Gå til innhold

Samsung klar med TB-disk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En test av Samsung F1. Ytelsen er ok men ikke spektakulær. Ikke i nærheten så imponerende som vi spekulerte over for 5-6 måneder siden. Synd at den ennå ikke er i salg. Folk har jo gått lei av å vente for måneder siden og kjøpt andre disker. Prisen er heller ikke spesielt bra sammenlignet med konkurrerende disker med samme kapasitet og bedre ytelse (Hitachi deskstar 7K1000 og Seagate barracuda 7200.11). Hvis god ytelse er viktig på 1TB-disken velger man altså Hitachi eller Seagate. Hvis varmeutvikling og støy er viktigere så velger man heller WD GreenPower 1TB. Samsung faller altså litt mellom to stoler.

 

Apropos TB-disker så selges merkelig nok 1TB WD harddisker inkludert eksternt kabinett for et par hundrelapper mindre enn 1TB WD harddisker uten eksternt kabinett. Prisguiden.

Lenke til kommentar
Når er det vanlige privatpersoner trenger 1TB lagring? :hmm:

 

Men er jo sikkert bra for de som trenger det! :)

Jeg er en privatperson, og jeg kommer snart til å trenge en 1TB ;)

 

Ja, men hva er det du bruker all den plassen på? :)

 

Jeg trenger nemlig ikke mer enn ca. 150GB, og kan ikke forstå hvordan folk kan trenge så mye som 1TB...

Endret av wwwerner
Lenke til kommentar
Når er det vanlige privatpersoner trenger 1TB lagring? :hmm:

 

Men er jo sikkert bra for de som trenger det! :)

Jeg er en privatperson, og jeg kommer snart til å trenge en 1TB ;)

 

Ja, men hva er det du bruker all den plassen på? :)

 

Jeg trenger nemlig ikke mer enn ca. 150GB, og kan ikke forstå hvordan folk kan trenge så mye som 1TB...

Åh det er så mangt.. Rå videomateriale for encoding, høykvalitetsbilder, filmer og musikk ;) Jeg liker ikke å slette ting serru

 

Med HD-encodes som blir mer og mer vanlig, så trenger en mer plass :) Jeg trenger ikke desperat 1TB NÅ, men om et halvt år-7måneder med samme forløp så vil nok nøden melde seg =)

Lenke til kommentar
Når er det vanlige privatpersoner trenger 1TB lagring? :hmm:

 

Men er jo sikkert bra for de som trenger det! :)

Jeg er en privatperson, og jeg kommer snart til å trenge en 1TB ;)

 

Ja, men hva er det du bruker all den plassen på? :)

 

Jeg trenger nemlig ikke mer enn ca. 150GB, og kan ikke forstå hvordan folk kan trenge så mye som 1TB...

 

bla de som har digitale speirefleks, video kameraer etc... 1TB er jo ikke så mye i dag. Bare en film er jo på litt over 4GB.

Endret av eLang
Lenke til kommentar
Ja, men hva er det du bruker all den plassen på? :)

 

Jeg trenger nemlig ikke mer enn ca. 150GB, og kan ikke forstå hvordan folk kan trenge så mye som 1TB...

Åh det er så mangt.. Rå videomateriale for encoding, høykvalitetsbilder, filmer og musikk ;) Jeg liker ikke å slette ting serru

Også må du ikke glemme backup av alt dette, og da trenger man fort en TB til.

 

Selv har jeg 1TB lagring + 0,8TB backup (hjemme). Skulle gjerne hatt mer for å få plass til litt flere filmer. Jeg tar ikke så mye bilder med speilrefleksen at det gjør noe. Har bare ca 100GB bilder. På jobben har jeg 1,3TB lagring og 1TB backup og 1TB ekstra backup. Der er bare rundt halve plassen i bruk. Resten er til fremtidig lagringbehov. Alt går til jobbrelaterte filer, stort sett volumetriske data.

Lenke til kommentar
MTBF på ca 137 år. Er dette vanlig på en harddisk? Virker utrolig lenge.

Noen som vet hvordan de regner ut dette tallet?

Det finnes mange modeller for å beregne MTBF på et nytt produkt. En kan for eksempel basere seg på MTBF for de komponentene produktet er bygget opp av.

