel. Jeg snakker om ren matolje uten å kjemisk behandle oljen med kaustisk soda og metanol.

 

Forskjellen på fossilt og bio-drivstoff er allikevel større en du tror, les her:

 

Fossilt drivstoff blir pumpet opp fra lagre under jorda. Det fører ekstern CO2 inn i naturbalansen. Biologiske drivstoff kommer fra naturens eget kretsløp og tilfører ikke overflødig CO2 ut i naturen. Vi beholder dermed CO2- balansen, globalt.

Lenke til kommentar
Må gjøre deg oppmerksom på at jeg snakker ikke om Biodiesel. Jeg snakker om ren matolje uten å kjemisk behandle oljen med kaustisk soda og metanol.

 

Forskjellen på fossilt og bio-drivstoff er allikevel større en du tror, les her:

 

Fossilt drivstoff blir pumpet opp fra lagre under jorda. Det fører ekstern CO2 inn i naturbalansen. Biologiske drivstoff kommer fra naturens eget kretsløp og tilfører ikke overflødig CO2 ut i naturen. Vi beholder dermed CO2- balansen, globalt.

hvor mye kan du egentlig om nedbrytning av stoffer og hvordan disse forskjellige nedbrytningsmetodene påvirker i hva slags form "avfallsstoffene" er bundet sammen?

 

hvis du bruker basic olivenolje, sikker på at det ikke vil fourense mer at du samler sammen olivene presser ut oljen foredler oljen frakter oljen til norge, lager chips med den du kjører å henter den, du så forbruker (antar jeg) litt strøm/brennstoff på å behandle/rense oljen til bruk i bilen din. på stor skalaen så har det vel vært mye snakk om at den totale økologiske gevinsten (på et planetbasis) er ikke så stor men du sparer jo endel på drivstoff i alle fall.

 

må også si jeg er ekstremt skeptisk til å bruke slikt drivstoff i et land som norge for vanlige personer, tempraturen er ofte under det du sier her er laveste brukstemperatur for oljen. jeg for min del ser på det som for lite brukervennlig at man må måle temperaturen ute før man vet om man kan starte bilen vis man glemte å svitsje over til vanlig diesel.

sikkert greit vis du er den eneste som kjører bilen og du har pugget systemet og det går nesten automatisk for deg, men hva med den dagen du av en eller annen grunn må låne vekk bilen og de glemmer dette? kan fort bli dyrt hvis sylinderen fylles med dette og motoren ryker.

Lenke til kommentar

Stich it, dette må være deg det:

 

"There is no sadder sight than a young pessimist."

 

— Mark Twain

 

 

Jeg har de siste to årene studert nok av dette, og lest et antall labratorieforsøk, tester og annet matriell, til å forstå at dette er bedre enn Dino-olje og dens skadevirkninger på naturen.

Men alt vi gjør på denne planeten, uansett hvor "miljøvennligt" det skal være så blir sluttsummen den samme!

 

Alikevel velger jeg å fortsette å bruke dette drivstoff så lenge det er mulig.

 

Å ta hånd om brukt matolje, er en prosess som ikke alltid hanteres på beste måte. Nøyaktig hvordan den brukes videre i Norge, om den gjenvinnes eller bare brennes, kan jeg ikke svare på. Skulle det siste være tilfelle, så ser jeg det slik at da blir det samme prosses, om jeg kjører og henter den og brenner den, eller et annet firma gjør det.

 

Det koster meg 10 kroner i strøm å rense 60 liter olje. Å kjøre å hente oljen gjør jeg jo på matolje og ikke Dino-olje.

 

I og med at det er bevist at brent matolje ikke gjør samme skade som Dino, så ser jeg på det som en gevinst.

 

På bilkontrollen klødde de seg i hodet, da eksosen på en Citroen diesel var mye renere enn hav det kunne være mulig.

 

Så klart vet jeg, at ikke alle kan kjøre sine biler på denne tilgangen fra restauranger, men ganske mange i Norge kan gjøre det.

 

Du er kanskje mere positiv til elbiler? Men du glemmer kanskje at det å produsere batterier er mye mere farlig og forurensende ennå kjøre på matolje. I USA er et stort område sperret av der de produserer batterier av de nye typene.

 

Så ser jeg at du er skeptisk til bruk av bil med matolje også. Og jeg forstår deg så godt, alt nytt er farlig, vanskelig, upraktisk og umulig å gennomføre.

 

Du er ikke den som skal forsøke å gjøre dette, da du har bestemt deg på forhånd at dette ikke er noe for deg, uten at du sitter med kunskapene om hvordan det går til.

 

Og så lenge du har den instillingen, så ligg unna alt som heter bil. Tenk om du la i feil gir når du var ute å kjørte?

Det er farlig for motorn det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hehe jaja din mening om meg, den har du rett til.

 

grunnen til jeg er så skeptisk er at det er lite brukervennlig løsning, med tanke på at mange klarer å ta feil av bensin og diesel i pumpene så vil du også legge til en ekstra bryter/knapp de må huske å flippe over / trykke på for å være sikker på at bilen starter neste morgen. det funker sikkert greit for deg og det vil nok funke for mange, men det er ikke en løsning som er god nok for alle dessverre, kanskje spesielt en bil med mange brukere.