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/MTBF

 

For den vanlige bruker har MTBF lite å si. En disk med MTBF på 137 år kan godt tryne etter 3 dager, men dersom du kjøper 1000 disker bør du kunne forvente at de i gjennomsnitt varer ca 137 år.

Lenke til kommentar
MTBF på ca 137 år. Er dette vanlig på en harddisk? Virker utrolig lenge. Noen som vet hvordan de regner ut dette tallet?

Det er vanlig. Men merk at navnet "Mean Time Before Failure" kan være sterkt villedende. Man kan ikke regne med at en gjennomsnittlig harddisk vil vare i nærheten av 137 år. Tallet baserer seg på en antagelse om null slitasje (!).

 

Produsenten regner ut* forventet feilrate på disker som er brukt i f.eks 3 måneder. I dette tilfellet at hver 137. disk vil feile per år, eller nærmere bestemt 137*12=1644, at hver 1644. disk vil feile i perioden den er 3 til 4 måneder gammel. I følge googles statistiske analyse over feilraten på sine 100 000 harddisker så starter risikoen for at harddisker feiler høyt det første året, er lave år 2 og 3 og stiger deretter (slitasje). I følge andre nettsteder er det veldig høy risiko for at harddisker feiler de første timene de er i bruk og synker gradvis de neste dagene og ukene. Deretter er risikoen lav i en lang periode til slitasjefeil begynner å dukke opp. Hvis man plotter et diagram med risiko for feil langs Y-aksen og tid (logaritmisk) langs X-aksen så vil risikokurven se ut som en U.

 

Omtrent halvparten av feilene dukker opp helt uten forvarsel. Den andre halvparten får man indikasjoner på via S.M.A.R.T.-overvåkning av diskene.

 

I følge googles statistikk er den årlige feilraten på harddisker vanligvis i området 1-5% avhengig av ulike faktorer. Dvs. at tallet 137 år MTBF er litt vel overoptimistisk, selv etter deres regnemåte.

 

* utregningen gjøres med erfart feilrate på tilsvarende komponenter i tidligere solgte disker. F.eks 0,5% sannsynlighet for at FDB-motoren ryker, 0,2% sjanse for at det løsner noe som skader lesehodene osv.

 

Googles analyse av diskfeil (PDF).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
MTBF på ca 137 år. Er dette vanlig på en harddisk? Virker utrolig lenge. Noen som vet hvordan de regner ut dette tallet?

Det er vanlig. Men merk at navnet "Mean Time Before Failure" kan være sterkt villedende. Man kan ikke regne med at en gjennomsnittlig harddisk vil vare i nærheten av 137 år. Tallet baserer seg på en antagelse om null slitasje (!). Produsenten regner ut forventet feilrate på disker som er brukt i f.eks 3 måneder. I dette tilfellet at hver 137. disk vil feile per år, eller nærmere bestemt 137*12=1644, at hver 1644. disk vil feile i perioden den er 3 til 4 måneder gammel. I følge googles statistiske analyse over feilraten på sine 100 000 harddisker så starter risikoen for at harddisker feiler høyt det første året, er lave år 2 og 3 og stiger deretter (slitasje). I følge andre nettsteder er det veldig høy risiko for at harddisker feiler de første timene de er i bruk synker gradvis de neste dagene og ukene. Deretter er risikoen lav i en lang periode til slitasjefeil begynner å dukke opp. Hvis man plotter et diagram med risiko for feil langs Y-aksen og tid (logaritmisk) langs X-aksen så vil risikokurven se ut som en U.

 

Jeg mener at jeg leste ett sted at for å oppnå MTBF tallene så må også harddisken byttes ut når garantiperioden har gått ut, og da i en tilsvarende disk. Ikke akkurat så mange som gjør det da....

ps. Mulig dette bare gjald business/scsi disker, men tror ikke det.

Lenke til kommentar
Jeg mener at jeg leste ett sted at for å oppnå MTBF tallene så må også harddisken byttes ut når garantiperioden har gått ut, og da i en tilsvarende disk. Ikke akkurat så mange som gjør det da....

ps. Mulig dette bare gjald business/scsi disker, men tror ikke det.

Kommer an på garantien, er den lang så stemmer nok det som en tommelfingel regel. 3 års garanti og diskene begynner å merke slitasje etter tre år. Er det bare ett år vil sjangsene for feil øke siden det er størst fare for feil første måneden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...