 

er positiv til elbiler som erstatning for vanlige biler i bybildet og små/nær trafikk men de bilene er så langt jeg husker meget dårlig egnet til langturer. og som du sier så er det problemet med forurensning og slikt under produksjon

hybrid biler er i mange tilfeller gode løsninger men husker å ha hørt om en diesel bil som forurenset mindre en toyota prius.

jeg vil si vi (dessverre) er noen år ifra å ha en skikkelig god løsning på dette problemet med et drifstoff som er økologisk bra og det er også ofte slik at produksjonen av disse stoffene ofrer store mengder matjord eller forurenser like mye som det ville gjort å hatt en vanlig bensinbil.

 

brenselcelle er vel en god løsning med tanke på selve utslippet fra bil, men det er vel fremdeles problemer med lagring i bilen og produksjon av hydrogenet som brukes(er vel det stoffet som det er snakk om hvis jeg husker riktig)

 

og husk at en ku slipper på et år ut så mye metan(som også er en drivhusgass) at den overgår en gjennomsnittlig land rover som kjører 16000KM i året i utslipp. så du kan si at hvis man søker en løsning på det problemet ville man oppnå mye for å begrense videre økning også. men det er litt vilt å få til vil jeg tro.

 

du får uansett å lykke til videre med å spre ordet.

 

og hva som definerer en man av opplevelser gjennom livet bør av folk som ikke kjenner personen virkelig ikke føre til generaliseringer av den personens holdninger inne nfor et smalt felt av livets mange utfordirnger og gleder.

Lenke til kommentar

Hvem sier at vi behøver å hugge skog og plante soya ect.. for å lage biodrivstoff? Alt du trenger for å lage olje finner du på søppla, det er allerede laget bensin og diesel av avfall, og avfall blir det neppe manko på med det første... kloakk kan du også lage olje av.

 

Tror nok biodrivstoff hadde blitt langt mer miljøvennlig om vi hadde benyttet oss av avfall i produksjonen i stede for "den tredje verdens" mat og regnskoger slik vi gjør i dag.

Lenke til kommentar
Hvem sier at vi behøver å hugge skog og plante soya ect.. for å lage biodrivstoff? Alt du trenger for å lage olje finner du på søppla, det er allerede laget bensin og diesel av avfall, og avfall blir det neppe manko på med det første... kloakk kan du også lage olje av.

 

Tror nok biodrivstoff hadde blitt langt mer miljøvennlig om vi hadde benyttet oss av avfall i produksjonen i stede for "den tredje verdens" mat og regnskoger slik vi gjør i dag.

 

Ditto. Til eget bruk er det jo greit nok å bare stikke bort på McDonalds, Burger King, lokale kinaresturanten, Steak House osv. osv. for å få dekket sitt oljebehov. Om du absolutt skal bruke SVO, Straight Vegetable Oil uten å rense den selv kan du kjøpe rapsolje eller noe lignende på Europris. Blir vel uansett billigere enn ren diesel om du blander la oss si 70/30, der minste del er diesel.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei igjen!

Det har vært stille her på forumet angående frityrolje i tanken.

Tenkte bare å forsøke å friske opp diskusjonen litt. Jeg er nå klar for en ny sesong med mange mil på matolje, bilen har stått på vinterlagring da jeg har vært i utlandet.

Men det gledelige er at mange nordmenn og svensker har kontaktet meg, og fått hjelp og utstyr til å starte en mere miljøvennlig kjøring.

Vi holder nå på å starte en intresseforening, Matoljen Venner, slik at vi kan treffes og dele av oss med erfaringer og generelt ha det hyggelig. Samtidig har jeg vært i stand til å få tak på en del greier som man behøver for å rense oljen på en effektiv og arbeidssparende måte. Slik at flere kan dyrke denne hobbyen.

De deler du behøver, om du skal sette igang er:

En beholder av noe slag, f.eks. ett 200 l oljefat

Ett 2" svartjernrør med 2 tilhørende T-rør samt endeplugg

Ett varmelement fra en varmvannstank, der du tar ut 1500-2000 watt varme

En liten tannhjulspumpe eller hydraulikkpumpe og en liten 0,75kw elmotor

En sentrifuge for å rense oljen. Den tar bort vann, salt sukker, krydder, sot og andre partikler ned til 1/10 mikron. (Ingen filter klarer dette! Vann og salt i oljen er ikke bra for dieselpumpa..

 

I bilen skal du ha en ekstra Plastimo eller metalltank, forvarmet filter, noen slanger, platevarmeveksler(liten)

og noen smågreier til

 

En investering er det, men med mye langkjøring så tjener du fort inn pengene.

Selv regner jeg med å bruke 400 l olje i år, det er sånn 5-6000 kr spart..på en husbil :-)

 

Så dere som er intressert i dette, ta bare kontakt så kan vi bli flere.

Sentrigugen er annonsert på Finn.no

 

Hadet!

Lenke til kommentar

Jo, jeg glemte en ting, det går faktisk enda bedre å kjøre på matolje i motorbåten, der har du plass for mere olje, varmt motorrom og ofte mange timers kjøring. Det varme motorrommet hjelper til å holde oljen god og varm og tynnflytene.

Endret av Ducato
Lenke til kommentar

Interessant lesning dette! Går utifra at matoljen er forbeholdt litt eldre dieselmotorer i bil og båt. Tror det kan bli problematisk på trykksiden på PD og CM motorer med matolje. Isåfall må mange justeringer til. På eldre diesel biler og båter er jeg positiv til dette...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...